Zenderkeuze

Foutje; ik vlieg en geen Futaba en geen Chinees. Ik heb éérst nagedacht :rolling:

Vast een stoeptegel van Multiplex hahhahaha

Even serieus.
Ik vlieg met een kist waarvoor ik geld uitgeef. Dat kan 100 euro zijn, 1000 euro of misschien nog wel meer. Is het niet nu, dan wellicht in de toekomst.
Ik vlieg met een Futaba zender. Die zender heb ik met voorbedachte rade gekocht. Niemand heeft mij gezegd dat ik deze zender zou MOETEN kopen. Ik heb het dus vrijwillig gedaan. De keuze voor die zender zijn op een aantal punten gebaseerd die in dit draadje naar voren zijn gekomen. Voor een ander kunnen dat andere punten zijn. Dat aan de keuze van deze zender een prijskaartje hangt is mij bekend. Ik had ook een goedkopere kunnen nemen (T6EX) en ook een duurdere (T14MZ). Ook een ander merk met losse module zou kunnen. Aan de ontvanger hangt ook een prijskaartje. Ook dat is mij bekend. Dat deze misschien duurder zijn dan andere merken heb ik allemaal uitgezocht. Tegenwoordig heb je dus ook klonen ontvangers, maar die wil ik niet.
Al die andere mogelijkheden wil ik ook niet. Ik ga niet over 1 nacht ijs en ik heb er ca. 3 maand over gedaan alvorens er 1 te kopen. Deze zender is voor mij de juiste gebleken. Ik heb er geen moment spijt van gehad.
Als de kostprijs van de zender het belangrijkste is, had ik hem niet moeten kopen. Ik kijk dus ook niet raar naar de prijzen van een ontvanger. Dat heb ik toch al uitgezocht!
Ik bedoel te zeggen:
Kies een zender die bij je past, die voldoet aan jouw voorwaarden en aan jouw budget. Denk goed na of je al die functies nodig hebt of koop de zender omdat je het een goed gevoel geeft of dat je hem mooi vind of kies voor de kwaliteit of dat hij lekker in de hand ligt etc.etc. Niemand kan dat beter dan jezelf.
Als we allemaal hetzelfde zouden willen dan reden we allemaal in dezelfde auto en in hetzelfde huis.

Misschien vinden jullie het ook wel raar dat ik een Porche 911 turbo rijdt, waarvan een setje banden ergens tussen de 2000 en 3000 euro kost en een onderhoudsbeurtje 1500 euro kost (;)mocht ik willen)

@ JJ de Bom

Mijn opmerkingen hebben niets met jouw keuze te maken. Die lijkt mij prima in orde ;)

Mijn kritiek gaat richting ene mijnheer Bart Doets die te pas en te onpas iedereen aan de chinees wil hebben. Niks mis mee, maar na een keer weten we dat intussen wel ....

En overigens; ik heb wel stoeptegel; gevlogen en daar was weinig mis mee. Tegenwoordig pas ik wel doordacht de combinatie Graupner met ACT toe ;)

Mijn kritiek gaat richting ene mijnheer Bart Doets die te pas en te onpas iedereen aan de chinees wil hebben. Niks mis mee, maar na een keer weten we dat intussen wel ....
Ik wil absoluut niet iedereen aan de chinees hebben. (Behalve die Corona vlieg ik trouwens ook Spektrum - tja dat wordt geloof ik ook in China geassembleerd?)

Wat mij stoort is dat het kostenaspect zelden of nooit ter sprake komt als het over zenderkeuze gaat, en een beginner zal zich vaak helemaal niet realiseren dat als-ie een jaar later een stuk of zes vliegtuigen heeft, daar ook zes ontvangers in zitten. Op dat ogenblik maakt de oorspronkelijke keuze voor Futaba, ten opzichte van bijvoorbeeld Spektrum, grofweg 240 euro uit, en ten opzichte van Assan of Corona, 480 euro! Dat zijn bedragen waar iedere beginner terecht van schrikt.
Het geniepige is dat de aanschafprijs van zender + 1 ontvanger niet zo buitensporig veel hoger is als andere merken. Als nietsvermoedende beginner stink je daar gewoon levensgroot in.

Misschien is Futaba wel de Ferrari onder de zenders hoor - maar geen enkele beginner is gebaat bij een Ferrari, en als geld geen rol speelt kan-ie er een jaartje later alsnog wel een kopen. Ook Ferrari's vind ik trouwens buitenproportioneel duur.

Lang leve de mensen die het allemaal precies uitrekenen en weten dat ze later meerdere ontvangers nodig hebben en wat die gaan kosten. Maar zo zijn we niet allemaal. En de mensen die niet zo zijn, lezen ook niet alle draadjes over zenderkeuze. En daarom vind ik het zinvol om daar op te blijven wijzen.
Er staat duizendmaal op dit forum uitgelegd wat de verschillen zijn tussen 35 Mhz en 2,4 Ghz, om eens wat te noemen. Maar dat je jezelf als beginner honderden euro's kan besparen met de keuze van je zendermerk, dat mag ik maar mondjesmaat verkondigen? Pfff... ik denk het niet. :infinity:

Er staat duizendmaal op dit forum uitgelegd wat de verschillen zijn tussen 35 Mhz en 2,4 Ghz, om eens wat te noemen. Maar dat je jezelf als beginner honderden euro's kan besparen met de keuze van je zendermerk, dat mag ik maar mondjesmaat verkondigen? Pfff... ik denk het niet. :infinity:

Nee, daar heb ik ook geen probleem mee.
Ik moet wel zeggen dat er een heel forum wordt gespendeerd aan beginners vragen: wat is de beste beginnerskist? En we weten allemaal dat het een cloon is van de Multiplex EZ*. Maar wat nu een beginnerszender is staat nergens. Dus wat mij betreft verkondig je je boodschap. Je gaat me ook niet vertellen dat je een EZ* koopt en doe er 'maar' een zender bij. Dus ook daar zul je je in moeten verdiepen.

budget

Hallo allemaal,

Ik ben het met Bart eens dat ook de kosten eens onder de loep genomen mogen worden.

Ik zelf vlieg nu een jaar en mijn vloot is inmiddels al gestegen tot 8.

Onlangs is er een motor-vliegtuig bij gekomen waarbij ik mijn huidige zender (35 mhz) niet meer kan gebruiken omdat het aantal kanalen niet meer toereikend was.

Ik zit nu zelf nog te twijfelen tussen de hitec aurora (heb nu ook nog een hitec zender, en dit met volle tevredenheid!!) of een budgetzender, de eurgle 9 channel.

Tot nu toe over de laatste geen slechte ervaringen kunnen vinden, buiten dat hij er "goedkoop" uitziet...

Ik weet het nog niet....:(

Het is natuurlijk wel zo dat je nu al voor de 2e zender gaat. Op zich is daar niets mis mee, maar dat geld had je ook kunnen gebruiken voor een duurdere zender. Misschien was toen je budget niet toereikend en heb je daarom deze zender gekocht.
Ik ben wel van mening (ook dit is persoonlijk) dat je beter een zender kunt kopen die meer is dan gemiddeld.
Deze is namelijk ook bij verkoop meer waard (relatief)

...of een budgetzender, de eurgle 9 channel.
Heb je deze review gelezen? Hij heet hier anders (bij Hobby King heet-ie Turnigy). Belangrijkste bedenking volgens deze tester is dat de eindcontrole bij het soort firma's dat dit spul verkoopt vaak niet heel grondig is, en als je als gebruiker technische problemen hebt dan is de dealer, en zeker de reparateur, niet om de hoek. Maar verder: "How can they make it so cheap?"...
[url=http://www.rcmodelreviews.com/imax9x.shtml]Review: FlySky, Turnigy, iMax 9X 2.4GHz radio control set[/URL]

O ja, RCmoddelreviews heeft inmiddels ook de Chinese Futaba-clone FASST ontvanger getest. Een opmerking uit het artikel die ik volledig onderschrijf:
"Well it could be that the days when Futaba could demand an arm and a leg for a tiny bit of plastic, solder and a few electronic components has just come to an end."
Het artikel: Review: FASST Compatible Receiver

Laatst bewerkt:
Beste vlieglui!

Ik lees alle verhalen van dit forum over zenders.
Kan ik er mooi wat van opsteken, al doende leert men!
Maar als ik deze verhalen zo lees, haal ik er eigenlijk uit, dat de spectrum zender meestal bij de standaard ontvangers van RTF vliegtuigen past.
Ik bedoel te zeggen, dat je de spectrum zo in kunt stellen dat je standaard ontvangers ook kunt besturen. En dat je dat met een futaba en graupner niet kunt, Of heb ik dat helemaal mis?!..:confused:
Gr. Johnny

Het zit zo: Er zijn een aantal BNF ("Bind 'N Fly") modellen, met name van de firma E-flite (E-flite hoort tot hetzelfde consortium als Spektrum), waar een ontvanger in zit volgens het DSM2 principe, wat in de praktijk betekent dat je zo'n ding kan besturen met een Spektrum zender (óf met de bijgeleverde zender, als het een RTF versie is).
Zelf heb ik volgens dat principe een Blade MX S300 huiskamer-helietje, dat ik bestuur met mijn spektrum DX6i.
En, je hebt gelijk dat dat soort BNF toestellen (bij mijn weten) niet bestaat voor zenders van andere merken.

Er zijn natuurlijk vliegtuigen met het bovenstaande principe. Maar dan heb je dus altijd een RTF vliegtuig. De vraag is of je dat dan ook wilt? Laat je keuze daar niet van afhangen. Als je een gevorderde vlieger bent zul je meer andere vliegtuigen vliegen dan de RTF

@Bart
Heb je dit ook gelezen?
How 2.4GHz Spread Spectrum Radio Control Works

en dan dit:

At the present time, only Futaba and Airtronics use FHSS, the remainder using DSSS.
And right now I can year you asking "which flavor is best?"... to which I have to say... neither and both.
Or, in other words, neither solution is best all the time, there are benefits and drawbacks to both, as you will see. However, it's safe to say that in theory, the Futaba FASST system does give the best of both worlds because it is not only FHSS but also DSSS.

en kijk dan gelijk op de daarop volgende pagina's. Daarmee wil ik niet zeggen dat Futaba het beste is. Ik ben wel Futaba fan en de storingsongevoeligheid lijkt hier hoog.

Aan Bart en Janjaap,
Ik zal me nog eens verdiepen op internet met het spectrum verhaal.
Het is allemaal nog al moeilijk te begrijpen.
Ik vlieg met mijn DG 1000 ook vrij hoog, weet niet hoe hoog.
maar wel zo hoog dat het een heel klein vliegtuigje is waar mijn neef bij mij staat, voor als ik even niet meer zie wat ik doe.
Daarbij wordt ik een beetje bang dat de reikwijdte van zo'n mee geleverde zender niet over houd. Vandaar dat ik ook belang heb bij een goede zender. die de voltage van de accu ook weergeeft. Zouden er trouwens ook hoogtemeters voor een redelijke prijs te krijgen zijn?
En nog bedankt voor julie reactie!
gr johnny

Aan Bart en Janjaap,
Ik zal me nog eens verdiepen op internet met het spectrum verhaal.
Het is allemaal nog al moeilijk te begrijpen.

Wat is moeilijk te begrijpen? Die Spectrum zender is niks mis mee hoor!! Er zijn bij ons een aantal leden die daar ook mee vliegen (DX6i)

Ik vlieg met mijn DG 1000 ook vrij hoog, weet niet hoe hoog.maar wel zo hoog dat het een heel klein vliegtuigje is waar mijn neef bij mij staat, voor als ik even niet meer zie wat ik doe.
Daarbij wordt ik een beetje bang dat de reikwijdte van zo'n mee geleverde zender niet over houd. Vandaar dat ik ook belang heb bij een goede zender. die de voltage van de accu ook weergeeft. Zouden er trouwens ook hoogtemeters voor een redelijke prijs te krijgen zijn?
En nog bedankt voor julie reactie!
gr johnny

Het voltage van de zender accu of van de ontvanger accu? Bij de ontvanger accu zul je dan ook telemetrie nodig hebben!

En een heel klein vliegtuig is natuurlijk relatief. Als je een vliegtuig met een spanwijdte van 1.3m (EZ*) als een stipje ziet of een F3J zwever van 4m als een stipje. Dan zit die F3J zwever wel aardig veel hoger.

Toch lijkt "hoog" vaak meer als dat het daadwerkelijk is.
Hier nog een hoogtemeter voor 'weinig'
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Altitude MicroSensor (standalone or e-logger) V3

Er zijn er wel meer. Dan moeten we nog even verder zoeken.

Zouden er trouwens ook hoogtemeters voor een redelijke prijs te krijgen zijn?
Johnny, ik neem aan dat je bedoelt dat jij op de grond wil weten hoe hoog je toestel op dat ogenblik vliegt... dat noemen ze telemetrie. Jeti was een van de eersten die dat had (de Jeti box, een uitbreiding aan de zender) maar ik geloof dat de nieuwste Spektrum zender dat ook al kan.
Op dit ogenblik concentreren de meeste fabrikanten van telemetrie zich nog op data als de spanning in de ontvangeraccu, motortemperatuur etc. maar de Jeti heeft ook hoogte- en variometer.
Ik denk dat die optie binnen een jaar bij alle fabrikanten te krijgen is.

Ja de DX8 heeft al telemetry

Spektrum RC

en dan de ontvanger erbij

Spektrum RC

en dan nog allerlei meetsondes etc.etc.

Maar goed, daar gaan we weer. Het begint met iets simpels en nu moet er telemetry op en daar gaan de kosten.:bye:

Bart en Janjaap.
Net nog even gevlogen, mooi windstil weer!
En nee hoor, ik kraak geen spectrum af!:sniper:
Ik praat er eigenlijk alleen maar positief over.
Ivm dat ik begrepen had dat je de spectrum voor meerdere ontvangers kon gebruiken.
De hoogte, weet ik. lijkt altijd hoger dan het werkelijk is.
Mijn neef en ik hebben het op de oude manier gedaan. ik, weglopent met het vliegtuig verticaal. mijn neef met gestrekte arm, kijkend over de duim op een afstand van 200 meter. toen de lucht in met de zwever. en dan mijn neef weer kijkend over de duim recht boven ons. is natuurlijk geen strakke meeting! maar globaal kun je volgens mij dan zeggen hoe hoog je ongeveer vliegt.
Zal zo direkt even op je linkje kijken voor de hoogte meter!
Bedankt.
Gr Johnny

Mijn neef en ik hebben het op de oude manier gedaan. ik, weglopent met het vliegtuig verticaal. mijn neef met gestrekte arm, kijkend over de duim op een afstand van 200 meter. toen de lucht in met de zwever. en dan mijn neef weer kijkend over de duim recht boven ons. is natuurlijk geen strakke meeting! maar globaal kun je volgens mij dan zeggen hoe hoog je ongeveer vliegt.

Je bedoelt te zeggen hoe ver weg je vliegt. Ik neem tenminste aan dat je niet precies boven jezelf vliegt.

Maar wat is de spanwijdte van de DG1000? ....2m?
Als je met een full range zender/ontvanger combinatie werkt die meer dan 1000 meter zend/ontvangt, dan zie jij je DG 1000 echt niet meer hoor!
Je weet dan misschien nog waar die vliegt, maar niet of hij links, rechts, van je af of naar je toe vliegt. Het is dan ook maar de vraag of dat dan nog leuk is.

Back