Zender opladen. Hoe?

Ik ben een beginner en heb een zender en (lipo)lader gekocht en wil mijn zender op gaan laden. Heb ik met NiMH mij ook aan maximale laadtijden te houden of kan ik die cellen wel een hele nacht aan de lader laten hangen?
Voor de duidelijkheid: ik heb een Multiplex SX met ingebouwde NiMH accu en een lader waarmee ik ze kan laden (MiMH, 1.0 A)

Overladen is in principe voor geen enkele accu goed. Het verschil is alleen dat een lipo er echt aan kapot gaat, een NiCD of NiMH niet, die verliezen hooguit wat capaciteit.

Als je je zenderaccu in de zender laadt, dan met een lage laadstroom (10% van de capaciteit van de accu of lager) en de 1e keer 14 uur laden. Daarna zoveel als nodig.

Wil je 'm met een snellader laden, is het aan te raden de accu uit de zender te halen.

1A als laadstroom voor een accu welke in de zender zit wordt door 'de kenners' hier afgeraden. De accu kan dan zo warm worden dat de zender gaat smelten. Tevens kan het zijn dat het stroomcircuit in de zender erdoor doorbrand.

Als je met 1A gaat laden, kun je de accu niet '
gewoon een nacht' laten staan, tenzij het een accu is met een capaciteit van 10000mAh, waar ik maar even niet vanuit ga ;)

Volgens mij kan ik niet onder de 1 A laden. Die instelling zie ik op de lader niet tenminste. De accu in de Multiplex is 7,2 V, 1500 maH, 6 aa cells, NiMH.
Ik heb overigens de faq gelezen over deze accu's. Desondanks toch maar even vragen voor het fout gaat. Geen idee of mijn lader het ook aan geeft trouwens.
Ik heb een Ik heb een T2M Swallow lader. T1224

Jouw lader kan vanaf 0.1A laden.. de handleiding maar eens lezen dan ;)

Ja, je hebt inderdaad gelijk ..... en dan kan 'ie in de zender blijven zitten. Is gelukt ... ojee, slecht in rekenen. Ik neem aan dat ik 'm dus dan op (150 mA aanbevolen) 0,1 of 0,2 moet zetten? Dan mag ik 'm wel een nachtje laden ;-)

Eigenlijk niet, je hebt 1500mAh cellen wat betekend dat je minimaal 750mA (1/2 C) moet laden om de delta peak afslag goed te laten werken.

Overigens gaat laden op 1 tot 1.5A prima (ik doe het ook)

Toch staat in de handleiding (je zult vast meer ervaring hebben, maar ik wil het gewoon snappen): 1/10C is inderdaad de 10% van Hezik, dus 1500/10=150mA, dus dat zou dan 0,1 of 02, moeten zijn toch?

Nee Roelof, beter lezen.

Je hebt, bij NiCD's en NiMH accu's 2 manieren van laden. 'normaal laden' en 'snelladen'.

'normaal laden' is wat geadviseerd wordt als je je zenderaccu in de zender oplaad. Dit houdt in dat je met 1/10 van de capaciteit (ik zou in dit geval 200 mAh of 0,2A nemen) laad en dan lang genoeg om zeker te weten dat hij vol is. Sowieso is het verstandig om de 1e keer de accu 14 uur 'normaal' te laden.

Dan heb je nog 'snelladen'. Hierbij laad je de accu met een hogere stroom, zo hoog dat als de accu hiermee overladen zou worden, hij kapot zou gaan. Daarom detecteerd een 'snellader' de zogeheten 'delta-peak', zodat hij kan stoppen met laden als de accu vol is.

Snelladen wordt echter afgeraden voor accus die tijdens het laden nog in de zender zitten, om eerder genoemde redenen.

Dus.. wil je de accu in de zender laden, dan laadt je 'm met 100 of 200mAh, niet meer.

Om het allemaal wat ingewikkelder te maken.. bovenstaande is het advies zoals de zenderfabrikanten en de TD (=Corrien) ze geeft. Dat advies is gestoeld op ervaringen met ingezonden zenders welke gesmolten waren of anderzijds defect waren.

Nu heb je ook eigenwijze mensen (zoals ondergetekende en blijkbaar ook Roelof) die zeggen 'poep aan dat advies, wij laden 'm stiekum toch snel'. Ik laad zelf m'n zenderaccu in de zender gewoon met 1A. Echter, als dan op een forum een beginner vraagt hoe je een zenderaccu zou horen te laden, dan kun je volgens mij niets anders dan het advies van de fabrikant overnemen.

Heb jij dezelfde zender, Roelof?

Ik heb een Futaba T3VCS (3 kanaals Hitech stickzender) gevuld met Sanyo 2300 cellen. Al 3 jaar heb ik deze zender en accu's en laden op 1.8A gaat nog steeds goed.

Ik snap het niet om een hitech computerlader te kopen om vervolgens een langzaam laadfunctie te gebruiken, koop dan een simpele stekker-lader zodat je computerlader vrij blijft voor de andere accu's....

Roelof; jij hebt dus geen Multiplex SX. Weet je dan zeker dat de multiplex SX het wel kan hebben als je de accu die er in zit gaat snelladen?

Iedere zender die ik heb (Acoms, Robbe, Nikko en een Futaba FF3) gaat op datzelfde programma (de Nikko een oud zendertje met 600mAh NiCads) . De T3VCS heeft een losse batterijhouder voor 8 penlights en een klein stekkertje naar de zender toe.

Tot zover nooit problemen gehad.

Hezik ik heb dus zo'n SX, heb ik al verschillende malen op 1 amp. geladen. Dit gaat goed maar zoals je zelf duidelijk aangeeft kun je dit een beginner absoluut niet aanraden. Het advies aan Olaf moet dus zijn, laden met 0,2 amp. en dat 10 a 11 uur. Dit is veilig en ook bij vergeten op tijd te stoppen gebeuren er geen ongelukken.

Ik heb ook een SX en heb de handleiding zorgvuldig gevolgd. Ik sluit me aan bij het advies 0,1 of 0,2 Amp laden. Is gewoon safe. Of je moet nog wat leergeld hebben liggen voor 't geval dat het misgaat bij snelladen :D .

Gelukkig heeft de Cockpit SX tamelijk dunne printsporen in het laadcircuit, dus als er geprobeerd wordt te snel te laden ontstaat er slechts een mini-rookwolkje. Nu moet vervolgens wél de hele zender uit elkaar gegraven worden om dat te repareren, maar de servicedienst moet ook wat te doen hebben. In ieder geval kom je niet met een compleet gesmolten zender te zitten, dus dat is alvast een geruststelling.

En nu serieus:
Kies als laadstroom iets, dat in de buurt komt van de 150 mA. Dit houdt in, dat de accu dan in 10 uur vol kan zijn. Er zijn echter laadverliezen, dus de vuistregel is om bij langzaam laden (laadstroomwaarde is gelijk aan 1/10 van de capaciteit) zo'n 40 % extra te nemen. Dat komt dus uit op 14 uur laden met 150 mA. De accu heeft dan de langste levensduur en de kans op problemen is nihil. Eigenlijk is voor dit doel een goedkope universeellader meer geschikt dan de snellader, die je al hebt aangeschaft. Deze heeft namelijk een delta peak afslag en die werkt pas betrouwbaar als je met minimaal 0,5 x C laadt, zoals Roelof al aangaf. Nu is het bij laden met 0,1 x C op zich geen probleem als de lader niet afslaat, als je zelf maar in de gaten houdt, dat het laden na een uur of 14 moet stoppen. Overigens ontstaat er ook niet direkt schade als je dit een keer vergeet. Een paar uurtjes extra verdraagt zo'n NiMH accu probleemloos.

Even dit weggezakt draadje oppikken.....

Wat te doen als je een paar keer heb gevlogen, je hebt geen idee hoeveel uit je ontvangeraccu en zenderaccu is gehaald.

Hoelang laad je dan de accu's op met de universeellader?

Cor

Yep, voor elke vliegdag hang ik alles onder de lader, of het de keer ervoor nu veel of weinig is gebruikt maakt mij niet uit.

ik zou dan nog wel zo eens in de zoveel tijd de accu op een snellader cyclen om te zien hoe het met de capaciteit van de accu gesteld is.

Tja, maar als je die niet hebt :lol:

vlieg nu al sinds 96 op deze manier en tot op heden nooit problemen gehad.
Wel meet ik eens in de zoveel tijd de spanning of er niet 1 cel stuk is.

waarschijnlijk als je eens cycled zie je dat je 1800 mah pakket nog maar 500 mah is, tijd voor vervanging ;)

Back