Nee Roelof, beter lezen.
Je hebt, bij NiCD's en NiMH accu's 2 manieren van laden. 'normaal laden' en 'snelladen'.
'normaal laden' is wat geadviseerd wordt als je je zenderaccu in de zender oplaad. Dit houdt in dat je met 1/10 van de capaciteit (ik zou in dit geval 200 mAh of 0,2A nemen) laad en dan lang genoeg om zeker te weten dat hij vol is. Sowieso is het verstandig om de 1e keer de accu 14 uur 'normaal' te laden.
Dan heb je nog 'snelladen'. Hierbij laad je de accu met een hogere stroom, zo hoog dat als de accu hiermee overladen zou worden, hij kapot zou gaan. Daarom detecteerd een 'snellader' de zogeheten 'delta-peak', zodat hij kan stoppen met laden als de accu vol is.
Snelladen wordt echter afgeraden voor accus die tijdens het laden nog in de zender zitten, om eerder genoemde redenen.
Dus.. wil je de accu in de zender laden, dan laadt je 'm met 100 of 200mAh, niet meer.
Om het allemaal wat ingewikkelder te maken.. bovenstaande is het advies zoals de zenderfabrikanten en de TD (=Corrien) ze geeft. Dat advies is gestoeld op ervaringen met ingezonden zenders welke gesmolten waren of anderzijds defect waren.
Nu heb je ook eigenwijze mensen (zoals ondergetekende en blijkbaar ook Roelof) die zeggen 'poep aan dat advies, wij laden 'm stiekum toch snel'. Ik laad zelf m'n zenderaccu in de zender gewoon met 1A. Echter, als dan op een forum een beginner vraagt hoe je een zenderaccu zou horen te laden, dan kun je volgens mij niets anders dan het advies van de fabrikant overnemen.
Heb jij dezelfde zender, Roelof?