Hoi,
Welfkleppen kun je op dit plaatje goed zien:
Het zijn die twee die het dichtst bij de romp zitten. Je kunt ze op verschillende manieren gebruiken.
Als je ze allebei een paar mm naar beneden zet samen met de ailerons heb je meer welving in de vleugel en kun je langzamer/met meer lift vliegen. Dat is heel fijn bij het thermieken. Alles een paar mm omhoog geeft een vlakkere vleugel waarmee je sneller kunt vliegen zonder extra weerstand; handig als je bijvoorbeeld een grote afstand af wilt leggen tegen de wind in.
Dan kun je ook nog de welfkleppen naar beneden zetten en de ailerons omhoog, zoals op het plaatje. Dat heet kraaistand en gebruik je bij de landing. Het toestel remt extreem af en zakt heel langzaam naar beneden.
Tussendoor worden welfkleppen dan vaak mee-gemixed met de ailerons, dus zodat ze precies dezelfde beweging maken als de ailerons die daardoor veel effectiever worden. Je kunt met kleinere uitslagen werken wat de prestaties verbeterd.
Deze functies kun je enkel allemaal gebruiken als ieder roervlak (dus iedere aileron en iedere welfklep) zijn eigen kanaal heeft. Als je de beide welfkleppen op één kanaal zet kun je ze óf gelijk laten lopen met de ailerons, óf ze allebei tegelijk naar boven/beneden laten bewegen maar je kunt niet wisselen tussen die functies.
Hetzelfde met de ailerons; als je ze met z'n tweeën op één kanaal zet kun je ze enkel als ailerons gebruiken. Allebei een stukje omhoog of omlaag gaat dan niet.
Tot slot is het met alle vlakken op een apart kanaal veel eenvoudiger de uitslagen per vlak op je zender te regelen/trimmen zonder dat je de heveltjes hoeft te verstellen.
Heb je dat nou nodig...? Nee, niet direct. Het kan best zonder. Maar zodra je een beetje prestatie-kist neemt zul je zien dat die 2 ailerons en twee welfkleppen heeft. En om die echt optimaal te gebruiken is wel héél erg leuk.
Een intrekbaar wiel was een voorbeeld voor waar een negende kanaal voor nodig is. Zelf heb ik voor mijn ASW een bestuurbaar platformpje gemaakt voor een camera; die kan ik dus vanaf mijn zender besturen. Dan is een reservekanaal wel leuk.
Het is wel handig hier vooraf over na te denken. als je nu een 7-kanaals zender koopt en volgend jaar ontdekt dat je er eigenlijk 8 zou willen hebben is het balen. Het verschil in prijs tussen 7 en 9 kanalen is redelijk maar als je nú een 7- en volgend jaar een 9-kanaals zender koopt ben je meer kwijt
Een MX-16 heeft er 8, beetje tussenweg. Als je welfkleppen hebt kun je zonder remkleppen (dus één kanaal minder) dus dat gaat net. Welfkleppen én remkleppen past ook nog net (zoals ik op mijn ASW zou willen). Voor mij is de MX-16 dus precies de juiste combinatie van een prettige prijs en héél veel functionaliteit.
Welfkleppen kun je op dit plaatje goed zien:

Het zijn die twee die het dichtst bij de romp zitten. Je kunt ze op verschillende manieren gebruiken.
Als je ze allebei een paar mm naar beneden zet samen met de ailerons heb je meer welving in de vleugel en kun je langzamer/met meer lift vliegen. Dat is heel fijn bij het thermieken. Alles een paar mm omhoog geeft een vlakkere vleugel waarmee je sneller kunt vliegen zonder extra weerstand; handig als je bijvoorbeeld een grote afstand af wilt leggen tegen de wind in.
Dan kun je ook nog de welfkleppen naar beneden zetten en de ailerons omhoog, zoals op het plaatje. Dat heet kraaistand en gebruik je bij de landing. Het toestel remt extreem af en zakt heel langzaam naar beneden.
Tussendoor worden welfkleppen dan vaak mee-gemixed met de ailerons, dus zodat ze precies dezelfde beweging maken als de ailerons die daardoor veel effectiever worden. Je kunt met kleinere uitslagen werken wat de prestaties verbeterd.
Deze functies kun je enkel allemaal gebruiken als ieder roervlak (dus iedere aileron en iedere welfklep) zijn eigen kanaal heeft. Als je de beide welfkleppen op één kanaal zet kun je ze óf gelijk laten lopen met de ailerons, óf ze allebei tegelijk naar boven/beneden laten bewegen maar je kunt niet wisselen tussen die functies.
Hetzelfde met de ailerons; als je ze met z'n tweeën op één kanaal zet kun je ze enkel als ailerons gebruiken. Allebei een stukje omhoog of omlaag gaat dan niet.
Tot slot is het met alle vlakken op een apart kanaal veel eenvoudiger de uitslagen per vlak op je zender te regelen/trimmen zonder dat je de heveltjes hoeft te verstellen.
Heb je dat nou nodig...? Nee, niet direct. Het kan best zonder. Maar zodra je een beetje prestatie-kist neemt zul je zien dat die 2 ailerons en twee welfkleppen heeft. En om die echt optimaal te gebruiken is wel héél erg leuk.
Een intrekbaar wiel was een voorbeeld voor waar een negende kanaal voor nodig is. Zelf heb ik voor mijn ASW een bestuurbaar platformpje gemaakt voor een camera; die kan ik dus vanaf mijn zender besturen. Dan is een reservekanaal wel leuk.
Het is wel handig hier vooraf over na te denken. als je nu een 7-kanaals zender koopt en volgend jaar ontdekt dat je er eigenlijk 8 zou willen hebben is het balen. Het verschil in prijs tussen 7 en 9 kanalen is redelijk maar als je nú een 7- en volgend jaar een 9-kanaals zender koopt ben je meer kwijt

Een MX-16 heeft er 8, beetje tussenweg. Als je welfkleppen hebt kun je zonder remkleppen (dus één kanaal minder) dus dat gaat net. Welfkleppen én remkleppen past ook nog net (zoals ik op mijn ASW zou willen). Voor mij is de MX-16 dus precies de juiste combinatie van een prettige prijs en héél veel functionaliteit.
Laatst bewerkt: