Zender/ontvangerkeuze

Hallo,

Ik heb belangstelling voor DLG vliegen. Vliegen jullie met 2,4 Ghz of met 35 MHz en welke zender/ontvanger combinaties worden gebruikt? Eventuele voor- en nadelen? Ik heb nog geen vliegtuig of zender, dus ik kan er alle kanten nog mee op.

Groeten
Jan Jaap

Hoi Jan Jaap,

de meeste wedstrijdpiloten zitten nog op de 35 Mhz maar ik verwacht dat volgend jaar het leeuwendeel op de 2.4 Ghz zit. De voordelen van de 2.4 Ghz t.o.v. de 35 Mhz zijn door Theo aangegeven in Naar 2,4 in drie kwartier - F3K Nederland.

Bij de keuze van de zender is het belangrijk dat die makkelijk met een hand is vast te houden (dit is belangrijk tijdens het gooien) en voldoende mix mogelijkheden heeft. Op wedstrijden zie je o.a. de Graupner Mx16s, MX24s, Multiplex EVO, Cockpit SX (al deze zenders zijn eenvoudig om te bouwen naar 2.4 Ghz) en de 10 kanaals 2.4 Ghz zenders van Futaba. Er is tegenwoordig ook de 8FGA Futaba 8FGA 8-Channel 2.4GHz FASST Air R6008HS Mode 2.
Indien voor 2.4 Ghz gekozen wordt moet de ontvanger van hetzelfde systeem zijn als het zender moduul, in de romp passen en voldoende reikwijdte garanderen (dus geen indoor ontvanger).

Veel informatie over de 2.4 Ghz is te vinden op ombouw-gebruik-2-4ghz

P.s. Aan welk vliegtuig zit je te denken?

Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Bas,

De ontvanger voor een DLG moet natuurlijk zo klein mogelijk zijn en voor 35 MHz is dat wel voor handen, maar voor de 2,4 GHz lijken het wel aardige bakbeesten.
Dit zou een punt kunnen zijn om te kiezen voor 35 MHz? liever niet natuurlijk.
Als ik zo de diverse draadjes lees dan is de Futaba FF10 2,4GHz wel een van de betere zenders?

Voor het vliegtuig zit ik te denken aan de Twister van Alex Hoekstra.
Volgens diverse reacties is dit een van de betere modellen.

Ik las dat er dit weekeinde een contest is in Duiven?
Ik denk dat ik daar maar eens kom kijken. Even de planning met mijn vrouw doorspreken.

Groeten
Jan Jaap

JanJaap,

Je bent natuurlijk van harte welkom in Duiven!!!
Wat betreft die grootte van de ontvanger is dat geen reden om voor de 35Mhz te kiezen. In mijn Twisterrompen passen de Assan 2,4Ghz ontvangers prima. Deze 7 kanaalsontvangers hebben voldoende ruimte. Arnold heeft hem zelfs helemaal voor in de neus weten te proppen. Wel even de behuizing er af halen en de print voorzien van krimpkous
Ze zijn inderdaad (nog wel) groter dan de 35Mhz modellen en ik verwacht dat ze qua formaat wel steeds kleiner zullen worden.
Zou ik nu een nieuwe set aan moeten schaffen koos ik zeker voor 2,4!!

Je zegt in je eerste post dat je nog geen zender en DLG bezit. Moet je nog helemaal starten met het modelvliegen of pak je de hobby opnieuw op.
Moet je beginnen en het vliegen nog leren zou ik niet direkt een Twister aanschaffen. Een Mimi is in dat geval een goede opstap in het DLG-vliegen.

De ontvanger voor een DLG moet natuurlijk zo klein mogelijk zijn en voor 35 MHz is dat wel voor handen, maar voor de 2,4 GHz lijken het wel aardige bakbeesten.
Dit zou een punt kunnen zijn om te kiezen voor 35 MHz? liever niet natuurlijk.

Mijn huidige 35 Mhz ontvanger (Graupner SMC 16SCAN) is groter dan de meeste 2.4 Ghz ontvangers. Ik zou zeker voor 2.4 Ghz gaan, vraag is alleen welk systeem. Futaba FASST zeker het overwegen waard (Loet vliegt hiermee).

Voor het vliegtuig zit ik te denken aan de Twister van Alex Hoekstra.
Volgens diverse reacties is dit een van de betere modellen.

Lijkt me een zeer goede keuze. Ik heb er zelf ook een paar. Ik moet er nog mee leren vliegen maar de eerste indrukken zijn erg positief.

Mijn huidige 35 Mhz ontvanger (Graupner SMC 16SCAN) is groter dan de meeste 2.4 Ghz ontvangers. Ik zou zeker voor 2.4 Ghz gaan, vraag is alleen welk systeem. Futaba FASST zeker het overwegen waard (Loet vliegt hiermee).

De R608FS 8-Channel Receiver van Futaba die ik gebruik is net zo groot als de SMC16SCAN. Er even van uitgaande dat je ze allebei ontmantelt.

Lijkt me een zeer goede keuze. Ik heb er zelf ook een paar. Ik moet er nog mee leren vliegen maar de eerste indrukken zijn erg positief.

Bas, maak je niet te veel zorgen, je hebt genoeg trainingsdiscipline en mijn ervaring met mensen zoals jij is dat het dan op den duur wel goed komt (een zekere mate van intelligentie speelt ook een rol)

Loet

@Theo,
Ik moet inderdaad nog beginnen met modelvliegen. Is de Twister dan te moeilijk? Van Loet begrijp ik dat het nog wel mee valt? met enkele goede tips?
Ik ben niet zo'n bouwer en wil eigelijk alleen maar (leren) vliegen.
Ik begrijp dat de Mimi helemaal zelf gebouwd moet worden?
Vandaar dat ik eerst maar eens a.s. zaterdag kom kijken.

@Bas en Loet
Ik ga voor de zender dan toch voor de 2,4GHz. Dat zou ik kiezen voor een Futaba FF10 10 kanaals, een Graupner MX16 IFS 8 kanaals of een Multiplex Royal Pro 9 kanaals, Tips?

Jan Jaap

De Twister is een heerlijke kist. En je kan er natuurlijk mee leren vliegen. Toch denken veel mensen iets te licht over het modelvliegen. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen zoals Loet, maar de normale sterfelingen hebben toch echt wel hulp nodig om het vliegen onder de knie te krijgen. Op de club hebben we een leskist en twee aan elkaar gekoppelde zenders. Hier kunnen geinteresseerden in de hobby eens mee vliegen. Het valt iedereen de eerste vluchten altijd tegen.
Vandaar dat ik eerst een kist aan zou schaffen die tegen een stootje kan en daar wat mee oefenen. Een mimi is goedkoop en eenvoudig te repareren. Gaat er wat kapot dan is eenvoudig wat CA of tape vaak voldoende. En gaat hij helemaal aan gort dan heb je hooguit 3 tientjes schade. Het zou zonde zijn als je door beginnersfouten al een Twister af moet schrijven.
Ja, een Mimi moet jezelf bouwen, maar ook bij eenTwister moet er zelf het een en ander aan gebouwd worden voordat hij vliegklaar is of je moet hem echt kant en klaar kopen met alles erop en er aan.

Ik wil gewoon voorkomen dat je veel investeerd in een prachtige hobby en door schade uiteindelijk toch weer afhaakt.
Wij F3K'ers zijn net als al die andere modelvliegers een behulpaam volkje. Ongetwijfeld woont er wel een DLG'er bij jou in de buurt die je op weg wil helpen met bouwen en vliegen. Schroom niet die om hulp te vragen.

Wat vinden jullie van de Blaster dan? of Blaster2?

Daar lees ik toch ook wel goede berichten over?!!

Ik heb een Blaster2 gehad. Een goede kist voor een prima prijs. Robuust, niet de allerlichtste kist die je kan krijgen maar ik heb het nooit als een echt nadeel gezien. Hij heeft een aardig groot oppervlak.
Hij stuurt ongelofelijk fijn in de bochten, dit komt mede door een grote V-stelling. Het was voor mij de prettigste kist om te vliegen tot nu toe. Ik heb hem weggedaan omdat mijn eigen kisten net wat hoger gooiden en net wat langer vlogen daardoor.

Loet

Loet,

Je hebt eigen kisten (zelf ontworpen, zelf gebouwd) of andere kisten?

Misschien nog een model liggen die je niet of minder gebruikt en waar je wel van af wil?

Loet,

Je hebt eigen kisten (zelf ontworpen, zelf gebouwd) of andere kisten?

Misschien nog een model liggen die je niet of minder gebruikt en waar je wel van af wil?

Ja, ik vlieg met eigen kisten. De romp is van de Twister, de rest van mezelf.
Ik heb geen kist liggen waar ik nu vanaf wil. Zoals het er nu naar uit ziet zal ik dit verdere seizoen geen kist te koop hebben.
Maar zelf maken blijft natuurlijk een mogelijkheid.
Klik de link aan onder mijn naam en maak volgens die methode een vleugel.

Loet

@Bas en Loet
Ik ga voor de zender dan toch voor de 2,4GHz. Dat zou ik kiezen voor een Futaba FF10 10 kanaals, een Graupner MX16 IFS 8 kanaals of een Multiplex Royal Pro 9 kanaals, Tips?

Ik ben er zelf nog niet uit en kan je dus geen tips geven.
Momenteel heb ik onvoldoende informatie over reikwijdte, stroomverbruik van de ontvangers etc van de verschillende systemen.

Bas

Laatst bewerkt:
Ik heb een Blaster2 gehad. <....> Robuust <....> Het was voor mij de prettigste kist om te vliegen tot nu toe.
Die heb ik ook gehad ;).
Met robuust ben ik het niet helemaal eens, de vleugel en staartvlakken zijn toch best fragiel. Vleugel een keer fout vangen en er zit een deuk in. De achterlijsten van vooral het hoogteroer is superdun waardoor er makkelijk een hapje uitbreekt bij transport e.d. Wat betreft het fijne vliegen ben ik het helemaal met Loet eens, ook voor mij was dit qua vlieggedrag de fijnste kist ooit. Doet het vooral leuk met mager weer en niet teveel wind. Maar gooit iets minder hoog dan andere vliegtuigen.

@Wubbe,
Die Pulsar is niet gek, ik heb al even op de site gekeken www.sklepekspert.pl maar mijn Pools is niet zo heel erg goed (ik begrijp er helemaal niets van:)). Is deze ook ergens anders verkrijgbaar?

@Fotor
Fijne kist om mee te vliegen, te zwaar ook volgens Loet en volgens jou gooi je er dus ook minder hoog mee?
Alternatief? Simply Cool of Spinnin Birdy?

@Fotor
Fijne kist om mee te vliegen, te zwaar ook volgens Loet en volgens jou gooi je er dus ook minder hoog mee?
Alternatief? Simply Cool of Spinnin Birdy?

Minder hoog is misschien 45 meter i.p.v 50 meter. Hij is standaard inderdaad niet de allerlichtste maar tegenwoordig vlieg ik met mijn eigenbrouwsels meestal zwaarder (lees 30-40 gram meer dan een standaard Blaster).

Robuust noemde ik hem ook juist vanwege de vleugel maar dat had moeten zijn in vergelijking met de echte crunchies (schaalvleugels of zoals de Duitsers het noemen: Schalentieren) die nog dunnere en lichtere schalen gebruiken dan de Blaster.
Vergeleken met een volschuimvleugel is hij natuurlijk weer minder sterk.

De Spinnin Birdy is een Mini (wel een goede), de andere kist ken ik niet.
En voordat alle Mini-vliegers over me heen vallen, Mini is niet minder, wel kleiner.............:mrgreen:

Loet

Ik heb de grote fireworks, en dat is ook een hele fijne kist. Stuk minder schadegevoelig dan de blaster2, en komt wat betreft vlieggenot goed in de buurt van de blaster. De eerste keer dat ik de FW weggooide schrok ik me rot over de hoogte die ik behaalde (in positieve zin!). De mini zal dan ook wel oke zijn??

Evt al eens gekeken naar de mimi? Even zoeken in de dlg sectie. Moet je zelf bouwen, maar kan ik enkele avonden klaar zijn, is vele malen goedkoper (voor ca 3 tientjes heb je de kale kist klaar) en vliegt super.

De grote Fireworks is me te duur om mee te beginnen, dus vandaar de mini

Ik heb al gekeken naar de mimi, lijkt me erg veel werk, maar goed ik heb dan ook weinig bouwervaring. Waarschijnlijk valt het wel mee.

Back