Zender - ontvanger combinatie

Hi,

Er is hulp gevraagd want ik zit hier met een probleempje; te weten een ontvanger probleempje.......

Verleden jaar heb ik gevlogen met een Mpx Evo9 zender en in mijn kistjes de Jeti Rex 5 MPD ontvanger (met daarin een Mpx ontvanger kristal). Deze set-up heeft een heel seizoen probleemloos gefunktioneerd.

Omdat in mijn optiek de Mpx Evo9 niet helemaal optimaal is ben ik van de winter geswitched naar een Graupner zender en wel de MX-22. (toppie zender overigens :))
Echter de combinatie van de MX-22 met de Jeti REx 5 MPD is duidelijk niet wat het moet zijn. Ik krijg wat vreemde "tikken" zodra ik verder weg vlieg.... Nou heb ik al diverse dingen gedaan en geprobeerd. Om maar mee te beginnen is de zender bij Jan van Mouwerik geweest (Corrien hier op het forum) om opnieuw af te regelen.
Daarna heb ik in de Jeti Rex 5 MPD geëxperimenteerd met diverse kristallen (Graupner, Standaard, Mpx en Jeti Rex org) echter alles zonder een bevredigend resultaat :?: :?:

Ook van Mouwerik, toch onze nederlandse techneut op dit gebied, kan me niet verder helpen :cry:

Daarom de vraag hier; a. komt iemand dit bekend voor en b. welke ontvangers worden door jullie ingezet (in combinatie met welke zender)

Arno

hoi arno

ik ken dit probleem ook, maar met een andere ontvanger als jou (theo weet wel welke ontvanger ik heb)
maar mijn zender is een mx12
het probleem wat wij denken dat het is, dat de antenne van de ontvanger langs de koolstof buis ligt ,in het verlengde richting stabilo
toen wij de antenne los hebben laten hangen ging het goed ,maar dat gooit niet leuk met een dlg .
want als tijdens de worp de antenne weer om de buis raakte, kreeg ik de storingen weer (behoorlijke storingen )

weet niet of je hier wat aan hebt maar dit zijn dus mijn ervaringen met het probleem :P

groeten arnold

Op advies van jou heb ik inmiddels ook 2 Jeti rex 5mpd gekocht en 1 daarvan gebruik ik inmiddels 1 in mijn LT. Ook ik heb af en toe een tik zowel op hoogte als op rol als ik ver weg vlieg en laag. Meestal bovenwinds want beneden winds kan ik niet zo ver en laag tegelijk en ook nog terug komen. Nu heb ik inmiddels het laatste stukje van de antenne ontbloot en die op mijn romp (alumium) getapet. Misschien dat mijn romp als antenne kan dienen. Resultaten heb ik nog niet aangezien ik door mijn rug op het moment niet kan vliegen

Alex Hoekstra zei:
Op advies van jou heb ik inmiddels ook 2 Jeti rex 5mpd gekocht /quote]

Hi Alex,

Zoals gezegd, in combinatie met mijn MPX zender geen centje pijn......................................................

Arno schreef
Echter de combinatie van de MX-22 met de Jeti REx 5 MPD is duidelijk niet wat het moet zijn. Ik krijg wat vreemde "tikken" zodra ik verder weg vlieg....
Of dat ik het zelf schreef. mijn ervaringen zijn presies het zelfde maar dat werd door sommige van tafel weg geveegt als zijde onzin
De jeti RE 5MPD is niet gevoelig genoeg voor deze gebruikings wijzen ,misschien een leuke ontvanger voor indoor maar voor buiten ?????
jan

Hai arno wat in de mail vergeten heb te schrijven is dat je nog in de MX22 probieren kann is het omstellen van de modulatie
van ppm24 naar ppm20 ( of was het ppm 18 weet ik niet uit me kop).Het kann zijn dat de ontvanger bij het overdragen van de laatste kanäle verschluckt.

CU Henk

henkp zei:
Hai arno wat in de mail vergeten heb te schrijven is dat je nog in de MX22 probieren kann is het omstellen van de modulatie
van ppm24 naar ppm20 ( of was het ppm 18 weet ik niet uit me kop).Het kann zijn dat de ontvanger bij het overdragen van de laatste kanäle verschluckt.

CU Henk

PPM 24 geeft een wat beter resultaat als PPM18 maar is verre van perfect.......

Hey Arno,

Bij mij een combi van een MC 18 Graupner en een MX 16s Graupner met een gewone Jeti Rex 5 in een Blaster. Perfekt, 0,0 waarneembare storingen of knakjes. Hierbij hangt overigens wel de antennedraad los uit de romp, t.h.v ongeveer het zwaartepunt.
De beste ervaringen met de jeti's is het gebruik van een Futaba ontvangerkristal.
Eerder heb ik wel storingen gehad met de jeti's, echter na het simpel loshangen van de antennedraad, en het goed isoleren van het uiteinde was het dan ook opgelost. Misschien wat bijgeloof (of tussen mijn eigen oren :wink: ), had ik het idee dat wanneer je de "metalen" binnendraad van de antenne kon zien (bloot lag) er wel af en toe een storinkje optrad (een beetje eigen ideeën van statische energie die af en toe op de antennedraad overslaat o.i.d. :roll: ).

Misschien dat je er iets mee kan, succes. Greetz van Aldert

Aaalie zei:
Hey Arno,
De beste ervaringen met de jeti's is het gebruik van een Futaba ontvangerkristal.

Hi Aldert,

Het antenneverhaal is duidelijk. Daarmee heb ik al verschillende vormen geprobeerd; ook zoals jij het beschrijft.
Was een merkbaar verschil tussen het Futaba ontvangerkristal en andere soorten?? (welke andere heb jij geprobeerd?)

Arno

heb ook lang zitten zoeken naar een goede ontvanger ik vlieg met futaba
heb alles geprobeert jetti ,graupner ,mpx,act,
nu heb ik het gevonden futaba r146ip is een pcm ontvanger die een fm kristal nodig heeft
geen last meer van knikstoringen die afkomstig zijn van de koolstof
vlieg er zelfs mee met yak 54
en natuurlijk ook in blaster,photon2 ,highligt

J.v.d.Wetering zei:
Arno schreef
Echter de combinatie van de MX-22 met de Jeti REx 5 MPD is duidelijk niet wat het moet zijn. Ik krijg wat vreemde "tikken" zodra ik verder weg vlieg....
Of dat ik het zelf schreef. mijn ervaringen zijn presies het zelfde maar dat werd door sommige van tafel weg geveegt als zijde onzin
De jeti RE 5MPD is niet gevoelig genoeg voor deze gebruikings wijzen ,misschien een leuke ontvanger voor indoor maar voor buiten ?????
jan

Hallo Jan,

Ben bang dat, of ik niet duidelijk genoeg geschreven heb, of dat jij niet goed gelezen hebt, maar de combinatie van Mpx zender en Jeti rex 5MPD ontvanger funktioneerde bij mij perfekt........ (buiten). De combi Graupner - Jeti veroorzaakt daarentegen wel een probleempje

Arno

hallo arno

Dat bedoel ik ook heb de zelfde problemen met een MC24 van graupner en een jeti rex 5 mpd hier gehad
gebruik nu div. anderen ontvangers met de zender zonder enige probleem met de rijkwijdte
heb hier ook een MX22 ingebruik met allerlij ontvangers in de helie's zonder problemen als het maar geen jeti is.
jan

J.v.d.Wetering zei:
hallo arno
heb hier ook een MX22 ingebruik met allerlij ontvangers in de helie's zonder problemen als het maar geen jeti is.
jan

Hi jan ,

De ontvanger die ik nodig heb voor in mijn DLG hoeft maar aan 2 eisen te voldoen (buiten natuurlijk een betrouwbare "ontvanger" te zijn:)) Hij moet klein/licht zijn en minimaal 5 knls.
Heb jij een goede tip.?
Zelf zit ik te denken aan de SMC16scan van Graupner. Als ik toch om moet dan maar een scan ontvanger........ (3 toestellen, 3 verschillende frekewenties zijn ook weer aardig wat euri's)
Wanneer je de behuizing van de SMC verwijderd en er een krimpkousje omheen zet kom je op een acceptabel formaat en gewicht.

Arno

Ik heb ook knikstoringen met een combinatie van MX 22 en Jeti. Ik heb het probleem niet echt kunnen vaststellen waar het juist aan lag, ik vlieg tegenwoordig alleen nog met MZK berg ontvangers, hier heb ik helemaal geen problemen meer mee.

Alex Hoekstra zei:
Ook ik heb af en toe een tik zowel op hoogte als op rol als ik ver weg vlieg en laag. Meestal bovenwinds want beneden winds kan ik niet zo ver en laag tegelijk en ook nog terug komen.

Ik vlieg o.a. met een Jeti REX 7 MPD.
Ik ben al een tijd aan het zoeken naar wat "storingen" op ons veld. In iedergeval heb ik die tikken op de rolroeren (altijd naar links) bij mijn Jeti ook. Bij mij wel op een specifieke plaats.

arno888 zei:
Was een merkbaar verschil tussen het Futaba ontvangerkristal en andere soorten?? (welke andere heb jij geprobeerd?)

Graupner kristallen, die doen het soms helemaal niet, Hitec... eerder heftige tikken tijdens rijkwijdtetest net als de orginele Jeti kritallen, MZK kristal... deze deed het beter dan de Jeti, echter de Futaba's doen het het beste, geen (of niet merkbare) tikken, meer bereik met rijkwijdtetest (ingeschoven antenne) en geen tikken op de rijkwijdtegrens maar steeds meer gering trillende servo's.

Ongeacht welk kanaal, de Futaba's doen het bij mij in de Jeti's verreweg het beste!

Hopende dat je hier iets mee kan,
groet van Aldert

Hi Aali,

Bedankt voor de tip, maar ik heb nu zoveel info dat ik denk om te gaan schakelen naar Graupner SMC's.
Interesse in 2 stuks Jeti :)

Arno

arno888 zei:
Hi Aali,

Bedankt voor de tip, maar ik heb nu zoveel info dat ik denk om te gaan schakelen naar Graupner SMC's.
Interesse in 2 stuks Jeti :)

Arno

8O Sorry, ik heb nog ééntje over (in mijn Blaster). Langzaam aan enkele verkocht, er is inmiddels ook al ééntje zelf overleden, ook al deed hij het weer na wat verdachte solderingen opnieuw te hebben behandeld is hij toch onder de klomp gegaan. De laatste zit nu in mijn Blaster.
En wat gebruiken we daarvoor in plaats :idea: idd Graupner SMC's en MC's :mrgreen: ! (Volgens mij één van de verstandigste keuze's i.c.m. een Graupner zender). Gewoon te koop zetten, ze zijn nog best gewild!

Greetz van Aldert

Arno schreef
De ontvanger die ik nodig heb voor in mijn DLG hoeft maar aan 2 eisen te voldoen (buiten natuurlijk een betrouwbare "ontvanger" te zijn:)) Hij moet klein/licht zijn en minimaal 5 knls.
Heb jij een goede tip.?
Hallo Arno waar gebruik jij het vijfde kanaal voor in een DLG ??
zelf gebruik ik een 4 +1 kanaals schulze 5.35 ontvanger (en het vijfde kanaal opgeoffert voor de batterij input, zelf gedaan )
dus blijven er 4 over voor de 4 servo's
Heb er alleen nog niet mee gevlogen ( zit in de DLG voor dit jaar) het is er nog geen weer voor geweest
Maar heb alle vertrouwen in de gevoeligheid van de ontvanger.
groeten jan

Hallo,

Na wat gesprekjes, wat zoekwerk en enkele mailtjes heb ik een beslissing genomen voor wat de ontvanger betreft.
De combinatie Graupner zender en Jeti Rex 5 MPD heeft zo zijn eigenaardigheden en gelukkig ben ik niet de enige die dit ervaren heeft.
Na ook wat comments op het duits forum heb ik besloten over te stappen naar de smc ontvangers van Graupner. Henk Pietersma en Goswijn Thijssen zetten deze ontvangers bijvoorbeeld ook in.
Wel moet deze ontvanger uit zijn "doosje" en moet er een krimpkous omheen; dan heb jij een 6 kanaals ontvanger van 13 gram. De SMC 14 is ook in Duitsland veel in gebruik ( vooral ook omdat de laatste serie van Schulze ontvangers niet al te best zijn). Omdat er nauwelijks prijsverschil is en omdat de ontvanger zelf identiek is aan de SMC14 ga ik voor de SMC16scan. Onder de streep is deze ontvanger dan net zo duur als een Jeti Rex 5 MPD met 3 kristallen......................

Ik zal jullie op de hoogte houden wat betreft mijn bevindingen

Arno

Back