zendervermogen afhankelijk van spanning?

Corrien/Jan,

Bij de uitleg over de dB's kwam ik op de spanningsmeting van 0,7maal de max spanning omdat dat een willekeurige maat lijkt te zijn als het gaat over verzwakking in filters. Omdat dat echter het punt is waar het vermogen van het signaal halveert (en dat is -3dB) wordt dat nog al eens opgegeven in filter specifikaties.
Het vermogen is het produkt van spanning en stroom en als je de spanning over een weerstand halveert, halveert ook de stroom (V=I*R).
Maakt dit het wat duidelijker?
MVrGR HAns Delemarre
 
Hans,

Voor mij in ieder geval wel..
Het zou overigens best wel eens leuk zijn om van een Murata I of H filter de curve van de steilheid af te beelden en hierbij enige uitleg te geven.
Ik durf mij hier niet aan te wagen, misschien iets voor jou of voor Ernst??
 
Ik hoop zondag even tijd te hebben om een voorbeeldje te tekenen. Ik ben nu al weer laat bezig en morgen ben ik ook weer de hele dag weg. Voor mij mag een dag wel 30 uur duren, maar ja zou ik dan wel tijd over hebben?
 
Zoals belooft.

Met dit stukje wil ik een klein beetje uitleggen over de werking van de ontvanger. Het is niet mijn bedoeling alles uit te leggen maar wel om duidelijk te maken hoe de ontvanger alleen "zijn eigen" zender uit de lucht haalt. Ik heb hier een veel uitgebreider verhaal over geschreven wat ook al op het internet te lezen is (geweest?) bij modelvliegen.com. Indien hier interesse voor is wil ik het ook hier "publiceren".

De ontvanger krijgt via z'n antenne een enorme hoeveelheid van zenders binnen. Het is de bedoeling dat alleen de zender die bij die ontvanger hoort over blijft. Het probleem is dat het heel moeilijk is om filters te maken die alleen die ene zender doorlaten. Als je dat wilt doen moet je de zenders ver uit elkaar zetten op de frequentie band. De ene op 35MHz, de volgende op 40MHz de volgende op 45MHz enz. enz. Dit is onbruikbaar dus moet er iets op gevonden worden.
Al in het begin van het radio tijdperk heeft men dit onderkent en er ook een oplossing voor gevonden. Deze oplossing gebruiken we nu nog steeds. Het signaal dat de antenne opvangt wordt gemixt met een signaal van een kristal oscillator. In die mixer ontstaat hierdoor een mix van allerlei signalen. Dit zijn onder andere het antenne signaal + kristal signaal, het antenne signaal - het kristal signaal en nog meer. Door het kristal precies 455 kHz (455000Hz) lager te kiezen dan het kristal van de zender ontstaan er dus bekende waardes. Voor ons is het antenne signaal - kristal signaal van belang. Voor onze zender is dit verschil dus precies 455kHz.
Voor deze lagere frequenties is het wel mogelijk om filters te maken die maar een heel klein gebiedje doorlaten. Dat kan op vele manieren maar een keramisch filter wordt het meest gebruikt (bijna uitsluitend) in onze ontvangers. Dit omdat het hele precieze filters zijn en daarbij ook nog eens klein en bestand tegen een stootje, ideaal voor de modelbouw.
Een goed afgesteld 455kHz filter laat signalen door van ongeveer 453,5 tot 456,5kHz. Het signaal uit de mixer gaat door dit filter heen en aan de uitgang komt dus alleen de signalen tussen 453,5 tot 456,5kHz. Nu bevindt onze zender daar precies midden in dus komt alleen onze zender door dit filter. Nu is het zo dat ELKE zender waarvan het verschil in het gebied tussen de 453,5 tot 456,5kHz ligt door het filter komt dus 2 zenders op hetzelfde kanaal KAN NIET en KAN NOOIT.

Om dit allemaal wat duidelijker te maken heb ik 2 tekeningen gemaakt.
afb263.jpg

Tekening 1 laat de ideale situatie zien. Als voorbeeld ga ik hier uit van kanaal 67. De groene curve laat de doorlaad curve zien van het keramisch filter. Je kan zien dat het filter eigenlijk veel meer doorlaat maar de doorlaat breedte die gespecificeerd wordt is die tussen de punten waar het signaal 3dB gezakt is. In dit geval is dat tussen de 453 en 456kHz. Niet helemaal in het midden dus maar prima voor ons.
Het signaal van onze zender wordt voorgesteld door de paarse curve. Zoals je kan zien valt hij helemaal binnen de groene curve zodat onze zender uitstekend door dit filter zal komen. In dit geval is alles dus optimaal afgeregeld. Je kan ook zien dat een zender op kanaal 66 ver buiten het bereik van het filter valt. Deze zender komt dus absoluut niet door het filter en we hebben er dus geen last van. Voor een hoger kanaal (68 ) geldt natuurlijk hetzelfde.

afb264.jpg

Tekening 2 laat een niet ideale situatie zien. In dit geval is het filter niet precies afgeregeld en laat signalen tussen ongeveer 452,5 en 455,5kHz door. De zender zendt in dit geval ook nog eens op een iets te hoge frequentie (ongeveer 1kHz te hoog) uit. Je ziet dat het signaal van onze zender voor het grootste deel buiten de groene doorlaat curve van het keramisch filter valt. Alleen het blauw gekleurde deel valt er binnen en kan gebruikt worden voor de besturing. Je zal begrijpen dat in dit geval de kans op storingen wel heel erg groot wordt. Het zou zelfs kunnen gebeuren dat een zender op kanaal 66, die juist wat aan de hoge kant staat, gedeeltelijk door het filter komt. Deze zender en ontvanger moeten dus goed afgeregeld worden zodat de situatie uit tekening 1 weer ontstaat.

Voor dit voorbeeld heb ik de zaak natuurlijk een beetje overdreven. In werkelijkheid zijn zulke grote verschuivingen eigenlijk niet mogelijk. Het kan wel gebeuren als er iets kapot gaat bijvoorbeeld na een crash. Het vervelende van dit alles is dat thuis alles goed lijkt te werken. Pas op het veld waar ook andere zenders aanstaan komen de problemen naar voren. Het kan zelfs pas tevoorschijn komen als je model in de lucht (of het water) is. Je hebt vaak last van storing maar op de grond en dichtbij werkt alles prima.
In dergelijke gevallen kan het noodzakelijk zijn je spullen te laten afregelen door iemand die er de spullen voor en kennis van heeft. Soms zijn er mensen binnen een club die de spullen en kennis hiervoor hebben. Zoniet dan zal je modelbouw winkel wel weten waar je moet wezen.
 
Uitleggen hoe je ontvanger moet afregelen is niet zo simpel. Je moet een goed idee hebben hoe zo'n ontvanger in elkaar zit en werkt. Er zijn één of twee afregelingen waar je af moet blijven omdat je zonder goede apparatuur die nooit meer 100% goed kan krijgen. Verder moet je weten in welke volgorde je moet afregelen. Ik zeg altijd "je moet het gevoel ervoor hebben" en zoiets leg je niet makkelijk uit.
Voor m'n werk heb ik in het verleden regelmatig met dit soort dingen te maken gehad. Als ik alles goed doorhad moest ik het m'n collega's uitleggen omdat altijd minstens twee mensen moesten weten hoe je zoiets moest doen. Vreemd genoeg kon ik het soms wel 5 keer uitleggen maar dan wisten sommige nog niet precies wat ik bedoelde. Dit wil niet zeggen dat zij minder slim waren of dat ik het niet goed uitlegde, een gevoel is moeilijk uit te leggen zei ik al. Pas wanneer zij het zelf gingen doen met mij erbij om ze dezelfde fouten niet te laten maken die ik al had gemaakt ging het goed.
Als je een goede kennis hebt van de werking van de ontvanger en je ook zonder een schema een voorstelling kan maken van hoe de schakeling in elkaar zit ben je een heel stuk op weg. Dan heb je nog een goede oscilloscoop nodig met (heel belangrijk) een goede meetprobe. Als laatste goede trim schroevendraaiers. Dit zijn schroevendraaiers van een sterke kunststof. Gebruik NOOIT metalen schroevendraaiers want die kunnen de kernen van de spoelen beschadigen. Nog belangrijker is dat het metaal van de schroevendraaier de werking van de spoelen zal beïnvloeden. Hierdoor is een goede afregeling niet mogelijk of op z'n minst heel moeilijk.

Een zender afregelen is een heel ander verhaal. De hiervoor benodigde apparatuur is prijzig om het maar eens zachtjes uit te drukken. Er zullen niet veel hobbyisten zijn die dergelijke apparatuur thuis hebben staan. Zelf heb ik die apparaten ook niet dus kan ik thuis geen zenders afregelen. Toen Fokker nog bestond en ik er werkte hadden we die apparaten wel op m'n werk. Mijn eigen zender heb ik toen (nu al weer 10 jaar geleden) voor het laatst optimaal afgeregeld. Veel afregelen was niet nodig omdat de zender gewoon al prima afgeregeld was. Ook nu denk ik dat er weinig aan af te regelen valt. Het zal nu een jaar of 3 terug zij dat hij voor het laatst is afgeregeld door Jan van Mouwerik. Ik had problemen met de zender en heb de zender module naar hem opgestuurd. Hij heeft een kapotte condensator gevonden en vervangen. Hij heeft hem ook nog eens goed afgeregeld en tot de dag van vandaag werkt hij prima. Ik heb zelf niet aan de zender gesleuteld omdat ik simpelweg de apparatuur niet heb. Bij mij is veiligheid heel belangrijk en ik geef liever wat meer geld uit voor zekerheid dan zelf te gaan "rommelen". Bovendien kan ik voor dat geld nooit een hoogfrequent spectrumanalyser en een wobbelgenerator kopen.

Als laatste nog een waarschuwing. Ga nooit "zomaar" aan afregelingen van je zender en ontvanger draaien. Je zal vrijwel altijd meer verknoeien dan beter maken. Heb je problemen ga dan naar iemand met de kennis en apparatuur. Dat voorkomt veel ellende maar kost meestal wel wat. In ieder geval is een crash altijd duurder en als je dan ook nog eens eigendommen van derden beschadigt wordt het helemaal vreselijk duur!

@Hans,
Tot op de dag van vandaag was ik er zeker van dat de kristallen gepaard werden want dat is mij in het verleden verzekerd door onder andere Robbe. Ik heb zelfs foto's van de machine gezien die alle kristallen testte. Men deed alle kristallen met dezelfde eigenschappen bijelkaar. Kristallen die binnen 50 Hz aan elkaar gelijk zijn werden als gelijk gezien. Het maximum verschil was dus 100 Hz, zender +50 en kristal -50Hz of omgekeerd. Men is daar dus kennelijk mee gestopt. Ik kan me dat wel voorstellen want het kost inderdaat tijd dus geld.
De totale bandbreedte is 3kHz (+ en - 1,5kHz), dit is haalbaar met een goede afregeling. De meeste ontvangers staan "breder" afgeregeld om de spreiding van de kristallen beter op te kunnen vangen.
 
tatata bla bla bla, ik persoonlijk denk dat 99% van de lezers dit boven de (technische) pet gaat jongens :wink:
 
@ Ernst:
Ik kan goed begrijpen dat je al deze waarschuwingen opsomt.
Ik heb een Philips dubbelstraals 10mHz scoop, en (nog belangrijker) weet hoe er mee te werken. Ook heb ik er een goede probe bij, die, naar keuze 10x verzwakken kan, belangrijk om de te meten schakeling minimaal te belasten.
Ook heb ik de speciale kunststof trimschroevendraaiers.
Graag zou ik van jou willen weten, aan de hand van een blokschema'tje in welke volgorde af te regelen, waar te meten, en welke afstelling nou zo "gevaarlijk zijn".
Ook zijn de spoelkernen nogal eens geborgd met was of stearine. Moet je het printje dan eerst verwarmen tot zo'n 45°C? Of is daar een ander truukje voor?
 
gerard_nl zei:
tatata bla bla bla, ik persoonlijk denk dat 99% van de lezers dit boven de (technische) pet gaat jongens :wink:

Ondanks dat ik een complete leek ben op dit gebied heb ik er weer wat van opgestoken. Deze stukjes zijn op zich voor mij zeer leerzaam en maken veel duidelijk over hoe alles werkt en waarom men problemen kan krijgen.
 
Gerard,

...en als dat zo is gaan ze naar een ander draadje! m.a.w. als iemand iets niet kan volgen is dat voor mij nooit een reden om de discussie aan te passen, TENZIJ ik onderwijs geef aan studenten die moeten kunnen begrijpen en reproduceren wat ik vertel.....
Als iemend iets meer wil weten dan vragen ze erom. Dat zie overal op dit forum gebeuren en dan krijgen ze antwoorden.

Ik weet niet hoe lang jij bezig bent met RC maar ik kom nog uit de tijd dat je werkelijk alles wat je gebruikte zelf bij elkaar moest scharrelen en bouwen. Buizen, 12 en 72 volts batterijen, 2,5 meter lange antennes, escapements, relais en andere antiquiteiten zocht je bij elkaar (geholpen en gefinanacierd door mijn vader) en ALS er al wat functioneerde dan hielp ieder lid van de club mee om het vliegend te krijgen (meestal maar één keer op een dag...) Tot de toenmalige RCD het niet meer toestond heb ik mijn besturing altijd zelf ontworpen en gebouwd tot en met proportionele besturing. Uit die tijd (jaren 50-60) is een belangstelling gebleven voor het functioneren van onze huidige apparatuur waarbij m.n. de vraag waarom de één kennelijk nooit, en ander op ieder moment "storing" heeft mijn aandacht heeft. Het is dat het de bedoeling is dat het vliegt maar anders zou ik geen vliegtuigen bouwen (of overnemen).......

Deze hobby heeft zoveel facetten dat het natuurlijk kan gebeuren dat er een groepje ontstaat dat discussieert over iets dat een ander niet kan volgen, maar dat heeft in het verleden alleen maar meeropbrengst gehad. De huidige proportionele besturing is ook alleen maar tot stand gekomen door een discussie tussen drie leden van een vliegclub in Californie in de jaren 60 en de uitwerking daarvan in experimenten.....(Kraft, Spreng en Weirick)
Voor ieder wat wils! zou ik zeggen....daarom vind ik dit forum zo goed.

Hans Delemarre
 
begrijp me niet verkeerd jongens, ik juich het toe dat er uberhaupt mensen zijn die dit snappen en de moeite nemen om leken als oa mij dit proberen uit te leggen hoor. :lol:
maar gaf alleen aan dat het nu wel erg in de materie ging duiken :wink:
 
Dit klinkt wat mij betreft allemaal heel erg bekend. Toen ik van de MTS kwam moest de transistor nog worden uitgevonden. Op R/C gebied was dan ook nog niets te koop en moest er een zendmachtiging worden gehaald anders mocht het niet worden gebruikt! Mijn eerste R/C set bestond uit een omgebouwde auto radio met triller omvormer zo groot als de huidige PC en een ontvanger van een portable (versjouwbare) radio instabiel als de hel en een reikwijdte van 30 tot 40 meter. Het leuke van dit alles is dat men er erg veel van leert en ook zeer creatief wordt. Daarom is onze hobby zo interessant en veelzijdig.

Groetjes Hans.
 
Back
Top