Zender - ontvanger combinatie

Hallo,

Het probleem met de dipjes ken ik ook. Het probleem stelt zich bij mij met een shockflyer. Daar dit een licht ding is dacht ik altijd dat de wind ervoor zorgde het vliegtuigje raar deed. Deze avond was het echter totaal windstil en ja zenne, ook van die ongecontroleerde stuurbewegingen.
Shock laten landen en afstandscheck gedaan met het hier gekende resultaat waarbij de servo's bewegen wanneer men +/- 30m van de zender verwijderd is. De zender is een MC15 van Graupner en de ontvanger een R156F van futaba.
Vervolgens demonteerde ik de ontvanger uit de shock en plaatste er een yeti rex 5 plus in. De ongecontroleerde uitslagen van de servo's waren minder bij een afstandscheck maar nog zeker in die mate dat het zeer storend zou zijn om ermee te vliegen.
De kristallen in de ontvangers waren telkens van futaba maar niet dezelfde(elke ontvanger heeft zijn eigen kristal).
Wat de oorzaak van het probleem is kan ik niet direct achterhalen, iemand een idee?
Het lijkt er wel op dat de grootste gemene deler in deze draad een Graupner zender is, kan hier een oorzaak gezocht worden?

Hallo,

Het probleem met de dipjes ken ik ook. Het probleem stelt zich bij mij met een shockflyer. Daar dit een licht ding is dacht ik altijd dat de wind ervoor zorgde het vliegtuigje raar deed. Deze avond was het echter totaal windstil en ja zenne, ook van die ongecontroleerde stuurbewegingen.
Shock laten landen en afstandscheck gedaan met het hier gekende resultaat waarbij de servo's bewegen wanneer men +/- 30m van de zender verwijderd is. De zender is een MC15 van Graupner en de ontvanger een R156F van futaba.
Vervolgens demonteerde ik de ontvanger uit de shock en plaatste er een yeti rex 5 plus in. De ongecontroleerde uitslagen van de servo's waren minder bij een afstandscheck maar nog zeker in die mate dat het zeer storend zou zijn om ermee te vliegen.
De kristallen in de ontvangers waren telkens van futaba maar niet dezelfde(elke ontvanger heeft zijn eigen kristal).
Wat de oorzaak van het probleem is kan ik niet direct achterhalen, iemand een idee?
Het lijkt er wel op dat de grootste gemene deler in deze draad een Graupner zender is, kan hier een oorzaak gezocht worden?

user1159 zei:

Vlgs. Jan van Mouwerik,(Corrien op dit forum) die de elektronica serviceman is voor o.a. Multiplex, Graupner etc. heeft dit niets met elkaar van doen.
Alle kommentaren lezend blijkt er wel degelijk een dergelijk verband te bestaan..............

Arno

Zucht.......dus nu hebben Graupner zenders het gedaan? Alle commentaren lezend hebben mensen wel eens storingen en/of reikwijdtegebrek. Dat is geen nieuws, want dat is nog nooit anders geweest en dat gebeurt bij alle merken.

Dus nog maar eens een keer:
- als je dipjes hebt in de ontvangst heb je óf storingen óf reikwijdte-gebrek.
- technisch gezien heeft dit als regel weinig of niets met de zender te maken.
- het komt wel voor, dat er met het ene type zender-ontvanger combinatie beter gaat dan met het andere. Hoewel in ppm-mode elk merk/type zender hetzelfde werkt als een andere zijn er wel enige verschillen, waardoor dit kan worden verklaard. Zo zijn de frequentiezwaai en de breedte van de modulatie-impulsen niet van alle merken dezelfde. Met name goedkope typen ontvangers kunnen zich daardoor anders gedragen.
- als regel kunnen dit soort problemen worden teruggevonden in de inbouw in het model, de in het model gebruikte materialen en de kwaliteit van de ontvanger. Een ongunstig geplaatste ontvanger en/of ontvangerantenne, de aanwezigheid van geleidende materialen, de ingangsgevoeligheid van de ontvanger en de storingsongevoeligheid van de ontvanger voor elektromagnetische velden zijn de meest bepalende factoren.
- zenders van verschillende merken geven allemaal ongeveer hetzelfde vermogen af. Zoals reeds gezegd werken deze in ppm-mode allemaal hetzelfde, alleen zijn er wat verschillen, die van minder belang zijn. Met een kwalitatief goede ontvanger zal men daardoor praktisch geen verschil merken als men overstapt op een ander type of merk zender.

Het is dus de verkeerde volgorde om eerst problemen bij de zender te veronderstellen. Dit kan wel, maar is niet voor de hand liggend. Je gaat dus eerst in het model spitten om te kijken waar er verbeteringen mogelijk zijn. Vervolgens probeer je eens een andere ontvanger. Als je nog een ontvanger moet aanschaffen en/of een ontvanger van iemand kan lenen probeer dan eens een kwalitatief betere dan die je nu hebt. Helaas maken tegenwoordig alle fabrikanten low-budget ontvangers, dus naar een merk is hierbij niet te verwijzen.

Corrien zei:
Zucht.......
Het is dus de verkeerde volgorde om eerst problemen bij de zender te veronderstellen. Dit kan wel, maar is niet voor de hand liggend. Je gaat dus eerst in het model spitten om te kijken waar er verbeteringen mogelijk zijn.

Sorry Jan maar ook een zucht van deze kant......................

Wanneer je met een ontvanger in één en hetzelfde model en in de zelfde set up geen problemen hebt, met in mijn geval een Multiplex zender, en wel problemen ondervindt bij het gebruik van een Graupner zender lijkt het mij voor de hand liggend dat er toch, ergens, tussen deze twee zenders een verschil moet zijn !

Misschien toch de moeite waard om dit eens vanuit jouw technische invalshoek te bekijken i.p.v. een dergelijke probleem als iets onmogelijks af te doen..........................................

Arno

Na lezen, praten, dubben en nachtjes slapen wil ik voor de volgende combinatie gaan:
MX-16s en MZK-quatra ontvanger.
Vliegt er al iemand met deze setup?
En zijn er eventueel al issues bekend; zodat ik weer aan het twijfelen kan...?

Eerst wilde ik de Multiplex Cockpit zender aanschafen, maar toen hoorde ik van 'GSM-storing' bij deze zender....

Voor de eerste combinatie gaan?

arno888 zei:
Sorry Jan maar ook een zucht van deze kant......................
Als je leest wat ik schrijf en als je goed geluisterd hebt naar wat ik gezegd heb, beweer ik niet dat zo'n probleem onmogelijk is. Wel, dat er geen duidelijke, technische reden voor is. Voor mij was het trouwens indertijd een stuk makkelijker geweest om te beweren, dat Jeti slechte ontvangers levert en dat je met een Graupner ontvanger zulke problemen niet zou hebben. Voor mij was dan de kous af gedaan, maar dat zou niet van veel objectiviteit hebben getuigd. Ik service Jeti niet, dus ik heb er geen mening over. Wel kun je er veel voors en tegens over lezen op dit forum.

In je eigen geval heb je nooit meer kunnen proberen of met de Multiplex zender nog steeds goed gevlogen kon worden met de zelfde 'probleem'-ontvanger. Voor het zelfde geld had je daar nu ook inmiddels problemen mee gehad. Eigenlijk is dat jammer, want dan hadden we met wat meer zekerheid kunnen zeggen of deze zender - ontvangercombinatie problemen geeft. Voor jou is dat blijkbaar 100% zeker, voor mij nog lang niet, ook al heeft het de schijn tegen.
Met betrekking tot dit punt moet ik nog vermelden, dat een ongewijzigde set-up niet betekent, dat de ontvangst ook ongewijzigd blijft. Een voorbeeld: met lange servokabels zonder filters kun je jarenlang storingvrij vliegen, totdat het opeens niet meer gaat en je die filters wel nodig hebt. Er is daarbij dan ook geen technische verklaring te geven wat er opeens anders is, je kunt alleen verklaren waarom deze filters noodzakelijk zijn.

Waar ik bezwaren tegen heb en ook waarom ik een zucht slaak, is dat er niet maar zo makkelijk even een conclusie kan worden getrokken. Het is op basis van de ervaring, dat ik met 100% zekerheid kan zeggen, dat de combinatie van een Graupner zender met een vreemdfabrikaat ontvanger even weinig problemen geeft als de combinatie van bijv. een Futaba of Multiplex zender met een vreemdfabrikaat ontvanger. Dit is dan niet mijn ervaring, maar de ervaring van de modelbouwers, die hun reparaties naar mij toe sturen.
Het is dus veel te makkelijk om op basis van een paar voorbeelden te gaan beweren, dat Graupner zenders problemen leveren in combinatie met vreemdfabrikaat ontvangers. Daar wordt de vraagsteller ook niet mee geholpen. Overigens wordt die ook niet geholpen als ik beweer, dat zoiets onmogelijk is. Ik hoop dus, dat ik niet die schijn heb gewekt.
Voor de vraagsteller vind ik het dus zaak eerst eens bij de ontvanger en in het model te gaan zoeken. Dat is ook het meest voor de hand liggend omdat daar meestal de problemen zitten. Als er bij voorbaat wordt gesteld, dat het aan de combinatie met de zender moet liggen wordt er verder niet gezocht. Uiteraard kan men wel voorstellen een ander merk zender te lenen om te kijken of dit verbetering oplevert.

Het probleem van Arno vind ik niet raar, ik heb ook last van een (min of meer) dergelijk geval.
Ik heb twee Jeti's (1x MPD) en een Schulze 5.35 waar ik (ontvangst)problemen mee heb, maakt niet uit welk model/setup,

Ben ondertussen overgestapt van een FX-14 (waarmee ik ook al dezelfde problemen had) naar een FX-18 dus aan de zender zou het niet kunnen liggen (denk je dan :? )
Ten einde raad mijn kristal in een FC-28 van een clubgenoot geplaatst en... geen problemen meer bij de reikwijdtetest!
Ik ga bij Frans mijn oude Multiplex 2020 zender lenen om daarmee ook eens wat tests te doen, ik ben benieuwd.

Hallo,

Dit draadje alweer enige tijd geleden gestart hebbend en tussentijds enkele conclusies getrokken te hebben lijkt het gepast om nu de bevindingen na 1 “vliegseizoen” samen te vatten.

Ergens begin van dit jaar ben ik geswitched van een Mpx EVO9 naar een Graupner MX 22 zender. Na wat probleempjes en een heleboel geëxperimenteer met de tot dan toe gebruikte ontvangers (Jeti Rex 5 mpd) eindigde mijn zoektocht naar een nieuwe ontvanger uiteindelijk bij een SMC16Scan van Graupner. In eerste instantie gaf het verleggen van de antenne nog wat proleempjes (in een 100%tig koolstofrompje) maar de oplossing was uiteindelijk om de originele antenne geheel door de romp te laten lopen, achter het stabilo naar buiten komen en daar de antenne te verlengen met een ca. 50 cm lang stuk wikkeldraad van 0.15 mm dik.
(de Jeti “pikte “dit niet………..en bleef ook met deze antenne set-up problemen geven)
Nu, na één seizoen vliegen zijn de storingen/probleempjes op de vingers van één hand te tellen. Het meest komische incident had ik toen ik een eind bij mijzelf vandaan op geringe hoogte over een andere zender heenvloog, die naar later bleek op de B-band aktief was……………. (ik op kanaal 67 en die zender op ik meen 183) Verder waren er geen zend/ontvangst gerelateerde problemen te melden en zelfs de antenne- verlengstukjes van die 0.15 mm wikkeldraad zijn een heel seizoen intakt gebleven.

Samenvattend kan ik dus zeggen dat ik met deze apparatuur tevreden ben en zeker ook vlgd. seizoen dezelfde spullen zal inzetten. Een Graupner MX-22 zender en een Graupner 16SMCScan ontvanger. Las trouwens in een ander draadje dat de SMC 14 ontvanger van Graupner (dat is dezelfde ontvanger als de smc16scan maar dan mèt een kristal) tegenwoordig ook in F3B toegepast wordt……..

Arno

Ik ben sinds kort ook in het bezit van een jeti ontvanger; een jetiRex5 40 Mhz.
Ik wil deze graag gebruiken met mijn futaba attack, een 2 kanaals zender, omdat ik hiermee m'n nieuwe mini wil besturen.
Alleen lijkt de jeti niet met futaba kristallen te werken....of ligt het aan het aantal kanalen van de zender (zender 2 kanaals, ontvanger 5 kanaals)?
Wie kan mij helpen? (met mijn hitec zender werkt ie wel)

Bram

Dankjewel Jan :)

Ik zie nu pas dat het probleem inderdaad met het verschil in fm/am te maken heeft.... :?

Back