zender voor schepen

• Topicstarter Topicstarter RJ
  • Startdatum Startdatum
R

RJ

Guest
graag hulp voor de beginnende RC er: ik heb en zender nodig voor mijn bootjes. Zijn alle zenders universeel maw, kan ik een zender en ontvanger die bij bv een auto of vliegtuig hoort ook zonder problemen voor een boot gebruiken? En zijn ze merk onafhankelijk? kan je bv een Acoms zender gebruiken met een robbe ontvanger of servo?
:?: :?: :?: :?: robbert jan

zender vraagje

Voor modelboten moet je vooral kijken naar wat je ermee wil. Een speedboot heeft meestal een beperkter aantal functies dan een offshore werkschip. Dus hoeveel kanalen (functies) wil je op je boot hebben?

Daarnaast een ander aspect. De prijs. Futaba zenders zijn prachtig,goed uit te breiden maar wel met een bepaald prijs kaartje. Ik heb zelf een Futaba en een Cockpit MM (Multiplex). De mulitiplex was in aanschaf een fractie duurder maar de uitbreidingen een stuk goedkoper (totaal 2 sticks, en 3 modules en elk 4 extra functies). Ik heb later de Futaba (F14) gekocht voor een schip waar nog meer functies op moeten komen.

Het merk maakt niet zoveel uit. Je hebt puristen, maar over het algemeen kunnen zenders en ontvanger van verschillende merken door elkaar gebruikt worden hoelang ze maar wel het juiste kanaal hebben.Let wel op dat je in iets van robbe een robbe kristal gebruikt en iets van graupner een graupner kristal zet (en zo verder voor de diverse andere merken).

Verder moet je letten op het aantal Mhz. 40 Mhz of 35 Mzh werken niet goed door elkaar heen. Dus bijv 40 Mhz zender dan ook 40 Mhz ontvanger.

Servo's is het enige criterium de stekker. Zelf gebruik ik UNI stekker daar deze overal in passen. Futaba stekkers kunnen problemen geven in een graupner ontvanger. Vijl het lipje eraf en het past ook weer goed.

Het schijnt ook mogelijk te zijn om een 4 kanaals ontvanger op een 8 kanaal zender te gebruiken, zelf niet getest.

Succes,

Danny van Dijk

Robbert Jan,

Over het algemeen kan je bijna alle merken tegenwoordig door elkaar gebruiken. Daar is één hele belangrijke uitzondering op en dat zijn de PCM zenders en ontvangers. Alleen de PCM ontvangers die bij de zender horen zullen er mee kunnen werken. Dus een PCM ontvanger van Acoms zal NIET werken met een PCM zender van Futaba!

Als je PPM gebruikt kan je alle merken zenders en ontvangers door elkaar gebruiken. Vroeger was Graupner een uitzondering maar die zijn jaren geleden ook overgetapt op hetzelfde systeem dat de andere merken ook gebruiken.

Waar je wel op moet letten is dat je de juiste kristallen gebruikt. Het beste is dat je in je zender kristallen gebruikt die van hetzelfde merk zijn als je zender. Dat geld ook voor je ontvanger. Bijvoorbeeld een Futaba zender en een Acoms ontvanger dan moet je een Futaba kristal in je zender gebruiken en een Acoms kristal in je ontvanger.

Ook de servo's kan je door elkaar gebruiken ware het niet dat elk merk zijn eigen stekkertjes gebruikt! De stekkertjes van een Acoms servo passen niet in een Futaba ontvanger! Als je dat toch zo wil gebruiken moet je of andere snoertjes aan je servo's maken of verloop snoertjes maken. Van sommige merken passen de stekkertje wel op elkaar maar dan moet je opletten dat je het stekkertje er niet verkeerdom in steekt. Er gaat dan gelukkig niets kapot maar je servo werkt niet.

Dan moet je nog opletten waar je de zender voor wilt gebruiken. Er zijn vier stukken frequentie band voor de modelbouw aangewezen. Dat zijn de 27Mhz, de 30MHz, de 35 MHz en de 40MHz. In elke band zijn een aantal kanalen toegewezen.

Op al deze frequenties mag je met vliegende modellen werken maar...
De 27MHz wordt zeer sterk afgeraden omdat hierop van alles en nog wat aan echt speelgoed zit en niet te vergeten de "bakkies". Veel kans op storingen dus!

De 30MHz is niet populair waarschijnlijk omdat er niet zo veel apparatuur hiervoor te koop is. Als je hier iets kan kopen zal je hoogstwaarschijnlijk weinig last van storingen hebben omdat er niet zo erg veel gebruik van wordt gemaakt.

De 35MHz is ALLEEN voor vliegende modellen bestemd. Dit in verband met de veiligheid. Als er op een kilometer afstand iemand met een auto of boot bezig is terwijl jij aan het vliegen bent op hetzelfde kanaal dan kan jou vliegtuig hele rare dingen gaan doen wat gevaarlijk kan zijn!

De 40MHz is weer voor alles bestemd. Hier zitten in de praktijk veel boten op dus is het niet verstandig om er op te gaan vliegen. Het mag wel en het gebeurt ook vrij veel maar persoonlijk zou ik het niet doen.

Aangezien jij wilt gaan varen raad ik je dus aan om 30MHz of de 40MHz te kopen. Het mooiste zou de 30MHz zijn dan heb je de meeste kans dat je niet te lang hoeft te wachten tot je kanaal vrij is zodat dus veel kunt varen. Ik weet niet of je lid bent van een club of dat je dat nog gaat worden. In dat geval kan je het beste even overleggen met de clubleden wat zij het beste vinden.

Veel bouw en vaar plezier :wink: .

zender vraagje

Lijkt mij dat deze beginner nu echt alles weet over zenders en dergelijke. Wow, Ernst, ik vaar/vlieg al een tijdje. Maar ook ik kwam nieuwe dingen tegen in je reactie. Ik dacht namelijk dat 30 Mhz alleen voor de export was net als de 41 Mhz.

Gelukkig zijn er altijd mensen die de dingen beter weten te verwoorden en meer weten. Leve het Forum.

Danny

zender

Nee nee, ik bedoel echt de 41 Mhz. Futaba en Graupner brengen die op de markt voor VS en Japan. In Nederland kom je ze heel af en toe tegen op veilingsite. Je hebt er niets aan daar er meestal geen ontvanger of iets bij zit. Al zou je bij Van Mourik de zender opnieuw kunnen laten afstellen op 40Mhz.

40 Mhz is mij wel bekend (zit ik meestal op).

Danny

:D heren
hartelijk dank voor de uitgebreide antwoorden. Er zijn weer wat zaken duidelijker geworden! Nu nog een goede zender plus bijbehorende spullen vinden!
Robbert jan

Robbert-Jan, maak het jezelf niet te moeilijk in het begin, koop alles van één en hetzelfde merk: zender, ontvanger, kristallen, servo's, accupacks.

35MHz is sinds november 1999 (weer) gereserveerd voor modelvliegen en 41MHz is niet toegestaan.

Goede morgend-middag-avond-nacht,

Ter info : de 41 MHZ wordt in Franrijk gebruikt voor vliegtuigen, daar is de 35Mhz gereserveerd voor militair gebruik en dus verboden voor RC, de 40 Mhz is er eveneens verboden.

De ervaring van Franse Rc-ers is dat apparatuur in de 40Mhz ook werkt met hun cristallen in de 41Mhz...
Frekwentielijsten : kijk eventueel hier :
http://home.nordnet.fr/~fthobois/frequences__radio.htm
of hier :
http://www.rconline.net/hangflug/frequenzen-europa/35MHz-uebersicht.shtml
Voor zover deze sites up to date zijn : in België mag men op de 35Mhz gaan tot 35.330 (dus 13 frekwenties meer dan tot 35.200Mhz.

Groeten
Olivier

Olivier geeft de juiste informatie: 41MHz is in Frankrijk toegestaan. Aangezien de frequenties bijna naadloos op elkaar aansluiten is het mogelijk 41MHz kristallen in 40MHz apparatuur te gebruiken en vice versa. Ter info: 40MHz loopt van 40.665 (kanaal 50) t/m 40.985 (kanaal 92) en 41MHz loopt van 41.000(kanaal 400) t/m 41.200(kanaal 420).
De 30MHz is in Europa uitsluitend in Nederland toegestaan. Er is echter geen apparatuur meer te
koop!!! Alleen Robbe heeft enkele jaren 30MHz apparatuur op de markt gebracht. Er zijn 6 frequenties toegestaan (kanaalnrs.39 t/m 41, 48 en 49)

Zeg eens,

Ik heb zo'n 6 jaar geleden een 35MHZ FC16 gekocht voor gebruik met mijn onderzeeer. Ik lees nu dat ik deze hier niet voor mag gebruiken. Zijn dit gedragsregels of is dat ergens wettelijk vastgelegd.

Is mijn zender om te bouwen naar zeg 40 mhz en zo ja, hoe dan. Ik neem aan dat hij naar van Mourik moet voor retuning. Is mijn ontvanger ook aan te passen.

Ik vindt het zelf een beetje flauwekul van die reserveringen. Laat die vliegtuigjelui :lol: een scannertje aanschaffen waarmee ze kunnen checken of een bepaald kanaal vrij is of zo.

Zo nu zal ik in elk geval wel een paar reactietjes krijgen...... :D 8)

EJK

Volgens diversen winkeliers waar ik het nagevraagd heb is het een gedrags regel. Het is ooit zo wel geweest dat het niet mocht anders dan voor vliegtuigen, maar tegenwoordig zou dat niet zo zijn. De frequenties zijn algemeen voor modelbouw gereserveerd.
Sorry voor de vliegers onder ons, maar de winkeliers aan wie ik het heb gevraagd gaven mij nou eenmaal dat antwoord.

Het ombouwen naar 40 Mhz kost je, indien je de transmitter module aan de achterkant van je zender los kan koppelen, ongeveer 190 eurootjes. Ik ben het na weze kijken voor een F16 Futaba.

Indien jij nooit bij vliegtuigen in de buurt zit, zie ik niet in wat voor bezwaar er is tegen het gebruiken ervan.

Bij deze ook het verzoek om, indien iemand reageerd met het statement dat het anders is, en dat het WEL wettelijk is geregeld, graag ook een link naar een of ander artikel op internet waar dat beschreven staat.

Ik ben nou ook wel eens benieuwd hoe het wettelijk in elkaar steekt.

Marco.

Toch een beetje jammer dat de modelbouwzaken zich daar niet helemaal in verdiepen.

Is toch vrij lullig als je, in je volledige onschuld, lekker met je bootje staat te varen, en oom agent komt even vervelend doen over je frequentie. DAN zal de modelbouwzaak wel niet thuis geven als je met de boete aan komt.

Marco.

Het is al een aantal keren eerder ter sprake gekomen maar het is inderdaad een wettelijke bepaling dat de 35MHz band ALLEEN voor vliegende modellen bestemd is. De heren en dames van de modelbouwwinkels weten dit best wel, op z'n minst HOREN ze het te weten!!!!!!
De reden is simpel, het gaat om de veiligheid. Marco's idee van een scannertje is op zich niet zo gek maar het werkt helaas niet. Het zou wel werken als die scanner met een vliegtuig of helicopter mee omhoog zou worden genomen.
Zenders hebben een HEEL groot bereik. Vele denken dat het met een 500 meter of zo ophoud maar dat is niet zo. In de vrije ruimte (de lucht) loopt het bereik makkelijk op tot wel 5km of meer!!!! Op de grond is het bereik inderdaad beperkt en houd het met een kilometer of 2 echt wel op. Een scanner op de grond zal dus een zender op 4kM afstand niet opmerken maar eenmaal in de lucht krijgt het vliegtuig of de heli wel problemen van die zender!
Het is jammer dat de "wijze mannen" in Den Haag ooit de regel geschrapt hebben en dat het een jaar of 8 zo is geweest dat ook de 35MHz voor alles gebruikt mocht worden. In die tijd was het wel een gedrags code om die 35MHz allen voor vliegende modellen te gebruiken. In november 1999 waren de "wijze mannen" overtuigd van het veiligheids aspect en is die regel echter weer ingesteld. Er mag dus alleen nog maar met vliegende modellen op de 35MHz gewerkt worden.
Ik vind het spijtig voor alle andere gebruikers van de 35MHz maar met het oog op de veiligheid wil ik iedereen op het hart drukken zich aan de regels te houden. Lees de aangehaalde draad nog maar eens na hoe een klein elektromodelletje een kind op slechts een meter miste waarna het de spiegel van een auto aan gruzels vloog en een deuk van 5cm in de deur maakte! Daar wordt je echt niet vrolijk van!!!!!!!!!!!!!!!!

Back