Zender - ontvanger combinatie

Mijn multiplex pico van 10 jaar oud werkt anders ook kompleet storing vrij.( 16 gr met doos en past zo in de neus van mijn LT) Vandaag vond ik er in een oude doos nog één dus de nieuwe kist krijgt er ook één.
P.S. Ik heb nog een Jeti rex 5 te koop.

arno888 zei:
Hallo,

Na wat gesprekjes, wat zoekwerk en enkele mailtjes heb ik een beslissing genomen voor wat de ontvanger betreft.
De combinatie Graupner zender en Jeti Rex 5 MPD heeft zo zijn eigenaardigheden en gelukkig ben ik niet de enige die dit ervaren heeft.
Na ook wat comments op het duits forum heb ik besloten over te stappen naar de smc ontvangers van Graupner. Henk Pietersma en Goswijn Thijssen zetten deze ontvangers bijvoorbeeld ook in.
Wel moet deze ontvanger uit zijn "doosje" en moet er een krimpkous omheen; dan heb jij een 6 kanaals ontvanger van 13 gram. De SMC 14 is ook in Duitsland veel in gebruik ( vooral ook omdat de laatste serie van Schulze ontvangers niet al te best zijn). Omdat er nauwelijks prijsverschil is en omdat de ontvanger zelf identiek is aan de SMC14 ga ik voor de SMC16scan. Onder de streep is deze ontvanger dan net zo duur als een Jeti Rex 5 MPD met 3 kristallen......................

Ik zal jullie op de hoogte houden wat betreft mijn bevindingen

Arno

En 8 kanaals, wat ga je allemaal aansturen?? :D

En 8 kanaals, wat ga je allemaal aansturen?? :D

Jammer genoeg hebben ze deze SMC ontvangers niet kleiner............... 6 kanalen zal nog wel eens een keer van pas komen; 8 zeker niet (bij DLG)
Maar als er alternatieven zijn hoe ik me aanbevolen.......

Arno

Frans Bal zei:
Hallo Arno,

Om welke serie Schulze ontvangers gaat het?

Frans.

Hallo Frans,

Dit alles schijnt/heeft te maken met het toepassen van een bepaalde filtertechnilogie genaamd naar de uitvinder/bedenker daarvan, ene Heer Berg. Deze mijnheer Berg is weggegaan bij Schulze die daarmee ook de rechten op het gebruik van deze technologie verloor. Dit is circa twee jaar geleden gebeurd. De nieuwe intvangers van Schulze hebbe sindsdien een mindere naam gekregen. Deze ontvangers, die dus zonder die Berg technologie zijn te herkennen aan de type aanduiding. Was het eerst de 435 ihet nu de 4.35 en was het eerst de 835 is het nu de 8.35 (nu met een "punt" erin dus)
Zelf heb ik nooit Schulze toegepast maar ik weet dat er problemen zijn met de punt versie en dat enkele mensen erg blij zijn met hun serie oude ontvangers.......................
Voor mij waren deze verhalen reden om niet voor Schulze te gaan tenminste, temeer daar Schulze ook nog eens een keer eigen kristallen nodig heeft.

Arno

Arno,

Bedankt voor de uitleg.
Ach Berg technologie is ook niet zalig makend.
Ik heb een MKZ Quadra ontvanger die soms 5 tot 10 seconden "uit" gaat.
Gewoon niets meer.
Is retour Tjechie geweest, getest en goed bevonden, nieuw kristal gekregen, hielp niets.
Met andere ontvangers Robbe, Jeti, MPX zelfs webra geen problemen. (MPX3010 zender)
Gooi maar in mijn pet.
Binnenkort is Dortmund weer, daar eens met Herr Kortba praten.

Frans

Arno,
Heb je al eens geprobeerd om je antenne te verlengen(verdubbelen). Ik heb mijn antenne van mijn rex 5 vast getaped aan mijn aluminium romp en vandaag even wat geprobeerd en alle problemen lijken over .Simpelweg de laatste cm ontdoen van de isolatie , de romp terplekke een beetje ruw geschuurd er daar het uiteinde op vast getaped. Geen wipje of dipje meer gehad.

Alex Hoekstra zei:
Arno,
Heb je al eens geprobeerd om je antenne te verlengen(verdubbelen). Ik heb mijn antenne van mijn rex 5 vast getaped aan mijn aluminium romp en vandaag even wat geprobeerd en alle problemen lijken over .Simpelweg de laatste cm ontdoen van de isolatie , de romp terplekke een beetje ruw geschuurd er daar het uiteinde op vast getaped. Geen wipje of dipje meer gehad.

Hi Alex,

nee ik heb geen dubbele lengte geprobeerd, nu dan. Heb dat wel verleden jaar een keer gedaan en daarbij de antenne in de flap van de vleugel gestopt maar daar was ik niet echt blij mee :(
Wat ik wel gedaan heb is de "herrig" truc. De antenne door de romp tot aan het kielvlak, daar naar buiten en dan verlengen met een stukje wikkeldraad 0.2 meen ik en 40 cm lang. Was wel beter maar nog altijd problematisch. (de Herrigs passen dat ook toe in F3B trouwens)
Kreeg toevallig vandaag een mailtje van Bas die hetzelfde wilde doen als jij nu gedaan hebt. Het alu van de pook als antenne gebruiken.
Waar je mee moet oppassen is het feit dat alu ontieglijk snel corrodeert. Wat jij nu blank gekrast hebt blijft niet lang blank; zou daar erg mee oppassen. Dan is het eerder een optie aluminium soldeer te gebruiken voor een echte verbinding. ........
Maar ik heb er geen idee van welke rol die koolstof speelt waar die alu omheen zit

Arno

Vandaag na werktijd mijn nieuwe set-up uitgeprobeerd.
Dus de Graupner MX22 zender in SPCM20 mode, als ontvanger de SMC16scan en de antenne geheel en al door de staartpook, vlak voor het kielvlak naar buiten en daar verlengd met een stukje wikkeldraad van 0.3 mm en 4o cm lang (de "Herrig" methode)
Geheel in lijn met wat ik verwachte: SUPERB
Heb tot aan de (mijn) zichtgrens gevlogen en daar de kist in een akker neergelegd... Vol stuurbaar. (en onbeschadigd natuurlijk :) )
Bleek bij het ophalen met de auto ca 400 - 430 meter. Dit heb ik gevlogen met de Kurzwendel (rubber ducky) antenne van Graupner. Op pak 'm beet een dikke 400 meter tot op de grond stuurbaar betekent dat op wat meer hoogte natuurlijk alles nog beter is.....................
Dus ik ben tevreden. Deze combinatie lijkt OK !!

En Oh ja; voor wat het financieël plaatje betreft. De SMC16Scan weet ik hier te krijgen voor €65 !
Als ik daar een Jeti Rex 5 MPD tegenoverzet met 3 kristallen (ivm de wedstrijdjes 3 sets) ben ik kwijt €35 + 3 x €8 = €59
Deze "schade" valt nog te overzien..........................

Arno

Vandaag na werktijd mijn nieuwe set-up uitgeprobeerd.
Dus de Graupner MX22 zender in SPCM20 mode, als ontvanger de SMC16scan en de antenne geheel en al door de staartbook, vlak voor het kielvlak naar buiten en daar verlengd met een stukje wikkeldraad van 0.3 mm en 4o cm lang (de "Herrig" methode)
Geheel in lijn met wat ik verwachte: SUPERB
Heb tot aan de (mijn) zichtgrens gevlogen en daar de kist in een akker neergelegd... Vol stuurbaar.
Bleek bij het ophalen met de auto ca 400 - 430 meter. Dit heb ik gevlogen met de Kurzwendel (rubber ducky) antenne van Graupner. Op pak 'm beet een dikke 400 meter tot op de grond stuurbaar betekent dat op wat meer hoogte natuurlijk alles nog beter is.....................
Dus ik ben tevreden. Deze combinatie lijkt OK !!

Wat me een beetje verbaast is, dat we met z'n allen die staart zo licht mogelijk willen hebben om maar compensatiegewicht te besparen in de neus. Waarom dan die antenne achter uit de staart laten hangen en niet gewoon uit de romp ter hoogte van de vleugel???

Theo zei:
Wat me een beetje verbaast is, dat we met z'n allen die staart zo licht mogelijk willen hebben om maar compensatiegewicht te besparen in de neus. Waarom dan die antenne achter uit de staart laten hangen en niet gewoon uit de romp ter hoogte van de vleugel???

Hi Theo,

Elk voordeel heb z'n nadeel zijn ene mijnheer J.C. ooit eens (toen nog naar hem geluistert werd)
Maar de antenne van deze ontvanger is nu eenmaal 1 m lang en in de vleugels van de Aspirin zit te veel kool dus dat is ook geen optie.
Wat ik nu gedaan heb is gewoon de originele set-up van de Aspirin kopieëren......
Nu ik weet dat deze setup werkt ga ik morgens eens uitvogelen wat het gewicht van deze set-up is....... Mocht ik hiervan al te zeer schrikken wordt deze antenne set-up vervangen door een dunnere, lichtere variant; wel in dezelfde lengte !

Arno

Heb nu maar meteen gewogen Theo; zat me niet lekker :wink: :wink:
1 meter Grauoner antennedraad (diam. 1 mm) weegt 1.6 gram; 50 cm wikkeldraad van 0.3 mm weegt 0.3 gram.
Valt dus alleszins mee. Dat uiteinde wikkeldraad wat de Herrigs bij de Aspirin gebruiken = 0.12 mm diam.
Die originele Graupner antennedraad kan ik vervangen door wat dun spul. Dan zal ik het gewicht zo ongeveer kunnen halveren.
Dwz. dus ca 1 gram aan de antenne (door de verdeling over de romp) ca. 2 gram uit de neus geeft dan een besparing van 3 gram.
Maar ik weet niet of ik deze stevigheid daarvoor wil inruilen. Daar slaap ik erst nog eens een nachtje over; OK ??

Arno

oke. Ik zit nog te dubben over de aan te schaffen ontvanger voor de Aspirin. Deze wordt trouwens over twee week verwacht. Dat is al met al 4 maand na de bestelling.
De JetiRex5 in combi met de EVO heeft nog nooit problemen gegeven als de antenne los hangt. In de Highlight had ik de antenne in het aileronscharnier zitten. No problem. Een later geplaatste MPD versie was een ramp in deze setup. Als je op ongeveer 10 meter hoogte vloog op een redelijke afstand en de ontvangerantenne was van je af gericht dan was het een ramp!!

Is er een aerodynamisch verschil tussen een antenne van bv 40cm die los onder de vleugel hangt en één die los achter de staart hangt? Lijkt me niet toch??

Theo zei:
oke. Ik zit nog te dubben over de aan te schaffen ontvanger voor de Aspirin. Deze wordt trouwens over twee week verwacht. Dat is al met al 4 maand na de bestelling.
De JetiRex5 in combi met de EVO heeft nog nooit problemen gegeven als de antenne los hangt. In de Highlight had ik de antenne in het aileronscharnier zitten. No problem. Een later geplaatste MPD versie was een ramp in deze setup. Als je op ongeveer 10 meter hoogte vloog op een redelijke afstand en de ontvangerantenne was van je af gericht dan was het een ramp!!

Is er een aerodynamisch verschil tussen een antenne van bv 40cm die los onder de vleugel hangt en één die los achter de staart hangt? Lijkt me niet toch??

Hi Theo,

Niet voor niets heb ik dit draadje "zender-ontvanger combinatie" genoemd. Verleden jaar met mijn beide Long Shot modellen (die trouwens net als de Aspirin een vol koolstof romp hadden) heb ik zonder problemen gevlogen met de combinatie Mpx EVO en Jeti Rex 5 MPD. :)
Hierbij had ik de antenne meteen ter plaatse van de ontvanger naar buiten geleid. Het uiteinde van de antenne zat met een plakkertje vast net achter de vleugel zodat de antenne(originele lengte!) vrij hing van de romp zelf. Deze combinatie funktioneerde bij mij goed ! 8)
Naar ik hoorde vliegen de Herrigs zelf ook met de Jeti Rex 5 MPD ontvanger waarbij hun echter de antenne verlengen en het uiteinde achter de romp aan laten bungelen.
Maar ik heb nu sterk de indruk dat het toch iets is van de juiste combinatie vinden. De SMC16scan ontvanger die ik nu gebruik doet het prima in combinatie met mijn zender (Graupner zenders vanwege de in te stellen modus?) maar wat deze ontvanger doet bij een andere zender :?:
Geen idee :?

arno888 zei:
De SMC16scan ontvanger die ik nu gebruik doet het prima in combinatie met mijn zender (Graupner zenders vanwege de in te stellen modus?) maar wat deze ontvanger doet bij een andere zender :?:
Geen idee :?

SMC16scan zal niet lukken met een ander merk zender, die begrijpen elkaar niet (ontvanger is SPCM (1024 stapjes) :wink: ). Sterker nog, het zal zelfs niet gaan met een "oudere" Graupner zender (MC18 en ouder), deze verstaan alleen PCM (512 stapjes).

Greetz van Aldert

arno888 zei:
Maar ik weet niet of ik deze stevigheid daarvoor wil inruilen. Daar slaap ik erst nog eens een nachtje over; OK ??

Arno

Nou, na een nachtje erover geslapen te hebben en een uurtje of wat knutsel, pardon soldeer, werk de antenne vervangen door wat dunner materiaal... De super-duper calculatie klopte nagenoeg perfekt en ik kon de ballast met 3 gram verminderen.
Dat aanhangsel is nu wikkeldraad van 0.15 mm. Bijkomend voordeel is dat het een héél end minder opvalt :)

@Aalie
Heb me nooit zo verdiept in welke zenders welke taal spreken................................

Nu maar hopen op morgen en eens kijken hoeveel keer er 5 minuten gevlogen kan worden met die nagenoeg onzichtbare antenne :):)

Arno

arno888 zei:
Hi Aali,

Bedankt voor de tip, maar ik heb nu zoveel info dat ik denk om te gaan schakelen naar Graupner SMC's.
Interesse in 2 stuks Jeti :)

Arno
he arno heb jij die jeti ontvangers nog ,er is mij vanmiddag 1 stuk gegaan

heb wel interesse in twee :D

groeten arnold

arnold 2 zei:
arno888 zei:
Hi Aali,

Bedankt voor de tip, maar ik heb nu zoveel info dat ik denk om te gaan schakelen naar Graupner SMC's.
Interesse in 2 stuks Jeti :)

Arno
he arno heb jij die jeti ontvangers nog ,er is mij vanmiddag 1 stuk gegaan

heb wel interesse in twee :D

groeten arnold

Mijn Jeti's doen tegenwoordig ergens dienst bij de lokale RC club...........

Arno

Back