Zender voor het DLG-en

Lol, ik had niet verder gelezen dan "Cockpit" en was automatisch van de MM uitgegaan.. Vraag me niet waarom :S

Wel een prettige zender als ik de verhalen mag geloven, op mijn oude club vlogen veel mensen ermee (ook veeleisende toestellen als 3D, grote zwevers en dure brandstofkisten)

Prima keus dus :)
(voordeel is ook dat je er een schuif op kunt zetten, helaas kan dat bij de MX serie van Graupner dan weer niet.

Ik dacht dat de knopjes aan de zijkanten bovenaan schuifjes waren.. Maar nu ik er nog eens naar kijk ben ik er eigenlijk niet zo zeker van :(

mx45150.jpg

Oh, ja. Er zitten gas...ehm.. schuifjes op links en rechts. Mijn vade heeft deze zender, dus ik heb er al enige ervaring mee.

Even dit "oude" draadje weer tevoorschijn gehaald. Ik heb besloten een 35Mhz zender te kopen en mijn oog is op de cockpit SX van multiplex gevallen. Maar ik zie iedereen hier op het forum zie ik dat iedereen nogal wijs is met de zenders van graupner. Is hier ook een speciale reden voor? Of is het lood om oud ijzer.

Alvast bedankt.

Ik gebruik een cockpit SX en ben erg tevreden... Ik heb er zo'n korte antenne bijgekocht: zit nooit in de weg tijdens het gooien...

Jaap

Ik heb nog een oude multiplex zender en dus nog een extra antenne in geval van nood. Maar het is mij, na een vol jaar dlg-en, nog niet gelukt om een antenne krom te krijgen. Laten we hopen dat dat zo blijft, want ik hoor dat de reikwijdte niet zo geweldig is met zo'n korte antenne.
Ik ga vandaag bestellen denk ik. Bedankt voor jullie reacties!

Ik zou ook eens proberen zenders van verschillende merken in je handen te krijgen. Ik heb de multiplex zenders ook gezien en ermee gestuurd, en zijn volgens mij prima zenders, maar ik vind ze niet lekker in de hand liggen en sturen. Geen argument voor jou om er niet een te kopen, is natuurlijk heel persoonlijk, maar mogelijk heb ook jij een voorkeur voor het 'gevoel' van een bepaald merk. Probeer eens ergens (op een club??) hoe de verschillende merken in de hand liggen.

inderdaad wat raymond zegt
ik heb zelf ook een paar keer met een multiplex gevlogen maar die vind ik niet fijn in de hand liggen. gewooon proberen dus ;)

Hmmm, ik heb de graupner niet in mijn handen gehad, maar ik heb wel vaker met de multiplex gevlogen. Ik heb me niet gestoord aan de vorm en aangezien de prijs een stuk lager is, wil ik de gok wel wagen.

maar dat is geen synt zender. de mx12 s wel en die kost bij hun 122 euro. de cockpit sx zit qua specificaties dichter bij de mx16s. Ik wil zowieso een synt zender, geen kristallen meer, en al helemaal niet van graupner, want ik heb een heel setje multiplex kristallen liggen.

Heb ook de multiplex SX, en vind dit een prima zender, zeker gezien de kosten!

Lange antenne is geen probleem, en ik vind deze zender juist heel lekker in de hand liggen. Met name tijdens het werpen heb je goede grip met deze zender. De belangrijkste functies voor DLG zijn in te stellen.

Enige nadeel is als je nog niet helemaal bekend bent met de programering, om deze op orde te krijgen (met name de diff. in de verschillende vluchtfasen). Mocht dit niet lukken, zijn er genoeg mensen die je hier advies in kunnen geven.

Als je rechtshandig bent, even de zaag zetten in de switch die voor de 3 standen schakelaar zit. Schuif-switchen gebruik ik niet; zijn niet echt praktisch. De startswitch op links is essentieel voor hogere starts. Wat ik alleen nog mis aan deze zender is een timer die de vluchttijd makkelijk meet. Dit los ik op door een aparte stopwatch aan de zender.

Peter

Theo,

Ik test bij elke kist de hoeveelheid diff waarbij ik hem het lekkerst vind draaien. Meestal kom ik uit bij redelijk normale diff bij kleine uitslagen (zeg maar 5mm flap omhoog, 3 mm flap naar beneden), en geen diff bij volledige uitslag. En dit geheel hangt ook weer samen met eventuele snap-flap en vluchtstanden...

Peter

Ik heb afgelopen training in garderen ook het advies gekregen de diff te verwijderen en dit scheelt inderdaad dag en nacht en hij vliegt nu goed. Dus ik ben ook overtuigt dat diff's niet nodig zijn.

Nou, ik heb hem besteld. Gewoon bij lindinger. Ik heb gehoord dat ze goede service hebben en dat is ook wat waard.
Bedankt voor alle info en ik laat wel even weten hoe die bevalt.

groeten, jorn

Back