Zenoah 26cc start niet

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Kaj-T, 27 mei 2020.

Tags:
  1. Kaj-T

    Kaj-T

    Lid geworden:
    17 mei 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Leerdam
    Beste,
    Mijn oude blokje in de soep gelopen en nu mijn andere zenoah 26cc gemonteerd met nieuwe isolator, carburateur met choke (geeft brandstof af), pakkingen en bougie (vonkt) echter hij slaat niet aan. Luchtfilter heb ik er nog niet opzitten gezien deze nog onderweg is, maar krijg geeneens een klein beetje het idee dat hij wil starten.

    Iemand nog een idee of wellicht iemand in de buurt die mee wil kijken? Ik heb geen schouder meer over van het aantrekken, of althans poging tot.

    Groetjes
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.560
    Locatie:
    Nootdorp
    Beetje peut op de zuiger spuiten en dan zou hij toch even moeten lopen. Je hebt 3 dingen nodig, vonk, peut en zuurstof. Als 1 van die drie ontbreekt loopt hij niet. Probeer dat eerst maar eens.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.035
    Locatie:
    Woerden
    Komt de vonk wel op het juiste moment? Als de vonk komt wanneer de zuiger nog onderin of ergens halverwege is zal er geen ontsteking plaats vinden en krijg je de motor nooit gestart. De vonk moet komen wanneer de zuiger vrijwel helemaal boven in is.
     
  4. Kaj-T

    Kaj-T

    Lid geworden:
    17 mei 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Leerdam
    Dat heb ik gedaan, geen enkele aanstalten om te starten...
     
    Dannykoenen1975 vindt dit leuk.
  5. Kaj-T

    Kaj-T

    Lid geworden:
    17 mei 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Leerdam
    Is dat iets wat makkelijk te controleren is?
     
    Dannykoenen1975 vindt dit leuk.
  6. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Schoonebeek
    Weet niet waar je woont, maar KME racing in Eelde is specialist in deze motoren.
    0503092203
     
  7. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.090
    Locatie:
    Zwolle
    Even een het kaartje van een onderdeel tussen de ontstekingsspoel en het vliegwiel leggen.
    Dit is ongeveer de goede afstand.
     
  8. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    653
    Locatie:
    groningen
    Heeft de motor wel compressie.
    Zonder compressie gaat hij ook echt niet lopen.
    Dit controleer je door de bougie uit de cilinder te draaien. Nu druk je je duim op het gat. Trek nu stevig aan het start koord,nu moet het lucht langs je duim persen.

    Zo niet of mss een heel klein beetje dan is er te weinig compressie om het mengsel te ontsteken.

    Dat de vonk er is wil niet zeggen dat deze ook goed is. Een zwak vonkje zal onder compressie druk weg vallen en niet sterk genoeg zijn om het mengsel te ontsteken.

    Een voelermaat van 0,25 gebruik ik meestal om de ontsteking af te stellen. Er zitten magneten in het vliegwiel. Als je deze op de plek zet van de metalen pootjes van je spoel is deze bijna niet af te stellen.
    Draai je vliegwiel zo dat deze vrij staat van de ontsteking spoel. Nu het kaartje of voelermaat er tussen en afstellen.

    Controleer ook gelijk of je vliegwiel wel goed op de krukas vast zit. Wil wel eens gebeuren dat deze los zit of dat er geen spie meer tussen de as en je vliegwiel zit. Dan is de kans groot dat de vonk idd op een totaal verkeerd punt komt.

    Veeel te veeeel peut kan ook een oorzaak zijn. Draai de naalden van je carb voorzichtig dicht en zet de H naald op 1,5slag open. De L naald op 1 slag open. Nu moet hij haast starten willen, afstellen komt later wel.

    Gr eddy
     

Deel Deze Pagina