zender-ontvanger-afstandsbediening-voerboot

• Topicstarter Topicstarter palangera
  • Startdatum Startdatum
P

palangera

Guest
Beste mensen,

Een vriend van mij heeft gevraagd een voerboot voor hem te bouwen.
Ik ben op zoek naar de materialen vermeld in de titel. Deze zouden zo goedkoop mogelijk moeten zijn en op zijn minst op een afstand van 250m altijd werken. Kan iemand mij aub helpen?

Mvg,

Marijn Minnoye

FUTABA ATTACK, stick radio 40 Am, incl. Receiver & 2 servo's voor €59,95

Edit, koop geen 2,4 GHz dan ben je weer duur uit. want met een boot heb je dan een 2,4 GHz Marine ontvanger nodig en die zijn aan de prijs.
blijf gewoon bij 40 mHz werk goed genoeg.

Laatst bewerkt:
Edit, koop geen 2,4 GHz dan ben je weer duur uit. want met een boot heb je dan een 2,4 GHz Marine ontvanger nodig en die zijn aan de prijs.
blijf gewoon bij 40 mHz werk goed genoeg.

Een "marine ontvanger" ? Wat is dat dan voor een schitterend apparaat?
Ik vaar ondertussen al een paar jaar met 2,4 gHz met normale standaard-ontvangers. Nooit problemen.

Het enige probleem wat je op het water met 2,4 gHz zou kunnen krijgen, komt alleen voor bij heeeeele snelle speedboten:
Door de waterspray van een oppervlakteschroef ZOU HET KUNNEN dat, als de boot van de zender wegvaart, de waterspray het 2,4 gHz zendersignaal blokkeert. Dat komt namelijk niet door water heen.
Nu heb ik een aantal vrij rappe scheepjes die een behoorlijk zog produceren, maar dit probleem heb ik nog nooit gehad.
De enige discipline waarbij je absoluut geen 2,4 gHz kunt gebruiken, zijn duikboten. 5 cm onderwater en je ontvanger pikt geen signaal meer op.

Maar bij een voerboot komt geen van beide mogelijkheden voor, dus standaard 2,4 gHz-ontvangers kun je prima gebruiken.

roel nooit te oud om bij teleren hahahaha
zouden er dan ook vlieg en rij ontvangers zijn ????
gr raf

Eigenlijk zal alles wel goed genoeg zijn, zolang je maar NOOIT een 35 MHz set gebruikt.

Hebben jullie wel gezien dat je een draadje uit 2010 uit het stof hebt gehaald? Ik denk dat die voerboot al wel klaar zal zijn :-)

roel nooit te oud om bij teleren hahahaha
zouden er dan ook vlieg en rij ontvangers zijn ????
gr raf

Ik gebruik zelfs een 2.4 GHz heli-zender om te varen. Het is dat de resolutie van de sticks te wensen overliet en dat er geen instelmogelijkheden waren, anders voer ik er nu nog mee. Bereik was prima.

Hebben jullie wel gezien dat je een draadje uit 2010 uit het stof hebt gehaald? Ik denk dat die voerboot al wel klaar zal zijn :-)

Ik denk dat Roel deze misvatting zo erg achtte dat het toch even rechtgezet moest worden.

Ok, hij bestaat, maar het om te zeggen dat je hem voor een boot nodig hebt, dat gaat te ver. Dan zou je zeker ook alleen maar "Navy" regelaars voor je motor mogen gebruiken, en "marine" servo's. En de accu's...

beste mensen, ik heb een voerboot staan een pondskater orca maar ben de afstandsbediening kwijt en deze word niet meer gemaakt.; kan ik een andere afstandsbedingin erop aansluiten? Zoja,welke? en wat moet ik allemaalkopen, mvg

Jordy, in principe kan je elke afstandsbediening gebruiken.
Maar.... (altijd is er een maar!) Je zal vrijwel zeker zowel de zender als de ontvanger moeten vervangen. De motorregelaar en de stuurservo plus eventueel de servo om het bakje te kiepen zal je kunnen blijven gebruiken.
Maar... (daar is er weer één). Er zijn voerboten die binnenin één print hebben waar de hele besturing op zit. Op die print zit dus de ontvanger, de motorregelaar en soms zelfs de servo elektronica! Als dat het geval is zal je alleen de originele besturing kunnen gebruiken. Misschien dat je een andere zender zou kunnen gebruiken maar dan moet er vaak het nodige aan die zender worden aangepast. Als je daar geen "verstand" van hebt kan je dat zelf niet doen.
Kan je ons dus vertellen wat er in de boot is gebruikt? Zit er een "losse" ontvanger, servo's en motorregelaar in? Weet je niet wat nu wat is dan kan je proberen foto's van het binnen werk te maken en (hier) te plaatsen. Dan kunnen wij mogelijk op die foto's zien hoe jouw boot in elkaar steekt en je een beter advies geven.

Al die standaard Chinese bootjes hebben ivm met kosten één centrale print voor besturing, hook release, besturing klep voerbakken en verlichting. Het goede nieuws is dat er meestal een apart analoog ontvanger printje in zit met het kristal. Dus waarschijnlijk de meest eenvoudige oplossing is om een nieuwe handzender met kristallen te vinden. Ontvangst kristal vervangen in boot zodat deze correspondeert met ontvanger en klaar is kees. Volgens mij staat er net een advertentie op marktplaats met twee DAM bootjes die identiek zijn aan jouw bootje

Back