Zenderaccu laden van MPX Evo 9

Ik ben pas in het bezit van de RC Power 601 BC.
Nu ben ik eerlijk gezegt niet overtuigd (nog steeds niet) van de delta peak van dat ding.

Als ik de zenderaccu laad van mijn evo 9 (200mah) ziet deze lader geen delta peak.
Beetje lastig dus.

Nu heb ik een aparte laadkabel gesoldeerd aan de zenderaccu zodat ik met iets hogere laadstromen kan laden.
Als ik nu ga laden overkomt het circuit van de zender dan niets, en wat gebeurd er als ik de zender dan aanzet tijdens het laden.
Ik wil het stekkertje niet telkens hoeven losmaken van het circuit.

Groet: Adrie :D

Adrie, ik heb bij mijn MPX zenders d3e kabel van de accu voorzien van 2 mm goudstekkers om de accu ook buiten de zender te laden. Op die manier hoef je die kleine stekker op de print niet steeds uit te trekken.

Lees de handleiding van de zender! Hierin wordt duidelijk aangegeven, dat je geen lader mag gebruiken die voor hogere cellenaantallen geschikt is.

Dat je lader geen delta peak ziet kan kloppen. Dit ligt niet aan de lader, maar aan de te lage laadstroom. Een NiMH-accu geeft namelijk pas een duidelijke delta peak spanning zien als je 'm met minimaal 0,5 x C laadt. Je gebruikt de lader nu als langzaam lader en daarvoor is 't ie niet bestemd. Overigens is het wel veilig voor de zender om de accu met 200 mA te laden, maar je moet dan zelf het laden na zo'n 12 uur beëindigen.

Het is inderdaad zo dat je geen lader mag gebruiken die meer dan 6 cellen kan laden.
Echter, shulze is volgens mij de enigste uitzondering hierop.
Ik heb meer dan 2 jaar de shulze 330D gebruikt met een laadstroom van 250 mah.
De shulze heeft wel een delta peak met deze laadstroom en slaat dan netjes af.

Voor deze lader die ik nu gebruik heb ik een aparte stekker aan de zenderaccu gesoldeerd om het circuit van de zender te omzeilen zodat ik met hogere laadstromen kan laden.

Kan ik de stekker van de accu op de print laten zitten of moet ik hem lostrekken tijdens het laden???

Ik heb de originele accukabel dus onderbroken. Jij hebt zoals ik dat lees een extra kabel aan de accu gemaakt. Of je dan de laadstroom via de electronica laat gaan weet ik niet, maar ik denk van wel. Ik zou dat in elk geval niet zo doen.

Teo.

Je kunt inderdaad wel eens gelijk hebben dat dit niet kan.
De laadstroom komt op deze manier ook in aanraking met de print.
Ik ga het doen zoals jij het heb gedaan.

Ik heb vanmiddag de zenderaccu ontladen tot 6 volt en met 1 amp geladen. De accu was toch al uit de zender.
Bij een lading van 1200 mah werd de accu zo heet dat ik de lading onderbroken heb.
Ik heb dus nu helemaal geen vertrouwen meer in deze lader.

Welke lader gebruik je zelf???

Normaal laad ik met zo een ouderwetse lampjes lader van Simprop (5 in 1) en met een laadstroom van 100mAh. Snelladen doe ik bijna nooit, hooguit als ik teveel uren gevlogen heb en nog moet vliegen om de een of andere reden en dan haal ik de accu uit de zender. Ik heb geen zin in kapotte electronica of een gesmolten zenderhuis.

Nog even ter complete informatie:

- de elektronica van de Royal Evo meet (in uitgeschakelde toestand) het aantal milliAmps, dat wordt geladen. Van deze waarde wordt automatisch de zelfontlading van de accu afgetrokken. Tijdens gebruik van de zender kun je vervolgens aflezen hoeveel restcapaciteit er nog in de accu aanwezig is. Zodra je de accu buiten de zender gaat laden werkt deze functie uiteraard niet meer.

- uitsluitend acculaders mogen worden gebruikt, die maximaal tot 8 cellen kunnen laden. Hierop zijn geen uitzonderingen. Zodra deze laders worden gebruikt voor versneld of voor snel laden kan er een te hoge spanning ontstaan, waardoor de zender elektronica beschadigd kan raken. Bij langzaam laden kan er met deze laders geen schade aan de zender ontstaan, maar daarvoor zijn deze laders eigenlijk niet geschikt.

- bij versneld of snel laden met een toegestane snellader (zie aantekening hierboven) altijd een delta peak lader gebruiken, die geschikt is voor NiMH-accu's. De delta peak moet daarbij dus op 5 mV of kleiner zijn ingesteld. Laden met 0,5 à 1 x C. De maximale laadstroom bedraagt 1,5 Ampere.

Zenderaccu's gaan overigens het langste mee als ze langzaam worden geladen. Het is daarbij wél raadzaam ze één keer per jaar een 3tal keer te cyclen met een verhoogde laadstroom. Dus 3 keer ontladen en laden met 0,5 x C. Tijdens gebruik wordt een zenderaccu ook altijd met een relatief lage stroom ontladen, waarbij de stroom ook nog eens continu dezelfde blijft. Er worden dus geen bijzondere prestaties van zo'n accu vereist. Dit in tegenstelling tot aandrijfaccu's en (in mindere mate) van ontvangeraccu's.

Back