zender, ontvanger en servos testen, hoe?

• Topicstarter Topicstarter kieskes
  • Startdatum Startdatum
K

kieskes

Guest
Hallo, ik heb een hitec flash 4 pro car 40 MHZ FM zender, en een hitec 40 mhz fm ontvanger.In beide zitten de juiste kristallen, maar ik krijg de boel (servos) niet aan de praat....

het probleem wat ik heb is dat ik niet weet wat er kapot is....
de zender lijkt het goed te doen, maar ik weet niet of de instellingen juist zijn, (max % van servos?????? geen flauw idee) de ontvanger is juist aangesloten en krijgt voldoende stroom.

als ik de ontvanger aan zet maken de servos ook een geluidje, als ik de zender er dan bij aanzet doen ze weer hetzelfde, maar ze reageren niet op signalen van de zender.....

Hoe kan ik erachter komen wat er precies kapot is???

Aub niet te moeilijk antwoorden, ik ben nieuw in het wereldje :wink:

is het een digitale zender of niet??

zo ja dan lijkt het erop dat je uitslag op 0% staat

zo nee dan zal je waarschijnlijk de zender even open moeten maken en kijken of alles nog goed vast zit

een digitale ja, voorzover ik weet heb ik inderdaad van alle 3 kanalen de epa op 100 staan, dus dat kan het niet zijn denk ik, ik zal de zender is even openschroeven

Zend- en ontvangkristal per ongeluk verwisseld? Welke teksten en cijfers staan op welk kristal?

kieskes zei:
... als ik de ontvanger aan zet maken de servos ook een geluidje, als ik de zender er dan bij aanzet doen ze weer hetzelfde, maar ze reageren niet op signalen van de zender ...
Het heeft niets met je probleem te maken maar het bovenstaande is een foutje in je 'routine'. Je ontvanger mag nooit zonder signaal van de zender komen te zitten, anders kunnen er gekke dingen gebeuren: servo's strak brommend in de hoek (veel stroom), auto begint spontaan te rijden. Daarom altijd eerst de zender aanzetten en dan pas de ontvanger. Als je klaar bent eerst de ontvanger uitzetten, dan pas de zender.

ron, bedankt voor de tip..

het kristal wat in me zender zit staat dit op:
40.985 TF ; CH 92
en in de ontvanger staat zelfde freq en zender maar dan een RA

even me ontvanger kristal bekijken, kan een kristal kapot zijn??

Ja ;) Een kristal kan zelfs voor trillende servo's storen. Is er geen winkel in de buurt waar je langs kan gaan? Die hebben meestel een werken setje liggen en dan kan je makkelijk testen wat goed / fout is.

Nee, voor zover ik weet niet, ik woon in de achterhoek, zegt dat genoeg :P?

Schakel eerst eens over op een ander modelgeheugen (als de Flash 4 dit heeft). Als dit niet helpt kun je controleren of de zender wel hoogfrequent afstraalt:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=6

Als dit geen resultaat heeft, zit er niets anders op dan een modelbouwcollega (of modelbouwwinkel) opzoeken. Door uitwisselen kan dan gezocht worden waar het probleem zit. Als de standaard HFS03 ontvanger bij de set zit kan eventueel een Futaba Rx92 in de ontvanger worden geplaatst.
Als het helemaal niet wil kan de set naar de servicedienst worden gestuurd voor controle.

Leuke Tip!

Heb het even gedaan en de TL bleef goed (licht) branden, hij zend dus wel signaal uit :)

De ontvanger is inderdaad een HFS 03 MC.. wat doet die Futaba RX92 extra in de ontvanger??

kieskes zei:
wat doet die Futaba RX92 extra in de ontvanger??

Als je je afvraagt of het ontvangerkristal stuk is, zal je een andere moeten proberen (en aangezien Futaba-kristallen bijna overal en Hitec-kristallen bijna nergens voorradig zijn...).

Hmmmm, als ik als de servos prik hebben een stukje bloot draad van de antenna aanraak met iets geleidends, beginnen beide servos te bewegen,,, blijkbaar zijn de servos dus niet kapot?? en de ontvanger dan waarschijnlijk ook niet denk ik...

toch maar een setje nieuwe kristallen halen dan, die zijn zeker niet te testen/ door te meten?

Waar zit je in de achterhoek heb je niet in je profiel staan. Ik kan je misschien helpen in Doetinchem het centrum van de achterhoek :wink:

gr Remco

Hey Leuk!!!

Ik zit in lichtenvoorde!!!!!!! zou wel leuk zijn als we een keer wat kunnen 'klooien' :)

kieskes zei:
toch maar een setje nieuwe kristallen halen dan, die zijn zeker niet te testen/ door te meten?
Een setje kristallen kost al gauw meer dan 25 euro en uit de uitgevoerde tests is op te maken, dat de kristallen het gewoon doen! Ik zou dus niet zo maar een nieuwe set aanschaffen...
Als de ontvanger in een brandstofauto is gebruikt, is de kans groot dat de ontvanger door vocht ontregeld is geraakt. Dit is dan ook de meest voorkomende klacht bij dit type ontvanger. Eventueel is dit als volgt te testen: zender uit, ontvanger aan en een stoorbron (bijv. haarfohn) bij de ontvangerantenne houden, zodat de servo's flink klapperen. Als nu de zender aangezet wordt en het storen van de servo's stopt zijn er nog twee mogelijke oorzaken: zender moduleert niet (niet erg waarschijnlijk) of ontvanger is ontregeld (eigenlijk moet dit anders omschreven worden, maar dit zou nodeloos ingewikkeld worden).

kieskes zei:
... het kristal wat in me zender zit staat dit op:40.985 TF ; CH 92. In de ontvanger staat zelfde freq en zender maar dan een RA...
T staat voor Transmitter(=zender), R voor Receiver(=ontvanger), ze zijn dus niet verwisseld.

Corrien zei:
kieskes zei:
Een setje kristallen kost al gauw meer dan 25 euro en uit de uitgevoerde tests is op te maken, dat de kristallen het gewoon doen! Ik zou dus niet zo maar een nieuwe set aanschaffen...
Als de ontvanger in een brandstofauto is gebruikt, is de kans groot dat de ontvanger door vocht ontregeld is geraakt. Dit is dan ook de meest voorkomende klacht bij dit type ontvanger. Eventueel is dit als volgt te testen: zender uit, ontvanger aan en een stoorbron (bijv. haarfohn) bij de ontvangerantenne houden, zodat de servo's flink klapperen. Als nu de zender aangezet wordt en het storen van de servo's stopt zijn er nog twee mogelijke oorzaken: zender moduleert niet (niet erg waarschijnlijk) of ontvanger is ontregeld (eigenlijk moet dit anders omschreven worden, maar dit zou nodeloos ingewikkeld worden).

Leuke testjes heb jij toch ;)
meteen uitgevoerd, fohn op de antenne, servos beginnen inderdaad te klapperen, zender aan, klapperen stopt....

Waar ik wel net achterkom is dat het antenne draad iets beschadigt is, misschien dat er een breukje inzit.. Is dit te vervangen voor 'normaal' draad en maakt de lengte nog wat uit?

@ kieskes

Jou probleem heb ik ook meegemaakt met mijn Hitec zender/ontvanger. Wat je moet doen is controleren of je hitec ontvanger een dual of single convertion is.

Het RA kristal (voorzien van een groen stickertje) voor een Hitec ontvanger is enkel bestemd voor de single convertion.
Als jou ontvanger een dual convertion is dan moet jij een RT kristal aanschaffen (die voorzien is van een purper stickertje).

Mogelijks heb je een RA( single convertion) gekregen en dat in een dual convertion ontvanger gepropt wat nada-noppes-null werking geeft.

PS : je draad mag dan wel beschadigd zijn maar dat kan er nooit voor zorgen dat je geen bereik meer hebt als je met je zender dicht bij je ontvanger blijft.

Stevo

Stevo, helaas, dat is het niet, het is een single conversion ontvanger, maar er zit gewoon een kristal in met een groen randje op het stickertje, helaas :(

Ik heb net even het antennadraad opnieuw gesoldeeerd, als ik nu alleen de ontvanger met de servos eraan aanzet, beginnen deze te klapperen.. blijkbaar vangt de ontvanger dan wel iets op (storing van de pc/monitor ofzo denk ik) als ik dan de zender aanzet, houd het klapperen op.... maar voor de rest reageert de ontvanger niet op de zender.

Mag ik hieruit 2 conclusies trekken??

Toch 1 van de 2 kristallen kapot.
Of de zender die kapotis /niet goed werkt?

Makkelijkste is het als je een "kruis"-test kunt doen, 2e ontvanger en 2e (liefst) gelijke zender....

Kan je testen welke combinaties WEL werken, dan weet je wat er niet goed is en wat wel.........

Back