Zendvermogen berekenen.

Hallo,

In de specs van een 2.4 GHz zender staat RF power less than 0.8W, is op de een of andere manier door te rekenen wat de ERP dan gaat zijn?

hoi leo .
dat word moeilijk ,dat ligt namelijk aan je antenne.
erp is afgestraald vermogen ,als je een antenne hebt met meer db,s kan je er boven uit komen.
heb je een antenne met minder db,s dan heb je minder afgestraald vermogen.
groeten wiebe.

Ik zal het even beter uitleggen. Er is een nieuwe Chinese slavenarbeid zender op de markt, waar in de specs aangeven dat het zendvermogen minder dan 0.8W is. Aangezien dit setje wel erg goedkoop is zijn er een aantal al zeer geinteresseerd in het kopen van zo'n setje. Ik raad ze daarvan af omdat naar mijn idee het zendvermogen veel te hoog is en je in de problemen kan komen met de Europese regelgeving, ook na de ratificatie van de nieuwe ETSI standaard.

Daarop kwam als reactie dat de ERP niet gelijk is aan de RF power, vandaar mijn vraag.

Een standaard antenne op een 2,4 GHz (maar ook op de 35 en de 40MHz) is een redelijke allround "rondstraler" en zal dus weinig db's versterken (een antenne op zich kan niet echt versterken er van uitgaande dat het een goed ontworpen antenne is krijg je meer "db's" door het stalingspatroon aan te passen, dit door de vorm/uitvoering van de antenne te wijzigen, een rondstraler met 9db "versterking" betekend eenvoudig dat de meeste energie in een vrij plat vlak wordt uitgezonden ... voor een draadloos netwerk kan dat handig zijn om een groter gebied te bestrijken, maar voor modelvliegen is dat weer minder interessant omdat je ook graag ontvangst wilt hebben als je vliegtuig +300m recht boven je zit maar ook op +500m van je af vliegt....

Laatst bewerkt:
Ik zal het even beter uitleggen. Er is een nieuwe Chinese slavenarbeid zender op de markt, waar in de specs aangeven dat het zendvermogen minder dan 0.8W is. Aangezien dit setje wel erg goedkoop is zijn er een aantal al zeer geinteresseerd in het kopen van zo'n setje.
welke? ben wel benieuwd,,,

Het "E-Sky" 2,4GHz setje misschien? zender 6 kanaals minder dan € 50,-- en ontvanger 6 kanaals minder dan € 25,-- (en dit zijn "gewone" prijzen uit Nederland, dus "ergens" in de wereld vast nog "veel" goedkoper te koop)

Het gaat om de Turborix 2.4G 6 Channel Digital Proportional Radio, 6channel Receiver, USB Cable and CD-ROM. Voor €33.33 excl. verzendkosten.

Het is de vraag wat zo'n fabrikant bedoelt met 'RF-power less than'.
Vermoedelijk bedoelt-ie het opgenomen vermogen. Hieruit kun je niet echt wat afleiden. Wat er effectief door de antenne wordt afgestraald is namelijk slechts een fractie hiervan. Bij apparatuur, die in de hand wordt gedragen, is het rendement nu eenmaal altijd bar slecht.

Ter vergelijk: een 35 of 40 MHz hf module neemt circa 1 Watt aan vermogen op (bij 10 Volt zo'n 100 mA). Het afgestraalde vermogen ligt echter lager dan 100 mW e.r.p.

Ja ik vreesde er al voor dat het niet zo eenvoudig is om een goede berekening uit te kunnen voeren. Maar niet geschoten is altijd mis. Evengoed bedankt voor de uitleg.

Laatst bewerkt:
Back