zenoah 62 cc start niet.

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door deaddrop, 17 apr 2010.

  1. deaddrop

    deaddrop

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    222
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik heb een zenoah 62 cc.
    deze op een bok gemonteerd, prop erop tank vullen en aanslingeren.
    je zou denken na 3 keer slingeren start ie wel....nou ik heb nu spierpijn van het aanslingeren.

    je hoort 'm wel maar start niet door zeg maar, alles al geprobeerd gas meer open choke verder open choke dicht gas dicht..maar hij wil gewoon niet doorstarten.

    wie kan mij zeggen wat ik verkeerd doe.

    vast bedankt voor de reacties.

    gr.
    Jeroen
     
  2. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Hoi,

    voor ontbranding zijn de volgende zaken van belang
    1. een vonk op de bougie, heb je dit al gecontroleerddoor de bougie te verwijderen, deze te plaatsen in de bougiekap, tegen het blok aanleggen en kijken of er een vonk is door het aanslingeren van de zenoah door middel van de trekstarter of prop, geen vonk? dan dus een onstekingsprobleem, mogelijk is het lipje op je bougie verbogen omdat je hem hebt laten vallen?
    2. Luchttoevoer, is het luchtfilter schoon? functioneerd de choke nog wel naar behoren?
    3. brandstoftoevoer, werkt het "primen" goed? (je weet wel dat kunstof bolletje dat je moet indrukken om brandstof aan te zuigen) wordt er brandstof aangezogen als je dee enkele malen indrukt? zo niet check de brandstoftoevoer op breuken in de brandstofslangen of verstoppingen van filter e.d.
    4. als laatste; stel de upper en lower range schroeven op je carburateur in op de fabriekswaarden.
    succes.

    ik heb een zenoah G230RC van vario in mijn benzin trainer en een vergelijkbaar blokje in mijn grastrimmer die beide na een keer trekken aan de trekstarter aanslaan.

    Tom
     
  3. deaddrop

    deaddrop

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    222
    Locatie:
    apeldoorn
    Hallo Tom,

    vonk heb ik ws wel want je hoort wel dat ie aan wil slaan maar slaat niet door zeg maar.

    voor de rest heb ik alles al geprobeerd.
     
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss

    Een trekstarter in een vario kan je niet vergelijken met een prop op de 62er. :D

    Hoe staat jou prop als je hem tegen de kompressie aan drukt .

    En de oude 62er zonder easystart moet je goed aan zuigen met choke dicht .
    De benzine moet uit de carb komen.
    Verzuipen kan je die bijna niet.

    En geen bougie uit de motor draaien en kijken of hij vonkt, je ziet het meestal niet eens en je riskeert dat je ontsteking er van kapot gaat als hij de stroom niet afgeven kan via de bougie
    Dit gaat alleen door er een testbank tussen te zetten.

    En het primen gaat alleen bij een helimotor of andere voor tuingereedschap .
    Grotere walbro,s hebben zoiets niet .

    En als hij benzin pompt moet hij ook aanspringen .
    Dat merk je bij het choken.

    Mvg Johan
     
  5. deaddrop

    deaddrop

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    222
    Locatie:
    apeldoorn
    ik doe de choke dicht gas open en de prop ff rond draaien, hij zuigt benzine aan.

    het kwam zelfs uit mijn uitlaat.

    je merkt wel dat hij aan wil slaan, maar gaat gewoon niet door.
     
  6. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Al gepreobeert hem te starten met een grote startmotor
    dat wil nog wel is het een en ander uit de doeken doen
    Ik had bij mijn zenoah 62 hetzelfde probleem
    Ik heb zelfs de ontsteking vervangen voor een electroniche
    Dat is trouwens wel een aanrader
    Maar uitijndelijk lag het aan het tussenstuk tussen de caberateur en het blok in
    het gaatje wat de membramen van de carberateur aanstuuren moes kwam niet overeen met het gaatje op het blok
    Hij zoog dus wel aan maar dat was te verwaarlozen
    Nu heb ik met die motor alle problemen verholpen
    en loopt i aardig
    Hij licht tog weer in de la
    te weinig vermogen naar mijn zin
     
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Mvg Johan
     
  8. deaddrop

    deaddrop

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    222
    Locatie:
    apeldoorn
    zal straks ff kijken...ik d8 op 12u...hoe moet deze staan dan of liever gezegd hoe kan het beste starten
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Tussen 1 en 2 uur .

    Bij de oude Zenoah,s is het heel belangrijk hoe de prop staat .
    Je krijgt hem dan niet door de tweede compressie .

    Mvg Johan
     
  10. deaddrop

    deaddrop

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    222
    Locatie:
    apeldoorn
    dus tussen 1-2 uur tegen de compressie aan, en dan een slinger geven
    door de 1e en 2e compressie heen
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dan zou hij moeten starten.

    Mvg Johan
     
  12. deaddrop

    deaddrop

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    222
    Locatie:
    apeldoorn
    ga het vanavond ff proberen...zodra ik meer weet laat ik het ff weten.

    anders is er misschien iemand in de buurt van Apeldoorn die mij zou kunnen helpen
     
  13. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Hoi,

    Blijkbaar dus een aantal verschillen tussen mijn zenoah en dit exemplaar,omdat primen niet mogelijk is lijkt mij de positie van de tank ten opzichte van de carburateur wel belangrijk, wellicht als je de tank hoger plaatst dat de motor makkelijker zal starten,

    succes.

    Tom
     
  14. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    De walbro heeft een membraampomp , dus de plaats waar de tank zit maakt niet veel uit.

    Een goede membraampomp trekt een tank helemaal plat als je vergeet de ontluchtings nippel open te maken .
    En daar gaat een motor ook niet van uit.:D

    Mvg Johan
     
  15. deaddrop

    deaddrop

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    222
    Locatie:
    apeldoorn
    weer geprobeerd te starten met de tips van hier boven meegenomen.

    nu echt last van mijn arm, hij onsteekt wel dat hoor je maar wil niet doorzetten.

    kan er beter misschien een grote startmotor gebruiken omdat hij misschien lang heeft stil gestaan..iemand anders nog een oplossing....misschien de kop wat warm stoken...
     
  16. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    zou ik niet doen... daar verander je niets aan, alleen dat je de kop misschien vervormd.
    ik zou zeggen: timing van de vonk niet goed of de bougie kapot.
     
  17. deaddrop

    deaddrop

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    222
    Locatie:
    apeldoorn
    er zit een nieuwe bougie in...
     
  18. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Hoever staan de naalden open?

    Zonder trechter moet de H naald 1 3/4 open staan en de L naald 1 1/2

    En iets warm stoken moet je nooit doen , mol je de motor mee .

    Mvg Johan
     
  19. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Timing kan alleen niet kloppen als het vliegwiel op de as is verdraaid .

    En dat gebeurt alleen bij een crash als de motor brutaal gestopt word.

    Er zit ook nog een keil tussen.

    Mvg Johan
     
  20. deaddrop

    deaddrop

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    222
    Locatie:
    apeldoorn
    naalden staan goed......ik weet hiet niet meer...heb behoorlijk pijn in mijn arm.

    nu heb ik nog wel 1 dingetje, weet niet of het ermee te maken heeft.

    de motor hangt op zijn kop, dus met de cilinder naar beneden.
    de carb. hangt een beetje scheef zo scheef dat de brandstof eigelijk niet naar de cilinder loopt maar aan de kant van de choke er eigelijk wat uitloopt.
     

Deel Deze Pagina