Zender voor het DLG-en

Hallo allemaal,

Ik ben sinds deze zomer weer begonnen met model vliegen en ben voledig verslingerd aan het DLG-en. Ik heb een Spinnin Birdy en kreeg net van de week een vleugel uit Duitsland met rolroeren. Op dit moment gebruik ik een erg oude en half uitelkaar vallende Multiplex zender, die het overigens goed doet. Maar nu ik een rolroermodel ga bouwen wil ik ook gebruik maken van de flapperon functie en dat kan niet met die oude zender.
Mijn vraag: Wat is een geschikte zender met genoeg opties voor het DLG-en van onder de 200 euro?

Alvast bedankt!

MX-12 wordt door diverse mensen gebruikt. Is een stevige en degelijke zender met genoeg mogelijkheden voor dlg-s met rolroeren. Kosten liggen ruim onder de 200 euro. Er is nu ook een synthesizer versie van de MX-12 beschikbaar (de MX-12s), die zou ik overwegen. Is iets duurder, maar geeft je meer flexibiliteit tav frequenties. Als je 1 of 2 kristalsets bij de 'gewone' zender bijkoopt ben je al duurder uit dan de MX-12s.

MX-12 wordt door diverse mensen gebruikt. Is een stevige en degelijke zender met genoeg mogelijkheden voor dlg-s met rolroeren. Kosten liggen ruim onder de 200 euro. Er is nu ook een synthesizer versie van de MX-12 beschikbaar (de MX-12s), die zou ik overwegen. Is iets duurder, maar geeft je meer flexibiliteit tav frequenties. Als je 1 of 2 kristalsets bij de 'gewone' zender bijkoopt ben je al duurder uit dan de MX-12s.

MX-12 s versie ! €129,-

of de mx16. heeft ook syntheser en je kunt er ongeveer alles mee. heeft meer kanalen als de mx12 (8 tov 6) en met geheugens (12 tov 10)

Voor DLG-en is een 2,4 Ghz zender wel ideaal, je bent dan van die zwiepende antenne af.(je zal niet de eerste zijn met een afgebroken antenne)
Als je van knutselen en solderen houdt kun je een MX-12 ombouwen naar 2.4 voor ongeveer € 80,- incl 2 ontvangers met een Assan setje. Een 2dehands zender met module (FF-8, FF-9) is ook een optie, maar dan moet je wel een heel goede aankoop kunnen doen om onder de € 200,- te blijven.

zwiepende antenne heb ik eigenlijk nog geen last van gehad. ik zag loet zaterdag ook met de 2.4ghz vliegen in zijn nieuwe kist en dat zager eigenlijk best wel handig uit zonder de antenne. de antenne van de graupner mx series is wel erg stevig dus zal niet snel kapot gaan omdat deze vast zit onderin de zender en ook nog ondersteund wordt aan de boevnkant waar hij/zij naar buiten gaan. ik had eerst een futaba f14 pultzender en daar zit de antenne er echt bovenop en die heb ik al een keer afgebroken. over de graupner mx series niets meer dan lof!

Ik heb eerst de spektrum DX6i 2,4 Ghz gebruikt en heb nu de DX7 ik wil geen ander meer.

Het stuurt direkter wat ik vooral gemerkt heb bij mijn hotliners, niks meer met kanalen te maken. De DX6i heb je bij Willkommen bei Modellbau Lindinger voor 179,00 euro en maar 6 euro verzendkosten
en een mega service. Ik heb zelf de DX7 daar gekocht en de eerste is door een lipo accu in vlammen op gegaan ik heb hem door hun laten onderzoeken en wat scherts mijn verbazing gisteren ligt er een nieuwe op de deurmat terwijl ik al een nieuwe had gekocht en na vandaag kontakt gehad met hun mocht ik de nieuwe terug sturen en kreeg mijn geld terug en ik mocht de ontvanger van het eerste setje houden mega service.

Ik heb ook gekeken naar die 2,h Ghz zenders en het ziet er inderdaad goed uit. Maar ik denk toch dat ik eerst nog even bij de 35 Mhz blijf. Anders moet ik ook nog een nieuwe ontvanger kopen en dan wordt het toch nog wel aardig duur. Bovendien kun je voor je gewone zender ook een korte antenne kopen als je hem breekt.
In ieder geval bedankt voor jullie tips! Als iemand nog meer tips heeft zijn die natuurlijk altijd welkom.

Bovendien kun je voor je gewone zender ook een korte antenne kopen als je hem breekt.

Een kortere antenne op je 35MHz zender zetten schijnt toch niet zo'n goed idee te zijn. Dit beperkt de reikwijdte van je zender behoorlijk en er zijn mensen die dit een full size F3K kist heeft gekost. Breekt je antenne, dan zou mijn advies zijn om gewoon weer een lange antenne als vervanging te kopen.

Greetz,
Jurgen

Jorn de spektrum setjes worden altijd met een ontvanger geleverd het mooie van de ontvangers is ook nog dat de antenne's van de onvanger niet buiten de kist hoeven zelfs niet bij koolstof scheelt weer weerstand ne vergeet ook niet dat je geen kanaal problemen meer hebt op je vereniging en op wedstrijden.

Een kort antenne op een 35 Mhz is te doen maar koop een orginele van het des betreffende merk ik heb een cloon gehad en ben een corsair armer geworden.

Zet voor je zelf je eisen op papier en weeg die af op de systemen

Hoe groot en zwaar zijn die 2,4 Ghz ontvangers? Ben wel nieuwsgierig, maar ik kom er niet echt achter hoe die bijgeleverde ontvangers eruit zien. En werken die ontvangers wel op 1 cel lipo?

Laatst bewerkt:
de ontvangers zijn klein van formaat ik kan de AR 7000 makkelijk in een dlg krijgen en het gewicht valt ook mee ik test momenteel de AR 6100 ontvanger 4 gram en een reikwijdte van ruim 2 km zelf getest het is officeel een indoor ontvanger met beperkte reikwijdte echter op diverse forums lees je dat hij wel een heel ruime reikwijdte.
Je heb de AR 500 ook die is vrij nieuw en full range en kost maar 47,- euro dus valt ook mee.

Als je de DX6i koopt zit er een AR 6200 bij de maten zijn L/B/H/mm 21,6/30,1/12,3
Gew./g 10

een voordeel van de DX6i is dat hij met vier cellen werkt dus lekker licht in de had bovendien een zeer lange standby.

kijk maar eens op spektrumrc.com of op lindinger.at voor info

Even dit "oude" draadje weer tevoorschijn gehaald. Ik heb besloten een 35Mhz zender te kopen en mijn oog is op de cockpit SX van multiplex gevallen. Maar ik zie iedereen hier op het forum zie ik dat iedereen nogal wijs is met de zenders van graupner. Is hier ook een speciale reden voor? Of is het lood om oud ijzer.

Alvast bedankt.

de multiplex is ook goed ik ken de nieuwe cockpit niet maar het oude type vond ik super.
Wat merk betreft is het vaak per vereniging verschillend bij ons zie je veel Futaba maar ik heb zelf heb voordat ik van de fc 28 naar een hand zender wou ook nog gekeken bij de multiplex evo de cockpit is een iets uitgekleede versie ervan. Ik denk dat je aan de cockpit een goede zender hebt. Belangerijk is dat je goed voor je zelf op de rij zet wat je wil en wat je daarvoor nodig hebt en daar een passende zender bij zoek en dan maakt het niet uit of het graupner, futaba of multiplex is.

In dat geval is de multiplex wel een goede keus. De prijs is aantrekkelijk en hij doet alles wat ik wil.

Bedankt.

Multiplex SX komt ook in 2.4 gHz

Jorn,

Ik heb een SX en ben daar zeer tevreden over. Een fijne lichte en ergonomisch goed vormgegeven zender met logische programmering en voor DLG niet onbelangrijk vluchfasen en mogelijkheid om dmw de fix knop preset instellingen te hebben tijdens de lancering.

Ik zou denk ik nog even wachten met de aanschaf want over een paar dagen wordt er een 2.4 gHz versie van de SX gelanceerd...het zou maar zo kunnen dat de 35 / 40 mHz SXen in de aanbieding gaan...

Cheers

Bart

Tsja, zoveel vliegers, zoveel zenders.. Ik was met de MX12 al gelukkig (vergeleken met de F-14 die ik eerder had, zelfde problemen als Robert).. Nu de MX16s en dat is toch wel erg prettig, zeker in combinatie met synthesizer ontvangertjes. Altijd een vrij kanaal en geen extra kristallen kopen voor wanneer je wedstrijden gaat vliegen ;)

Dus als je een zender koopt, denk eens goed na over een synthesizer (de MX16 heb je via via al nieuw voor 200 euro inclusief verzenden, de MX12 al voor veel minder)

De cockpit SX is een synthesizer zender. bij lindinger te koop voor 140euri. lijkt mij dus in orde ;) .

Back