Heeft er iemand ervaring met de Zenoah 38cc met vertraging van Tony Clarc, ik heb deze setup op een Sopwith Pup zitten maar wil niet starten, heb zelfs de motor vervangen voor een nieuwe. Als ik de vertraging er af haal en een prop rechtstreeks op de motor zet is deze prima te starten maar op de vertraging wil het niet, het lijkt of alles te zwaar draad, heb de riemen al losser gezet maar dan slipt de snaar bij starten. Iemand enig idee wat het kan zijn. Mvg Jan
Vreemd, de snaar mag inderdaad best wat strakker staan om slippen tegen te gaan. Vonkt de bougie als je hem uit de cilinderkop losneemt en hem ertegenaan houdt (en prop draait )? Groeten, Ralf
Het kost best wat kracht om de motor snel genoeg door de compressie te draaien door die vertraging. Een clublid heeft een soortgelijke set-up op een Tiger-Moth en het kost vooral de eerste keer op een vliegdag best wat moeite om te motor te starten. Het kan helpen als je de normale (magneet) ontsteking vervangt door een elektronische ontsteking. In tegenstelling tot een magneet ontsteking geeft een elektronische ontsteking ook een goede vonk als de motor langzaam draait.
Probleem voorleggen aan Gerhard Reinsch en je hebt dezelfde dag antwoord. Heb nog nooit problemen gehad met starten. Dus er moet iets aan de hand zijn en de oplossing is meestal heel simpel.
Prop op kompressiepunt op11u ongeveer, dan bij het aanwerpen prop op 2u zetten, anders heeft hij niet genoeg snelheid bij de magneet
Heb elektronische ontsteking, motor start prima met de prop direct op de motor, met de vertraging is de motor bijna niet te starten. Met een kwart tot half gas is de motor heel moeizaam te starten.
heeft hij het wel ooit gedaan? Weet niet of de electronische ontsteking in combi met de vertraging werkt.
Michiel zou wel eens gelijk kunnen hebben. Normaal heeft de Zenoah een magneetontsteking. Als je een electronische ontsteking hebt moet je ook een magneetje en opnemer hebben op de krukas. Kijk of de motor die heeft. Zo ja haal de bougie eruit , zet de kap erop en houd hem tegen de ribben. Als je de motor nu ronddraait moet de bougie vonken. Ton
Motor met direct de prop er op is goed, dat is je begin punt. Nu dus uitzoeken waar het precies fout gaat. Als je het idee hebt dat de motor te zwaar draait als de vertraging is gemonteerd is het een zaak van elimineren waar dit mogelijk zwaar draaien vandaan komt. Met de bougie gedemonteerd steeds 1 stap verder demonteren/monteren en dan kijken,voelen, meten wat de veranderingen zijn. Suc6 met trouble shooting. Jacob
Waarom een elektronische ontsteking op een ZG38? Magneetontsteking is zoveel eenvoudiger en je hebt geen accu nodig. Je mist nu de massa van het vliegwiel welke zo mooi meehelpt de motor door te draaien, dit komt zeker van pas bij een vertraging Groeten, Ralf
Heb het probleem gevonden met hulp van Gerhard Reinsch, die liet mij weten dat het standard vliegwiel noodzakelijk bij een vertraging. En nu loopt en start de motor perfect, heb deze kist tweedehands overgenomen maar de spoel van de ontsteking was stuk, en nu zijden ze dat ik beter gelijk over kon gaan naar elektronische ontsteking omdat de motor hier beter mee start. Heb nu het vliegwiel er op gezet i.c.m. de elektronische ontsteking, het flensje voor de opnemer heb ik van binnen groter gedraad en op het vliegwiel gemonteerd waar normaal de prop adaptor op geschroefd kan worden, deze gaten zitten ook in de flens voor de opnemer dus dat was eenvoudig te bevestigen op het vliegwiel, wel moest de sensor verplaatst worden omdat de flens verder naar voren is gekomen, en nu werkt alles super.