Zender voeden met telefoonlader?

Mijn vraag is of dit mogelijk is.

Ik heb namelijk een oude telefoon lader liggen. Op dit ding staat: output DC 5.7 V. 800 mA

Nu heb ik een spektrum DX6i. Hier gaan 4 penlites in. (4x1.2V. of 4x1.5V. dus tussen de 4,8V. en 6V.?)

Ik zit redelijk veel te simmen en dan gaan de batterijtjes ook best snel op den duur. Zou het dan mogelijk zijn om de zender te voeden met deze telefoon lader?

p.s. heb niet zoveel verstand van stroom maar er staat me nog iets bij van de middelbare school met wisselspaning (AC) en gelijkspanning (DC) / stroom uit de muur (AC) en batterijen (DC)?

Iemand die me verder kan helpen hier?

Laatst bewerkt:
Jahoor dat moet prima lukken. Kijk alleen we even uit met de + en - die uit de omvormer komen, deze moet je wel goed aansluiten anders heb je rook.

Ik zou dit maar niet doen. Zo'n lader heeft meestal wél een gelijkgerichte, maar geen afgevlakte spanning. Voor opladen is dat namelijk niet nodig.

Zo'n niet-afgevlakte spanning heeft een behoorlijke wisselspanningscomponent, dus deze variëert nogal en komt onbelast gegarandeerd hoger dan de 5,7 Volt die er op staat. Nu zitten er in de zender wel spanningsregelaars, maar of deze zo'n riedelende spanning waarderen is de vraag. Het wordt wat anders als er 4 stuks NiMH cellen in de zender zitten. Deze kun je met zo'n lader wel volgeladen houden, maar dan is 800 mA best wel veel voor een zenderaccu.

Dank voor de antwoorden.

Corrien, zou een simpele meter mij kunnen vertellen of deze lader mogelijk wel geschikt is? Zou ik die schommelingen dan zien zoals jij aangeeft? Misschien valt dat schommnelen wel mee en is het wel te proberen of zeg jij zowieso niet doen?

Een universeelmeter sampled zo'n 3 keer per seconde. Dat is onvoldoende om zoiets goed zichtbaar te maken. Vermoedelijk zal de Voltmeter zelfs een veel lagere spanning dan 5,7 Volt laten zien...

Uiteraard kun je best wel proberen zo'n lader te gebruiken. Het is tenslotte je eigen zender. Je hebt ook kans, dat het goed gaat. Die kans is zelfs redelijk groot.

Er is echter ook een kans, dat het niet goed gaat, dus daarom mijn advies om het niet te doen.

Nu zijn zulke adviezen eigenlijk slecht voor mijn portemonnee. Een aardig deel van mijn inkomen is namelijk altijd ingenomen door de dapperen, die dingen uitproberen, die ze beter niet hadden kunnen doen. Ik vind het bij zenders echter altijd zonde omdat de reparatie niet leuk is en vaak in de papiereren loopt en - nog erger - soms ook niet meer lonend is.

Om een voorbeeld te geven van het meten aan een lader: vroeger was de meest gebruikte universeellader de Lader5/Lader5r van Robbe. Dat is zo'n lader, die de uitgangsspanning aanpast aan de accu. Als je onbelast ging meten vertelde je Voltmeter dat er 25 Volt op de uitgangen stond. In werkelijkheid was dat echter meer dan 33 Volt . Met een oscilloscoop zie je dat meteen (als een forse zaagtandspanning). Met een universeelmeter kun je dat pas zien als je een condensator van 1000 μF/50 Volt op de uitgang aansluit. Deze vlakt de spanning dan voldoende af. Uiteraard zou je dat bij je lader ook kunnen doen, waarbij ik benieuwd ben welke spanning deze dan afgeeft.

waarom niet gewoon wat NiCd erin stoppen, die kun je gewoon weer laden als ze leeg zijn, en je weet zeker dat je zender heel blijft........

cdrom_flyer heeft gelijk. Ik heb ze wel maar wil er vanaf. Is natuurlijk ook niet de allergrootste moeite, en het was meer een ingeving waarvan ik dacht hey dat is mischien wel te proberen.

Corrien dankje voor je duidelijke uitleg. Ik heb besloten om het maar gewoon niet te proberen. Denk niet dat hier op Curacao mijn zender ooit nog gerepareerd zal kunnen worden ;) :P

Back