Zijde, spanlak, kleur aanbrengen...hoe?

PH_AJH

Forum veteraan
Dag,
Aan de Graupner Clou van Tom moeten wat herstelwerkzaamheden worden gedaan. De bespanning is met zijde gedaan - in die fraaie kleur geel. Nu wil ik delen vervangen. De zijde die ik heb is wit, hoe breng ik dat op kleur?
Verder zou een korte beschrijving van hoe ik dit aanpak ook meer dan welkom zijn (heb nog nooit met zijde en spanlak gewerkt...)
Dank!
Arjan

Hoi Arjan,

vroegah.. heb ik ook vaak gewerkt met zijde en spanlak. (Ga dat binnenkort weer doen..)
Ik zette de zijde er altijd al met de spanlak op en niet met andere lijm.
Het doek leg je over de vleugel en je begint met de kwast de spanlak erover te strijken.
Dezelfde volgorde aanhouden als dat je met folie werkt, dus in het midden beginnen en dan naar buiten toe werken.
Als de zijde eenmaal is aangebracht op de houtdelen, dan kun je 'm een keer met de plantenspuit bewerken en met de fohn weer drogen. Dan spant ie aan.
Nadien nog een laag of 3 spanlak erover, zodat de porien aardappeldicht zijn.

Succes.
Frank

Hoi Arjan , ik weet niet of je de zijde al in huis hebt...... maar ik heb deze bij Conrad gekocht, krimpzijde. Deze "zijde" een nylon achtige geweven doek breng je aan net als folie.
Eerst alle zijden delen op maat knippen. dan de balsa delen insmeren met porienvuller of spanlak of goedkope HEMA alleslijm(heb ik gedaan) en volgens de gebruikelijke folie techniek de zijde op de natte lijm aanbrengen. Als de lijm na halfuurtje gedroogd is kun je met een strijkbout de "zijde" spannen net als folie. Hierdoor is de vleugel dus al gespannen en is het gebruik van spanlak overbodig. Vervolgens is het zaak om de gaatjes van de gewevenstructuur van de zijde dicht te maken. Ik heb dat met porienvuller gedaan(lak) maar dat kan ook met iets anders, iets goedkoop maar wel snel drogend en niet te dun want het moet als vuller voor de sructuur werken. Hier twee lagen van aanbrengen met de kwast.
Vervolgens kun je de eindlak aanbrengen. Ik heb hiervoor een klein busje Histor Perfect Finisch HOOGGLANS gebruikt en met een lakroller aangebracht.
Op deze manier heb ik een Cirrus gerestaureerd.

75044b3cc319f0c95.jpg

Succes :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Zijde is in kleur te koop, het verven met gekleurde spanlak wordt niet mooi.
verder kun je het beste als je kleine stukjes wilt repareren het beschadigde stukje uitsnijden, de randen insmeren met (blanke) spanlak en als het droog is enkele malen spanlakken.
Dus geen lijm gebruiken maar vastlijmen met blanke spanlak.
Op deze manier is een reparatie nagenoeg onzichtbaar te doen, als de kleur goed is uiteraard.

Een groot stuk, bv een vleugel eerst op 2 kanten vastlijmen met bv uhu hart...... dit doe je op enkele punten over een lengte verdeeld.
Dat doe je door te beginnen met op een hoek enkele druppels lijm te doen en dan direct daar met je vingers hard over te wrijven.
De lijm droogt dan snel, en er het teveel komt er aan de bovenkant door de stof uit.
Op die manier doe je eerst een aantal punten en daarna "span" je het laatste punt. (diagonaal) Als je dit goed doet zijn er al geen rimpels meer.
Als het zo vastzit eerst met een plantenspuit de zijde redelijk nat maken en laten drogen.
Dan enkele malen spanlakken.

Veel succes en houd de oude dame (Clou) in bedrijf.

Jan

ik legde de zijde op de vleugel, en dan met blanke gelatine vastzetten.
dan laten drogen en spanlakken.
Gelatine oplossen in warm water tot hij net plakkerig aanvoelt tussen de vingers als hij afkoelt.
Dan eerst de randen en evt iets spanlak erdoorheen wrijven op moeilijke plekken.
en dan ook tussen de ribben de zijde voorzichtig met een kwastje insmeren (dun). Dan alles spannen en laten drogen.
Daarna dun gaan spanlakken.
Het voordeel is dat hje als het niete goedzit je het met natmaken weer kunt lossen. Verder is de zijde door de Gelatine al wat verzadigd en neemt minder spanlak op.
kortom ik ben er erg tevreden over. Mocht je daarna kleur willen spuiten dan kuin je ook wat magnesium poeder door de spanlak doen om de porien wat sneller te dihten.
Dit is niet vettig dus voor hechten geen probleem.

Aanvulling op de tip van GERA: wij lijmden de zijde met spanlak op het frame (gewoon door de zij heen lak aanbrengen).
Indien nodig om weer los te halen: weer even insoppen met spanlak.
Met gelatine is wellicht ook een goede methode..
belangrijk: het te spannen deel niet tijden s het opzetten ook al met spanlak doordrenken.
Hierna kwasten we het geheel altijd in met een of twee keer dunne gelatine: hierdoor wordt ie strak getrokken en neemt daarna veel minder spanlak, dus gewicht, op.
Alhoewel ik het niet meer gebruik vind ik zijde nog steeds de mooiste bespanning!

Zijde is in kleur te koop, het verven met gekleurde spanlak wordt niet mooi.
Jan

Dag Jan,
Het is toch jouw ex-Clou of heb ik dat mis....? Heb je toevallig een idee of diezelfde kleur gele zijde nog ergens te verkrijgen is? Ik ben van een latere generatie dus zou echt niet weten waar ik dat moet zoeken :-)

Verder allen bedankt voor de instructies. Daar komen we wel uit zo!

Hallo Arjan,

Ja het inderdaad mijn ex Clou.
Helaas weet ik echt niet of die kleur zijde nog te koop is, en zoja waar.
Ik heb heb hem pakweg 43 jaar geleden gebouwd, dus er is wel wat veranderd, maar er zal toch nog wel een kleur zijn die overeenkomt?
In echte modelbouwzaken verkopen ze dat volgens mij nog hoor.

Ik heb nu vreselijk veel spijt dat ik enkele jaren terug mijn berging heb opgeruimd en een aantal andere modellen uit die tijd en oa die kleur zijde heb weggegooid :confused:... maarja, gedane zaken nemen geen keer.

Ik hoop dat het lukt en veel succes,
Jan

zijde

Ik heb mijn zijde gekocht bij Schleiper (winkel voor kunstenaarsgereedschap).
Zijde om shaals te beschilderen (vrouwen houden zich daar mee bezig).

Laatst bewerkt:
zijde

Voor het ogenblik ben ik bezig de structuur van een Bergfalke (zie discussie Berfalke mu 13) af te werken met zijde.

Het meest ganbare recept is het volgende.
Bestrijk je liggers en ribben met dope.
Knip je zijde op maat liefst een paar cm groter.
leg de coupon zijde op je werkstuk.
Span het lichtjes op en leg het eventueel vast met naalden.
Maak je zijde vochtig met een waterverstuiver.
Met penseel schilder je de contactdelen (ribben, liggers die in contact zijn met de zijde) door de zijde.
Laat de boel drogen.
Nog een drietal lagen dope (spanlak) en klaar is kees.
Een laagje acriekverf doet de rest.

Mijn persoonlijk recept.
Bestrijk liggers en ribben met een mengsel van vinyllijm met water.
Maak je coupon nat en leg hem erop.
Span hem op, met een beetje vaardigheid kan je hem reeds vochtig op spanning brengen.
laat de boel drogen.
Drie of vier lagen spanlak (afgelangt met cellulosethinner) erop en klaar is kees.
Maken dat vleugel- en andere plooibare onderdelen gekaleerd zijn om het kromtrekken te vermijden.
De boordjes verwijderen met mes of schuurpapier.
Een beetje experimenteren op een proefstructuurtje kan geen kwaad.
Op die wijze kom je er wel zelf achter.
De grote beplankte delen werk ik af met kraftpapier.
Maar dit is een ander verhaal.
De groeten,
Aurectar.

full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bespannen met zijde

Gebruikelijke methode om met zijde of papier te bespannen 'was' met gelatine.
Ook het zijde daarna opspannen met gelatine-water, daarna verzegelen met spanlak. Methode is fool-proof en spaart spanlak.

Balsa dat 'kaal' blijft eventueel verzegelen met spanlak aangemengd met talkpoeder.

Back