Zendertrim Futaba CG10 kapot?

Olaf, ja en nee heb je gelijk met dat verhaal van de rechter.

Deze zal bepalen dat je recht hebt op garantie, maar dat moet in principe met de winkelier regelen aangezien je een aankoop overeenkomst hebt met die betreffende winkelier. Een eventuele service dienst staat daar kompleet buiten. De winkelier moet dan maar met de fabrikant (niet een lokale service dienst) in de weer om daar zijn garantie te verkrijgen ongeacht wat de rechter bepaald heeft.

Nu is het wel zo dat de fabrikant meestal de service dienst laat bepalen of het garatie is of niet en geloven ze die normaal op hun woord.

Daarnaast kan een rechter niet bepalen dat een bepaald merk door een service dienst van een ander merk onder garantie moet worden gerepareerd. In jou geval is Robbe dus de verdeler/fabrikant voor de rechter, de andere futaba zenders zonder Robbe sticker moeten dan ook via de rechter naar de desbetreffende service dienst van die fabrikant/verdeler.

Dat de Nederlandse service dienst van Robbe (Jan) zo coulant is mogen wij allemaal blij om zijn.

Beste Jan,

Ik reageer op jouw post, in het bijzonder op de volgende algemene opmerking:
Jouw bescheiden mening t.a.v. Robbe is een onjuiste. Dat ze hebben geprofiteerd van de malaise bij Graupner is juist. De rest klopt niet.
Het kan best zo zijn dat de “schuld” van de service-problematiek meer bij Futaba ligt dan bij Robbe. Ik schreef al in mijn post dat de kris-kras importeursituatie door Futaba getolereerd/gepropageerd is. In de correspondentie die ik met QteP voerde gaf men mij aan in Europa te kunnen in- en verkopen waar zij willen. Daarin gaf ik ze volkomen gelijk. Maar ook gaf ik ze aan dat Futaba dan wel de importeurs had moeten verplichten om de door hen ingeschakelde service-organisaties alle Futaba-apparatuur ter reparatie aan te laten nemen. In dat verband zeg jij dan:
Robbe heeft m.i. groot gelijk, dat ze geen Futaba apparatuur meer voor reparatie aannemen. Waarom zouden ze service verlenen aan apparatuur, waaraan ze zelf niets hebben verdiend?
Hier neem je een standpunt in vanuit het oogpunt van de PRODUCENT/IMPORTEUR. Maar dat is nog een restant van protectionistisch/monopolistisch denken; in het huidige Europa met de vervaagde/verdwenen grenzen, de internationale mobiliteit van mens en goederen en de markttransparantie door moderne communicatiemiddelen is dit niet meer houdbaar. Ik neem een standpunt in vanuit het oogpunt van de KLANT. Iemand die een auto koopt in Nederland en hem meeneemt naar zijn nieuwe woonland (hetgeen ik deed) en er dan in de garantieperiode een probleem mee krijgt (hetgeen ik had) zet de auto ter reparatie echt niet op transport naar Nederland. De auto gaat naar de lokale reparatieinrichting die blij is met het werk en die de rekening stuurt naar de lokale importeur die niet blij is met het werk maar geen pijn lijdt omdat de rekening wordt doorgeschoven naar de producent. Want de producent is de garantieverlenende instantie en uiteindelijke “drager” van de kosten van de garantie, niet de winkelier of de importeur! In de documentatie van mijn Graupner-set staat glashelder dat Graupner Kirchheim/Teck de garantieverlenende instantie is. In mijn Futaba-documentatie is dat minder duidelijk. Daarin staat dat men zich moet richten tot de “importeur in uw land”. Dat is voor mij Robbe Oostenrijk. En die geeft niet thuis!
Nog gekker zou het zijn als de auto na afloop van de garantie niet ter plekke zou kunnen worden gerepareerd. En voor een meegenomen wasmachine, computer of scheerapparaat is de situatie niet anders. Waarom dan wel bij een RC-set (want Robbe Oostenrijk neemt ook na afloop van de garantie de set niet ter reparatie aan)? Een schande is het. Dat Robbe narrig is over de ontstane situatie kan ik begrijpen, maar de klant van Futaba-apparatuur mag daar niet de dupe van zijn. Daarom herhaald: Futaba zou zich sterk moeten maken in de richting van haar importeurs.
Mijn opmerking over zorgen bij Robbe sloeg niet op de service-situatie. Ik sprak daar over de gehanteerde hoge prijzen. 85 Euro voor een doodgewone 8-kanaals ontvanger zonder telemetrie en zonder High Speed faciliteit is een smak geld. En het is een economische wet dat in een markt waar hoge marges kunnen worden gemaakt de concurrentie wordt aangetrokken. En dat is precies wat is gebeurd. Want ik had mijn T10CG beslist hier gekocht als deze in Nederland niet zo’n 20% goedkoper zou zijn geweest! En ik wist niets af van een al of niet aanwezige Robbe-sticker!
Juun

Je gaat uit van een situatie, waarbij de producent verantwoordelijk is voor de garantie. Dat is hier niet zo. Futaba is zelf nergens op de markt aanwezig, maar levert uitsluitend via importeurs. Als je op het www naar Futaba zoekt kom je meestal uit bij Hobbico, de Amerikaanse Futaba importeur. Futaba zelf opzoeken is een stuk lastiger. Bij dit systeem is elke importeur verantwoordelijk voor zijn aftersales-service en betaalt deze ook zelf. Er kan uitsluitend wat bij Futaba worden geclaimd als het om grote aantallen gaat, zoals bij terugroepakties. Ook daarbij stelt Futaba alleen materiaal beschikbaar en betaalt men nog steeds de arbeidskosten zelf. Je kunt dit een achterhaald systeem noemen, maar daarvoor is Robbe of welke andere importeur niet verantwoordelijk.

Net zoals Graupner, waarvoor ik overigens ook de servicedienst ben, verklaart Robbe dat ze verantwoordelijk is voor de door haar geleverde produkten. Bij Graupner was en is dat altijd geweest, dat JR apparatuur waarop geen JR staat daar niet bij hoort. Bij Robbe wordt het zelfde gedaan en wordt alleen Futaba apparatuur bewerkt, waarop 'Robbe' staat en daaraan geven ze zelf voldoende ruchtbaarheid. Als men klaagt, dat men daarover niet is geïnformeerd, klopt men bij Robbe bij de verkeerde aan.

Het vergelijk met een auto is natuurlijk niet zuiver. Daarbij ligt de situatie overigens ook niet zo eenvoudig als je schetst. Vergelijk het maar liever met andere elektronische apparatuur. Daar loop je vaak tegen het zelfde probleem aan en heel vaak kun je daarmee zelfs uitsluitend terecht bij de winkelier, waar je het hebt gekocht.

Dat de prijzen voor de T10CP in Nederland gemiddeld lager liggen dan in Oostenrijk is inderdaad opmerkelijk. Meestal is het andersom en zijn de prijzen bij Lindinger en 'Der' Schweighofer veel lager. Overigens zie ik vaak genoeg hier apparatuur op tafel komen, die bij deze firma's is gekocht. Het is dan geen enkel probleem om garantie te verlenen of ze te servicen. Met de firma Schweighofer heb ik overigens zelf enkele jaren rechtstreeks zaken gedaan omdat ze een bepaald merk bij een Belgische importeur inkochten. Daarmee was het dus precies hetzelfde: alleen bij mij konden ze voor garantie terecht.

[edit]Ik vergeet nog even in te gaan op produktaansprakelijkheid. Deze geldt natuurlijk uitsluitend als een produkt binnen de te verwachten levenstermijn niet reparabel blijkt of alleen tegen zeer hoge kosten gemaakt kan worden. Formeel gesproken is de winkelier dan verplicht wat te doen. Of 't ie dat doet en in welke vorm is dan weer een tweede. Relatief kleine mankementen mogen natuurlijk best wel voorkomen, anders zou men geen garantietermijn hanteren.[/edit]

Laatst bewerkt:
Ik zie niet in waarom mijn vergelijk met de auto niet zuiver is. Ook daar is sprake van een producent, landelijke importeurs en winkels (dealers). De importeur levert niet direct. En mijn garantiereparatie verliep probleemloos: kopie factuur waaruit de eerste afleverdatum bleek en klaar was het.
Dat, zoals je schrijft, bij Futaba niet de producent maar de importeur de kosten van garantie moet dragen kan zo zijn en veroorzaakt dus de hier besproken problematiek, maar daar heeft de klant in principe geen boodschap aan.

Onvriendelijk blijft in ieder geval dat in Duitsland en Oostenrijk ook na afloop van de garantie geen reparaties worden aangenomen, ook niet tegen commerciele tarieven.

We moeten de discussie hier maar stoppen, want we worden het toch niet eens. Wel denk ik dat het op zijn plaats is om potentiele Futabakopers te waarschuwen. Je zegt weliswaar dat Robbe voldoende aangeeft dat er "Robbe" op de apparatuur moet staan, maar niet iedereen kijkt voor de aankoop op de website van Robbe (deed ik ook niet, het was mijn eerste Futaba na 25 jaar Graupner te hebben gebruikt, en de "goed"koop werd bij mij dus een "duur"koop).
Bij kopen van Futaba-apparatuur in het buitenland, en bij meenemen bij verhuizing e.d. naar het buitenland, moet men er rekening mee houden dat men de apparatuur bij problemen bij de winkelier moet inleveren waar deze is gekocht. En op websites en in Internet-shops van winkels ziet men ook niet altijd of het Robbe-apparatuur betreft. Als dat er wel staat (zoals bij Lindinger en Schweighofer) dan zit het wel goed. Staat het er niet, dan beter eerst navragen.

Juun

Zender afgelopen maandag opgestuurd en vandaag al bericht dat deze klaar ligt. SUPER en ook dat mag gezegd worden!
Ik hoop m voor het weekend weer terug te hebben.:D

Back