Hallo,
Ik heb op mijn Cessna182 een ZG26EI gemonteerd.
Deze motor heeft een electronische ontsteking en die werkt prima.
Een minpunt is wel de verbinding tussen bougiedop en bougie.

Het type bougie heeft een soort hoedje als verbinding met de hoogspanningskabel.

Nu zou je toch denken dat dit met een klik mechanisme goed geborgt zal zijn... Niet dus.
De motor begon slechter te lopen. Op een gegeven moment was deze ook niet meer te starten...
Na een hele middag van troubleshooten kwamen we er achter dat de bougiedop lekt. Het leek wel of deze niet goed op de bougie aan te drukken was.

Om de bougiedop zit een metalen ontstoringsdop die we eerst zorgvuldig hebben open gemaakt. Dan zit er binnen in een rood rubberen dop die dus over de bougie geschoven zit. In die rood rubberen dop zit NIETS...

Wanneer ook deze dop er af is dan zie je gewoon een metalen plaatje wat dan direct tegen de bougie zit MITS de dop er goed op zit.

In ons geval was de bougiedop verschoven en maakte niet meer goed contact. De bougie dop moet zover over de rand van de dopsleutel van de bougie geschoven zijn dat je deze hex rand niet meer ziet. Zoals op onderstaande foto.

Dat lukt dus niet goed genoeg... Ik krijg de dop niet verder dan net tot onder de dopsleutelrand. Zie foto helemaal bovenaan.
Het resultaat is dan een lekkende spannings kabel en geen goede vonk... In het schemer zag je duidelijk een vonk tussen bougie en bougiedop in de bougiedop !
Waarom zit er in die bougiedop gewoon een plaatje en niet een klemmend klik mechanisme dat een gegarandeerde verbinding met de dop en de bougie maakt?
Heeft iemand hier eerder problemen mee gehad ? Ben ik misschien een onderdeel kwijt ?
De magneet versie heeft wel een degelijke bougiedop met degelijke verbinding. Het kan dus wel. Kan ik deze dan misschien gebruiken? Of niet omdat deze niet ontstoort is...?
Is er misschien een goed en degelijk alternatief? Andere dop ofzo?
Gr.Yuri
Ik heb op mijn Cessna182 een ZG26EI gemonteerd.
Deze motor heeft een electronische ontsteking en die werkt prima.
Een minpunt is wel de verbinding tussen bougiedop en bougie.

Het type bougie heeft een soort hoedje als verbinding met de hoogspanningskabel.

Nu zou je toch denken dat dit met een klik mechanisme goed geborgt zal zijn... Niet dus.
De motor begon slechter te lopen. Op een gegeven moment was deze ook niet meer te starten...
Na een hele middag van troubleshooten kwamen we er achter dat de bougiedop lekt. Het leek wel of deze niet goed op de bougie aan te drukken was.

Om de bougiedop zit een metalen ontstoringsdop die we eerst zorgvuldig hebben open gemaakt. Dan zit er binnen in een rood rubberen dop die dus over de bougie geschoven zit. In die rood rubberen dop zit NIETS...

Wanneer ook deze dop er af is dan zie je gewoon een metalen plaatje wat dan direct tegen de bougie zit MITS de dop er goed op zit.

In ons geval was de bougiedop verschoven en maakte niet meer goed contact. De bougie dop moet zover over de rand van de dopsleutel van de bougie geschoven zijn dat je deze hex rand niet meer ziet. Zoals op onderstaande foto.

Dat lukt dus niet goed genoeg... Ik krijg de dop niet verder dan net tot onder de dopsleutelrand. Zie foto helemaal bovenaan.
Het resultaat is dan een lekkende spannings kabel en geen goede vonk... In het schemer zag je duidelijk een vonk tussen bougie en bougiedop in de bougiedop !
Waarom zit er in die bougiedop gewoon een plaatje en niet een klemmend klik mechanisme dat een gegarandeerde verbinding met de dop en de bougie maakt?
Heeft iemand hier eerder problemen mee gehad ? Ben ik misschien een onderdeel kwijt ?
De magneet versie heeft wel een degelijke bougiedop met degelijke verbinding. Het kan dus wel. Kan ik deze dan misschien gebruiken? Of niet omdat deze niet ontstoort is...?
Is er misschien een goed en degelijk alternatief? Andere dop ofzo?
Gr.Yuri