Ziet er niet uit dus perfect

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Ton van Munsteren, 15 nov 2023.

Tags:
  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Dordrecht
    Zucht ik wil van alles en nog wat aan LB modellen maken maar kan geen keuze maken.
    Weet dat een Nobler super zal vliegen maar vind dat eigenlijk niet een echt leuk model.
    Heb ook niet echt ambitie om LB wedstrijden te vliegen.
    Maar moet wel op ons clubveldje kunnen vliegen en toch ook een vintage uitstraling hebben.
    Dus 4T of E vliegen wordt het dan en al heel veel tekeningen van Outerzone gedownload.
    Maar niet echt iets dat ik zeg dat wordt em.

    Totdat ik de Gremlin tegen kwam en dacht wat is die lelijk en dus perfect voor electro met een accu bovenop.
    Maar als ik die motor zo zie hoort die 2takt erop en heb zoiets liggen maar dat kan dus helaas niet.
    Maar wat dan ? een 4takt en laat ik nou net nog een OS40FS hebben liggen.
    Dus dat zou wel eens een leuk speeltje kunnen worden.

    [​IMG][​IMG]
    Gremlin (oz14060)
    by Larry Scarinzi
    from Model Airplane News
    January 1963
    37in span
    IC C/L

    Plan Details
     
  2. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Rottevalle
    hij is idd wel erg lelijk , ik zou me persoonlijk schamen voor zo'n ontwerp ;-)
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Dordrecht
    hahaha ja maar in 1963 kon dat nog wel , hoewel tegenwoordig is er ook veel dat er niet uitziet.
    En soms is het gewoon mooi van lelijkheid en das nou precies wat ik leuk vind.
    En als dat van de zomer op de meetings met een 4T voorbij snort weet ik zeker dat jij die ook wil hebben. :yes::yes::rofl::rofl:
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Dordrecht
    En hoppa dat komt er mooi uit van PDF naar CAD een paar dagen wat spul even goed overtekenen en laseren en plakken.

    upload_2023-11-16_0-22-52.png
     
  5. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.052
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Ton, waarom geen Bluepants?
    Makkelijk te bouwen en misschien wel het makkelijkste toestel om om te bouwen op elektro.
     
    janhein vindt dit leuk.
  6. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.866
    Locatie:
    Hulshout België
    Het is maar een idee Ton , deze semi schaal Piper https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=11262
    Eens iets anders dan de reguliere rondvluchters , en het plan kan je zo in je laserprogramma inladen , je hoeft niks te overtrekken

    P23.JPG

    Groeten Jef
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja een leuk model en gaat er zeker een keer van komen en zo zijn er wel meer die ik leuk vind dus dat komt goed.
    En wat electro betreft dat wordt me ook steeds duidelijker hoe en wat ik moet gebruiken dus dan is elke model eigenlijk prima te doen.
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja dat is een hele mooie Jef maar wil eigenlijk eerst wat modellen om te spelen met loops en rugvlucht en wat 8tjes kunnen draaien.
    Schaalmodel gaat er zeker komen heb de Neptune boven aan de lijst staan , want met electro is meermotorig prima te doen.
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Dordrecht
    Vind de Gremlin just zo grappig met de gedachte aan een OS 4 takje en een mooi messing glimmend tankje op de neus
     
    Beton vindt dit leuk.
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Dordrecht
    Vraag me wel af of de Fox 35 en de OS40FS een beetje gelijk zijn kwa power, kan nu nog het model vergroten of verkleinen
     
  11. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Rottevalle
    Het geluid van een 4takt op een lijn kist is naam mijn idee fenomenaal. Doen dus !!!


    Blue pants staat ook op mijn nog te tekenen lijstje , misschien in de kerstvakantie voor gaan zitten. als de tekening klaar is deel ik hem wel, hebben weer allemaal wat aan.
     
    HansH en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  12. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.866
    Locatie:
    Hulshout België
  13. HansH

    HansH PH-SAM

    Lid geworden:
    23 jun 2016
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern, Duitsland
    Zo'n OS FS40 doet het verbazend goed als LB motor, ik had er twee op een iets verkleinde Teosawki staan (net zo lelijk als die Gremlin) een fantastisch goed vliegend model, specs> spanwijdte 115 cm, gewicht rond de 1000g, lijnlengte 0.015"/ 17,5m. Denk wel aan een klein tankje, ik had er een 70cc op en hij vloog bijna een kwartier erop, makkelijk 2x het F2B programma met nog ruim over, maar dat is veel te lang om het leuk tehouden. Het geluid is zo mooi van die motor!
    DSC_4569.jpeg DSC_4572.jpeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      63,4 KB
      Weergaven:
      35
    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      63,4 KB
      Weergaven:
      31
    Laatst bewerkt: 17 nov 2023
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  14. HansH

    HansH PH-SAM

    Lid geworden:
    23 jun 2016
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern, Duitsland
    De Teosawki is een prima model om het F2B programma te leren vliegen, is stevig voor als het een keertje fout gaat en snel en makkelijk te bouwen, heb er drie (nu nog twee) van, altijd een plezier om er mee te vliegen, als je er een "cockpitkapje" (hoe heet dat bij een plankromp...) opzet ziet hij er al beter uit. Dit is een link naar de bouwbeschrijving, tekening en DXF files; http://www.machineconcepts.co.uk/aeromodelling/teosawki/teosawki.htm

    IMG_1164.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2023
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Dordrecht
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Dordrecht
    Maar dat is leuk spul en eigenlijk wat ik ook een beetje zocht, een combat vleugel omgezet naar een stunt model, ook niet echt mooi maar zeker gemakkelijk een tweetal te bouwen of meer als het nodig is om het stunten te oefenen.
    Lijkt me voor electro een mooie optie om als basis te dienen.
     
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja dat scheelt zeker al veel , met een klein stukkie extra balsa wat zwarte verf en je hebt bijna een soort van mooi model.
    Dank voor de link en lekker makkelijk is al een cad flie, daar is zeker wat leuks van te maken.
     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Dordrecht
    Is toch om gek van te worden , krijg ik een maand geleden een bezoek van een modelvlieger uit Toronto, die wat coxjes mee zou nemen en nog een ander leuk motortje.
    Dat zou een Fox zijn en ja tuurlijk wil ik die wel hebben want kan er niet mee vliegen maar staat leuk op de plank zo'n vintage motor.
    Blijkt het ook nog eens de Fox35 te zijn die op de Gremlin hoort , hoe cool is dat dan.

    Gelijk een mooie vergelijking met de OSFS40 die toch een beetje groter is.

    377123520_300470389562402_8402805587385066228_n.jpg

    Twijfel wat ga ik er nu opzetten een motor die erop hoort of een waarmee ik ik op de eigen club kan vliegen.
    Of toch maar opzoek naar een club in de buurt van Dordt waar ik met de FOX kan vliegen.

    400305758_1379402126334928_1384241129781422017_n.jpg
     
    Frans Bal vindt dit leuk.
  19. Herbie

    Herbie

    Lid geworden:
    26 sep 2012
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Zutphen
    Neem de Fox dat is beter met het gewicht,die viertakt is te zwaar voor dit model.een OS 25 zou ook prima passen op dit model.bij de Fox wel de brandstof aanpassen ,extra wonderolie zeker 27%
     
  20. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.866
    Locatie:
    Hulshout België
    Bij gebruik van de zwaardere OS ga je in de staart ook nog lood moeten steken om te compenseren , het model wordt dan waarschijnlijk (te) zwaar.

    Ik zie dat je Fox lugs heeft om een demper te kunnen monteren , met enige aanpassing (overgangsstukje) kan je wel een demper vinden die er op past .

    Zoals Herbie al zei heeft de Fox graag veel casterolie

    PROPELLER-FUEL-GLOW PLUGS
    Experience has shown that the Fox 35 Stunt motor performs best with these accessories: Fox Superfuel,, Fox long glow plugs, and a 10-6 propeller. We would like to call your attention to the fact that Fox Superfuel contains more oil than other commercial brands, and the Fox 35 seems to require this oil content for dependable operation and long life. If you feel compelled to use another brand of fuel, we strongly recommend that you add castor oil to it to bring the total oil content up to 28 percent.

    Moest je Fox "long glow plugs" nodig hebben , daar heb ik er nog enkele van .

    Groeten Jef
     

Deel Deze Pagina