Zenders danwel Besturing

Ik heb eigenlijk precies het omgekeerde,bij mijn FW06 zit een pistoolzender (27mhz)
Nu heb ik helemaal geen ervaring met die zenders dus ik gebruik die nu in de TG10MK1 om te oefenen.
En om eerlijk te zijn,ik kan er niet echt mee overweg.
Ik heb ook gevaren en ook dat deed ik met een stickzender.
Zou het een kwestie van wennen zijn?
Ik geloof niet dat een pistoolzender zoveel voordelen heeft t.ov. een stickzender?
Ik bedoel in geval van wedstrijden bij KWC om maar iets te noemen.

Groeten,

Ton

Je moet nooit het wedstrijd rijden als argument gebruiken, dat is totaal geen factor. Veel jeugd groeit nu eenmaal op met stuurwiel omdat alle RTR's (helaas) zo geleverd worden. Het enige voordeel vat de beginner met een stuurwiel heeft is dat het sturen met een echte stuur wat herkenbaarder over komt en dus sneller het besturen in de vingers komt.

Het voordeel van sticks is dat je ten alle tijden uit je duim stuurt, bij een stuurwiel doen de meeste dat vanuit de arm of pols en dat is een hoop gewichtsverplaatsing en dus een hoop traagheid. als je de snelle 1:12 tapijtracers bekijkt zal je zien dat ook die met een stuurwiel vanuit de vingers sturen.

Iedere zender is inweze bruikbaar maar voor iedereen zullen de eisen verschillend zijn.

@Roelof,

Het gaat niet zo zeer om de wedstrijden,daar heb ik voorlopig toch nul kansen)ik vroeg me af of je meer voordeel hebt bij een pistoolzender
Ik had mischien beter kunnen stellen of een pistoolzender sneller is als een stickzender qua reageren op de bediener.

Groeten,

(onwennige) Ton

Bij een stuurwiel sturen de meeste uit de pols of de arm. Dat is een hoop massa wat verzet moet worden wat het trager maakt. Bij stiks stuur je altijd vanuit de duim, bij snelle chicanes is dit verschil merkbaar.

Dan de vraag hoe je er mee om gaat en wat voor servo's je gebruikt, gebruik je hele snelle servo's zal je dit fenomeen sneller merken omdat de servo dan sneller is dan je beweging. Wil je helemaal snel zijn moet je ook een zender met een hoge framerate nemen. Futaba noemt die HRS, op sommige Spektrum zenders kan je de framerate instellen en de betere Sanwa en KO zenders hebben dit standaard vast erin zitten, bij dit soort systemen zijn wel digitale servo's nodig.

Gebruik je stuurwiel en je gaat iets snels en bochtig rijden (1:12 op tapijt) zal je zien dat de meeste ervaren rijder ook de stuur met de vingers bedienen ipv. de pols.

Kijk je naar wat er in de top gebeurt zijn alle sneel rijders even snel met sticks en stuurwiel. er is dus geen verschil, het enige verschil is hoe jij het aan voelt.

Back