Zenderinstellingen MX-12 (Graupner)

Goedenmiddag heren, zoals jullie misschien al elders gelezen hebben ben ik echt een beginner, en zit me suf te zoeken en te lezen op het forum/internet, om te leren hoe het heli vliegen in elkaar steekt..

Nu heb ik gisteren een gebruikte T-rex 500 gekocht die netjes voor is gevlogen en echt super strak vloog.. Nu is mijn plan om de winter te gaan simmen (wat ik nu ook al doe) en zo dus gaat leren om de basis onder de knie te krijgen en in het voorjaar hopelijk eens "echt" van start te kunnen gaan..

Nu wil ik natuurlijk wel de T-rex gewoon klaar hebben staan zodat ik volgend jaar van start kan gaan, maar ik twijfel heel erg over het instellen van de zender (snap het niet helemaal, en ben heel bang dat ik iets fout doe).. Dus ik hoop dat er mensen zijn die met de zelfde zender vliegen mij opweg kunnen helpen ermee..

In andere posts heb ik aangegeven dat ik een DX6I had, dit klopt ook vooral het laatste woord "had", deze heb ik opgestuurd omdat er rare vlekken zaten in het lcd display, maar het pakketje is nooit aangekomen en de TnT doe er erg moeilijk over, vandaar dat ik nu met de MX-12 aan de slag gaat..

Nogmaals, hoop dat er mensen zijn die mij de helpende hand kunnen en willen geven over de mx-12, bij voorbaad dank..!

Laatst bewerkt:
Wat eigenlijk een beetje de basis is op de graupner, staat van alles maar kan ik straks in het voorjaar met deze instellingen ook de heli aanzetten zonder dat die door het land raast als een idioot..

De zender is eigenlijk niet zo van belang.
Je moet weten hoe je de heli moet afstellen met je zender.

Kijk bijv. hier eerst eens naar:
Trex 450 SE and general build videos are here - HeliFreak
(even een account aanmaken als je ze niet kan kijken, is een topsite die je gewoon onder je favorieten hebt staan ;) )

allemaal handige videos, vooral de CCPM videos moet je even zien.
Pak dan je handleiding van je MX12 erbij, en probeer het (veilig) te doen.
Lees ook hier:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/veiligheid-en-rc-helikopters-regels-tips.121001

Heb je alsnog vragen, dan kan je ze altijd stellen natuurlijk.
Maar je moet, als je het helemaal zelf wil gaan doen (zonder club bijv.), wel een gezonde hoeveelheid leergierigheid erop los laten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de tip, leergierigheid heb ik zat, wil met loop van tijd ook zeker naar een club.. Ik ga even rondskijken op de site die je aangaf, heel erg bedankt iig.. Super..!

Ik heb inmiddels de filmpjes bekeken en veel van geleerd, nu heb ik inmiddels ook me dx6i terug en wil ik volgende week mijn maiden gaan doen.. Nu ben ik alleen nog steeds onzeker over hoe mijn zender is in gesteld, en hoop dat jullie er je mening over willen geven..

Even voor de duidelijkheid het gaat nu dus om de DX6I, maar vond het onnodig hier een nieuw topic voor te openen..

Gyro: 0: 35 % 1: 60 %
Throttle normal: 0, 40, 55, 75, 100
Pitch normal: 30, 40, 50, 75, 100
Swashmix: Aile: -70, Elev: +70, Pitch -70

Dit is na veel lezen op het forum en het net mijn basis geworden, klopt dit een beetje, of zeggen jullie nou der klopt geen reet van..

Bedankt voor komende reactie`s iig..

De gyro en de swashmix hangt van heli tot heli af.

De throttle curve kan je best op 0-60-80-80-80 zetten zodat je een vast toerental hebt en dat vind de gyro leuker ;)
De pitch curve kan je best op 0-25-50-75-100 zetten.

Bedankt voor de tip, leergierigheid heb ik zat, wil met loop van tijd ook zeker naar een club.. Ik ga even rondskijken op de site die je aangaf, heel erg bedankt iig.. Super..!
Je klinkt erg onzeker en je ziet door de bomen het bos niet meer Sam. Waarom wachten met live hulp/club zoeken? Zorgt er alleen maar voor dat je sneller, goedkoper en veiliger in de lucht komt. Via forum kunnen we niets horen, voelen, ruiken. Live kan iemand dingen bij eerste blik zien terwijl we daar hier pagina's schrijfsel voor nodig hebben.

Waar woon je? Handig om dat (en leeftijd) aan te geven in je profiel, dan kan iedereen dat altijd zien. Misschien woont er wel een ervaren forumlid bij je om de hoek.

Ja dat is zeker waar en ga morgen bij de club hier in dordt kijken.. Ik kom dus uit Dordrecht en heb beetje uitleg gehad van iemand hier uit Dordrecht maar die gaf heel eerlijk aan dat die niet veel verstand heb de spektrum zenders.. Maar komt er iemand uit deze omgeving die wilt helpen graag..

Back