Zender

Hi,

Ik ben uiteindelijk gestart met de bouw van een Akula duikboot. Ik had de plannen reeds in 1997 besteld bij “deep sea designs” (Greg Sharpe). Beter laat dan nooit. De pluggen voor de mal zijn klaar. De volgende stap is het maken van de negatieve mal.

Ik hoop dat ik volgend jaar niet meer als toerist in Mol en Biddinghuizen moet verschijnen:).

Enkele bouwfoto's zijn op onderstaande album terug te vinden.

HTML:
http://imageshack.us/g/1/10281050/[html]

[FONT=Verdana]Ik ben nu op zoek naar een degelijke nieuwe zender 40mhz maar blijkbaar zijn deze niet meer zo makkelijk te vinden. Ik kom steeds bij de Robbe FC14 & 16 terecht. Weet er iemand of er nog meer merken zijn die nog dergelijke zenders maken?[/FONT]
[FONT=Verdana]Alvast bedankt voor jullie hulp.[/FONT]

[FONT=Verdana]Mvgr[/FONT]
[FONT=Verdana]Bart[/FONT]

hallo Bart

het word voor ons duikboot mensen een regelrechte ramp wat zenders aan gaat
en dat is dus geen goed nieuws
de cockpit sx van multiplex is ook nog een zender die je kan gebruiken als je die nog kunt vinden
dan blijft de enige oplossing nog de robbe/futaba zender
en dan ben je uitverkocht
kun je nog 2 de hands een mc 10/12/14/ vinden van graupner deze zijn ook bruikbaar
en ik zou der haast achter zetten want ze worden steeds zeldzamer

Robbe zenderset T4 EX 4/6/3 40MHz nr.1- F4055 * *
succes zou ik zeggen en tot in Mol

gr raf

Hallo Bart,

Zoals RAF al schreef: zijn er ook nog goed bruikbare zenders van Graupner 2e hand zo nu en dan te vinden. Een computerzender is mijn aanbeveling, want daarmee kun je digitaal op je zender diverse aanpassingen maken. Wat je bijv niet gaat lukken op een F14

Groeten,
Jan

Koop een fc 28 en een 40 MHz module en je hebt nooit meer wat anders nodig. Had er zelf ook een voor de uboot naast een fc 16.

Laatst bewerkt door een moderator:
ook "toeristen " zijn natuurlijk welkom.
ben het zelf ook jaren geweest.( en eigenlijk nog wel een beetje )

evt. een 35 mhz en dan laten ombouwen ?
of een fc 18 op de 35 mhz maar dan moet je er wel andere module bij zien te vinden en dat is waarschijnlijk net zo moeilijk als een complete 40 mhz set

hallo

een computer zender is inderdaad veel beter dan een analoge
je kan meer modellen op slaan en je kan op de zender verschillende instellingen aan passen die je anders qua mechniek ook wel kan doen maar moeilijker
BV de uitslag vergroten/beperken
uitslag naar een kant meer dan de andere kant enz.
je hoeft niet voor elke boot een nieuwe zender aan te schaffen
een ontvanger komt meestal goedkoper uit
gr raf

@BWI: waar kom je vandaan? Staat namelijk niet in je profiel. Ik ken in Brabant een plek waar ze nog voorraad zenders hebben vanwege opkopen failliete modelbouwzaak.

Groeten
Jan

Ik heb nog een 40 mHz Graupner modulsystem fm nr 4014 zender met 4 kanaal ontvanger te koop in doos.
Geen uitbreidingen er ingebouwd, en de doos ziet niet nieuw uit na al die jaren.
De zender is voor max 14 kanalen, en nog nooit gebruikt.
De ontvanger is 4 kanaal.
En ik vraag € 15,00, porto koper.

Hein

Laatst bewerkt:
@BWI: waar kom je vandaan? Staat namelijk niet in je profiel. Ik ken in Brabant een plek waar ze nog voorraad zenders hebben vanwege opkopen failliete modelbouwzaak.

Groeten
Jan

Hi Jan,

België, Antwerpen (zal mijn profile aanpassen). Verplaatsingen zijn geen probleem voor mij.
Ik hoor het wel.

Grtz,
Bart

Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Ik wil zo snel mogelijk tot een aankoop van een zender overgaan daar ik geen nieuwe hobby wil zoeken zoals breien. Met al jullie informatie ben ik aan het spitten geweest en heb de volgende mogelijkheden gevonden:

Nieuw

Futaba FC-16 40 MHz, als ik het goed gelezen heb digital instelbaar, ATV functie.

Tweedehands

Futaba FX 18, 40mHz
Futaba FC 28, 35mhz

Ik ben absoluut niet op de hoogte van deze dingen, maar volgens mij moet ik voor de FC16 gaan als hij nog voorradig is, ik zal dan een nieuwe ongebruikte zender hebben.
Als tweede optie de FC 28, ik ben een HF module 40mHz tegengekomen (net geen Eur100…..was even slikken). Veel “als’en” maar het is niet anders.

Ik wil jullie niet vragen de beslissing voor mij te nemen, maar lijkt dit een logische keuze?

Grtz,
Bart

Let wel op de 35MHz is (in ieder geval in Nederland) alleen toegestaan voor vliegende modellen ...

Robbe Starion 30 mHz zender met ontvanger te koop.
De zender en ontvanger zijn 4 kanaal en er zijn ook verschillende quartzen voor de verschillende kanalen bij.
Dit is een frequentie die in Nederland toegestaan is.
De originele toelating sticker zitten nog op de zender en er is ook nog een boekje bij.

Hein

Ik zet de kanalen maar erbij voordat er een stortvloed komt dat dit niet toegestaan zou zijn in Nederland.

"Frequentie uitleg en tabelen

In Nederland zijn de 27, 30, 35 en 40 MHz band toegestaan voor modelbouw.

35 MHZ mag alleen gebruikt worden voor modelvliegtuigen: " zo deelde de Directeur Rijksdienst voor de Radiocommunicatie mede dat wordt bepaald dat, op verzoek van de KNVvL afdeling Modelvliegsport, aan het gebruik van kanalen in de 35 MHz. band nu de uitdrukkelijke voorwaarde is verbonden dat deze uitsluitend voor vliegende modellen mogen worden ingezet."

30 Mhz band
Channel Frequency
38 30.085
39 30.095
40 30.105
41 30.115
48 30.185
49 30.195

Back