Zenderpult - enkele meningen/ervaringen gevraagd

Vandaag werd hij afgeleverd, de zenderpult die ik op Ebay gekocht heb. Het is de originele die voor de MX12/MX16 gemaakt is, en gezien de omkasting van mijn DX7 gelijkaardig is dacht ik dat hij zo wel zou passen. Maar mijn enige vrees werd waarheid : de bind/rangecheck button wordt ingedrukt als de zender in de pult zit. Kleine mod met de Dremel dus, en probleem opgelost.

Reden dat ik het eens wilde proberen met een pult, is omdat ik op de sim, met mijn dummyzender altijd neig naar pinched vliegen, wijsvinger en duim. Op het veld lukt dat niet, dus daar is het met enkel duim...maar dat voelt niet altijd even lekker.

Dus, na ontvangst van het pakje even wachten tot de tweede lipo opgeladen was (had er al 3 leeggevlogen vanmorgen), en terug naar het veld.

Erg onwennig, wat me normaal lijkt. Aanvankelijk wat rustig hoveren, en daarna wat nose-in (bijna crash) en daarna ook wat rondvliegen. Bij de tweede lipo begon dat mee te vallen.

Ergens heb ik het gevoel dat ik terug moet leren vliegen, het is heel anders. Automatisch vlieg ik nu met 3 vingers : duim vanonder en wijs- en middenvinger bovenaan de stick. Moet nog wat gevoel ontwikkelen op die manier, en vandaar dat ik naar wat ervaringen vraag.

Zijn er nog helivliegers die de omschakeling gemaakt hebben ? Doorgegaan of afgehaakt ? Welke redenen ? Ik heb het gevoel dat als ik nu teveel ga vliegen met pult, dat ik zonder geen weg meer zal kunnen, dus eraan vast ga zitten. Zijn er nog bepaalde voor- of nadelen aan het vliegen met pult, of is het louter een kwestie van gewoonte ?

Bedankt voor jullie meningen.

PS : vliegtuigpiloten mogen ook hun mening geven, gezien ik volgend seizoen van plan ben daar ook mee te beginnen...

Laatst bewerkt:
Gewoon gebruiken als jij er een goed gevoel bij hebt heb je dat niet dan natuurlijk niet maar dat is aan je zelf, jij moet er mee vliegen en een ander niet .

Vandaag werd hij afgeleverd, de zenderpult die ik op Ebay gekocht heb. Het is de originele die voor de MX12/MX16 gemaakt is, en gezien de omkasting van mijn DX7 gelijkaardig is dacht ik dat hij zo wel zou passen. Maar mijn enige vrees werd waarheid : de bind/rangecheck button wordt ingedrukt als de zender in de pult zit. Kleine mod met de Dremel dus, en probleem opgelost.

Reden dat ik het eens wilde proberen met een pult, is omdat ik op de sim, met mijn dummyzender altijd neig naar pinched vliegen, wijsvinger en duim. Op het veld lukt dat niet, dus daar is het met enkel duim...maar dat voelt niet altijd even lekker.

Dus, na ontvangst van het pakje even wachten tot de tweede lipo opgeladen was (had er al 3 leeggevlogen vanmorgen), en terug naar het veld.

Erg onwennig, wat me normaal lijkt. Aanvankelijk wat rustig hoveren, en daarna wat nose-in (bijna crash) en daarna ook wat rondvliegen. Bij de tweede lipo begon dat mee te vallen.

Ergens heb ik het gevoel dat ik terug moet leren vliegen, het is heel anders. Automatisch vlieg ik nu met 3 vingers : duim vanonder en wijs- en middenvinger bovenaan de stick. Moet nog wat gevoel ontwikkelen op die manier, en vandaar dat ik naar wat ervaringen vraag.

Zijn er nog helivliegers die de omschakeling gemaakt hebben ? Doorgegaan of afgehaakt ? Welke redenen ? Ik heb het gevoel dat als ik nu teveel ga vliegen met pult, dat ik zonder geen weg meer zal kunnen, dus eraan vast ga zitten. Zijn er nog bepaalde voor- of nadelen aan het vliegen met pult, of is het louter een kwestie van gewoonte ?

Bedankt voor jullie meningen.

PS : vliegtuigpiloten mogen ook hun mening geven, gezien ik volgend seizoen van plan ben daar ook mee te beginnen...

Ik kan alleen met pult vliegen (=zo is het mij geleerd).
Als ik zonder pult zou vliegen ligt mijn heli zo op de grond.

Groetjes Frank

Pfff, daarnet nog even gaan proberen, maar het ging niet echt. Op het einde van de eerste lipo zender uit de pult en de 2 volgende lipo's terug zonder pult gevlogen...

Maar ik geef me nog enkele kansen. Morgen is er weer een dag...

Ik vlieg zonder pult, maar ben in het begin van het helivliegen overgestapt naar Pinch (tussen wijsvinger en duim) in mode 2.
Met mijn vliegtuigen vloog ik met m'n duimen in mode 1, zou me nu niet meer lukken vrees ik :)
Gewoon doen wat je het lekkerst vind sturen, uiteindelijk maakt het allemaal niet zo veel uit, als je model maar doet wat jij wilt.

Eric

Gewoon doen wat je ZELF het lekkerst vind, dit is typisch is wat een mening is ipv een feit. Als je het lekkerder vind met pult, hou het dan met pult, anders met pinch of thumbs methode.

Persoonlijk gebruik ik pinch zonder pult.

Weliswaar een oud topic,
maar ik vraag me meer en meer af of het vliegen met de
icon14.gif
icon14.gif
wel toereikend is op hoger niveau. De vraag kwam weer bij me boven toen ik een filmpje van Justin Chi zag met z'n stick movements in beeld.
Op een gegeven moment ging dat zo tekeer dat ik me afvraag of dat tempo wel haalbaar is met slechts de duimen. Het lijkt me een martelgang om te 'moeten' switchen.
Is er onder de experts/masters eigenlijk een meest gebruikte grip?

Weliswaar een oud topic,
maar ik vraag me meer en meer af of het vliegen met de
icon14.gif
icon14.gif
wel toereikend is op hoger niveau. De vraag kwam weer bij me boven toen ik een filmpje van Justin Chi zag met z'n stick movements in beeld.
Op een gegeven moment ging dat zo tekeer dat ik me afvraag of dat tempo wel haalbaar is met slechts de duimen. Het lijkt me een martelgang om te 'moeten' switchen.
Is er onder de experts/masters eigenlijk een meest gebruikte grip?

De ene expert vliegt met de duimen, de andere met duim en wijsvinger. Ook hier is het dus puur voorkeur.

Ik zelf merkte dat ik met alleen de duimen wat weinig controle had (vooral kleine veranderingen met collective waren lastig), daarom ben ik geswitched naar 'tussen duim en wijsvinger zonder pult'. Dit gaat voor mij perfect met zowel een DX6i als DX7. Ik heb het mezelf eerst aangeleerd op de sim (dat ging al vrij snel goed), daarna ging het in het echie ook vanzelf.

Mss. nog een mening...

Zelf vlieg ik al zo'n 6 jaar Heli.
In den beginne (..) kon ik niet zonder de pult, 30-50/60 klasse - nitro

Met een Trex500 heb ik op de maiden (een mooie zomerdag) zonder
nadenken (..) de zender gebruikt zonder pult (klein jaartje terug).
Het was pas na mijn vlucht dat ik vaststelde dat de pult niet gebruikt
was. Ik heb hem nooit meer aangeraakt (de pult dan).

Laatst bewerkt:
Ik vloog met pult en ben geswitched naar handzender.
Het was even wennen maar nu maakt het me niet echt meer uit.
Ik pinch nog wel de sticks omdat ik zo meer controle houd.
Justin Chi MOET wel een pult gebruiken omdat zijn vingetjes te klein zijn om de sticks anders in de hoeken te krijgen.

Curtis Youngblood zei ooit iets hierover.
Het is een kwestie van voorkeur. Misschien moet je met duimen alleen wat meer expo gebruiken om dezelfde controle te hebben.

Wat ik merk is dat ik nog steeds niet het gevoel heb dat de DX6i comfortabel in mijn handen ligt. Telkens weer vraag ik mij af of een pult de oplossing zou kunnen bieden. Helaas is het nog niet zo ver gekomen aangezien er nog geen pult voor de DX6i beschikbaar is. Om nu alleen hiervoor over te stappen op een andere zender gaat mij te ver. Het gekke is dat ik na een paar maanden nog steeds niet mijn draai gevonden heb met de Spektrum... Uiteraard kan ik nog overwegen om zelf een zender pult te bouwen, wie weet. Het e.e.a. heeft volgens mij te maken met het (lichte) gewicht i.c.m. het zwaartepunt van de zender... die is niet helemaal daar waar ik hem zou willen hebben.

ik vlieg met duim en vingers. De zender (DX7) alleen aan een neckstrap. Wel een buegeltje eraan, zodat de zender uit zichzelf horizontaal hangt. zie mod op helifreak. Gewoon een boutje met een oog, beetje gebogen om bij de hoofdschakelaar te kunnen, beetje krimpkous voor de aanblik.
Het overstappen op de sim gedaan, en later natuurlijk buiten.
Reden: ik had "op de duimen" steeds problemen met nauwkeurigheid. Omschakelen viel bij mij mee omdat ik pas een jaartje bezig was.

Wat ik merk is dat ik nog steeds niet het gevoel heb dat de DX6i comfortabel in mijn handen ligt. Telkens weer vraag ik mij af of een pult de oplossing zou kunnen bieden. Helaas is het nog niet zo ver gekomen aangezien er nog geen pult voor de DX6i beschikbaar is. Om nu alleen hiervoor over te stappen op een andere zender gaat mij te ver. Het gekke is dat ik na een paar maanden nog steeds niet mijn draai gevonden heb met de Spektrum... Uiteraard kan ik nog overwegen om zelf een zender pult te bouwen, wie weet. Het e.e.a. heeft volgens mij te maken met het (lichte) gewicht i.c.m. het zwaartepunt van de zender... die is niet helemaal daar waar ik hem zou willen hebben.

He Earl, mijn vader is bezig met een pult voor de DX6i, ik houd je wel op de hoogte ;) Er zijn er overigens genoeg te koop, variërend van zo'n 30 tot 70 euro, Google maar eens.

ik vlieg met duim en vingers. De zender (DX7) alleen aan een neckstrap. Wel een buegeltje eraan, zodat de zender uit zichzelf horizontaal hangt. zie mod op helifreak. Gewoon een boutje met een oog, beetje gebogen om bij de hoofdschakelaar te kunnen, beetje krimpkous voor de aanblik.
Het overstappen op de sim gedaan, en later natuurlijk buiten.
Reden: ik had "op de duimen" steeds problemen met nauwkeurigheid. Omschakelen viel bij mij mee omdat ik pas een jaartje bezig was.

Hey Chopstick, kun je mij een link naar dat draadje toekomen? Ben benieuwd wat je precies bedoeld...

He Earl, mijn vader is bezig met een pult voor de DX6i, ik houd je wel op de hoogte ;) Er zijn er overigens genoeg te koop, variërend van zo'n 30 tot 70 euro, Google maar eens.

Ik heb ze gezien, alleen zijn ze niet specifiek voor de DX6i... ben bang dat het niet zou passen. De zender ligt goed in de hand als je onder de duim vliegt. Met mijn formaat vingers (daar zal het o.a. wel mee te maken hebben) hangt de zender niet lekker in balans wanneer ik tussen duim en wijsvinger vlieg. Maareh uiteraard, houd mij maar op de hoogte. Ik heb jullie al even niet meer gezien en heb gemerkt dat er veel nieuws is :mrgreen:

Bij vliegtuigen speelt dit ook, en geldt hetzelfde; het is zuiver een persoonlijke voorkeur.

Met of zonder pult, in beide catagorieën vind je vliegers die beter vliegen dan wie dan ook hier op het forum. Daarvoor hoef je het dus niet wel of niet te doen.

Wat wel het geval is, is dat áls je het wil proberen, je het wat langer de kans moet geven. Dus niet 10 vluchten en dan weggooien, maar vlieg er eens een maand of 2 mee.

Datzelfde advies kreeg ik een tijd geleden van een clubgenoot, probeer het eens een maandje of twee uit, en kijk wat je er van vind. Nu vlieg ik met en zonder pult. Zonder als ik gewoon aan het rondklooien ben, met als ik wat preciezer wil vliegen.

In het begin vond ik het helemaal niets, maar na een maand begon ik er aan te wennen en inmiddels zou ik, voor kunstvlucht, niet meer zonder willen.

@hezik:

Helemaal mee eens! Ik heb de DX6i al een tijdje en heb gewoon het gevoel dat het beter kan... in mijn geval, uitproberen dus. Ik denk overigens dat jij een goede balans hebt gevonden in het gebruik van een pult, ik zal je later wel informeren naar die van mij.

off topic: Mooie Fury heb je!

Ik denk inderdaad dat het erg persoonlijk is, Ik vind het erg prettig sturen, maar als je het niet gewend bent is het heel erg vreemd.
Het went echter wel redelijk snel, en ik vind, los van de stabiliteit van de zender, een groot voordeel dat je nog vingers vrij hebt om bv een schakelaar te bedienen.
Als de zender los om je nek hangt heb je meer vingers nodig om hem vast te houden.

Het is in elk geval de moeite waard om het te proberen ........ en dus wel even doorzetten.

Verder is een pult heel goed zelf te maken, dus een dure pult kopen is echt niet direct nodig.
Meer info hoe ik dit gedaan heb op mijn website.
....En bevalt het uiteindelijk niet dan heb je niets verloren.

Back