Zenith STOL CH 701

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door LeoG, 30 sep 2021.

  1. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ja een achterlijst geeft wel veel stevigheid! Waar komt je scharnier precies? Daar heb je dan wellicht ook nog een lijst nodig
     
  2. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Zo met het er ongeveer uit komen te zien:
    Als ik scharnieren kan maken met twee vlakken welke links en rechts van een rib gelijmd worden dan heb ik wellicht geen achterlijst nodig?

    Hoe ik de scharnieren aan de flaps moet maken weet ik nog niet maar er zijn schaalmodellen die deze constructie hebben dus het is mogelijk.

    IMG_20211005_153800.jpg
     
  3. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Oh natuurlijk, het is ook geen 'conventioneel' modelbouwscharnier. Ja, wat je tekent kan prima, plaatje G10 tegen de rib aan weerszijde, hoef je geen extra lijst voor te maken.

    Aanvulling: hoe dat zich houdt met depron weet ik niet.. alleen ervaring met houtbouw of van depron kleine funmodelletjes..
     
    LeoG vindt dit leuk.
  4. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Zoiets zou het kunnen worden. 2mm ply ribben, 8x4 latjes en 2mm shear webs.

    De ribben krijgen een foam doubler (nog niet in het model) van 3mm om lijmoppervlak te krijgen voor de huid.

    De achterste lat dient gelijk om de draaiing van de scharnierplaten voor de flaperon op te vangen.

    upload_2021-10-6_12-52-44.png
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Die achterste lat moet je bij de bouw door 7 ribben en 4 scharnierhouders steken. Een heel gedoe, wat je kunt voorkomen door die lat aan de onderkant van het profiel in een uitsparing te lijmen, een beetje scheef, parallel aan de onderkant. De scharnierhouders kun je dan zo maken dat je ze op de lat steekt, nadat je de onderbekleding aangebracht hebt, en dan van bovenaf vastlijmt. Dan kun je ze ook goed uitlijnen door een staaldraad door de scharniergaten te steken.

    Hoe ga je de voorlijst doen?
     
    LeoG en bipeflyer vinden dit leuk.
  6. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Goed idee Max
     
  7. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Ik wil de neus maken van 2x 3mm foamplaat:
    upload_2021-10-6_19-47-31.png

    De eerste wordt dan tussen de ribben op de oker gekleurde delen (ook van foamplaat) gelijmd, daar overheen komt dan de huid.
     
  8. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dat lijkt me nog best lastig, huid over huid. Veel snijwerk zo tussen de ribben, en veel extra lijm over dat oppervlak (= gewicht). Een paar balsa stringers is denk ik makkelijker, sneller, lichter en stijver. En dan daarover 3 mm foam indekking.
     
    LeoG vindt dit leuk.
  9. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Omdat het een experimental is lijkt me dit wel een leuke manier om de stabilo, elevators en het roer te maken, dan kan ik het roer ook mooi de werkelijke vorm geven:

    Een beetje last van stringing en ik denk oozing maar met een vlammetje en wat krabben is dat op te lossen, het filament staat al maanden in de lucht dus wellicht wat vochtig.

    IMG_20211008_212629.jpg

    (Kwam deze manier van bouwen tegen in een filmpje op YT van Kraga models, dit kun je als proefprint downloaden.)
     

Deel Deze Pagina