Ik ben me aan het orienteren voor een warmtepomp maar ten eerste moet je dan een modern huis hebben dat perfect geisoleerd is, kost een hoop geld.
Dan krijg je alleen op een lucht/water warmtepomp subsidie, en dat is nodig ook want die dingen zijn vanaf 5000 Euro, daar moet dan eigenlijk ook nog een buffertank bij.
En stroom gebruiken doen ze ook nog flink.
In een airco zitten niet dezelfde onderdelen, een airco, over beter een inverter, die warme lucht geeft is lucht/lucht.
Nadeel is dat zodra je hem uitzet het weer koud wordt.
Voordeel is dat het verbruik ongeveer 25% van de opbrengst is.
Dus ik ga voor de bovenverdieping (hobbykamer en slaapkamers) een paar airco's aanschaffen, je kan een multisplit nemen maar die hebben een lager rendement en als je maar 1 kamer warm wil hebben is het voordeliger om voor elke kamer een split-unit te hebben.
Voor beneden, de woonkamer en keuken, komt een pelletkachel.
Dat is een behagelijke warmte en hij is goed in te regelen, anders dan een houtkachel.
Over verontreiniging of fijnstof hoef ik me hier geen zorgen te maken.
Hele steden stoken nog hout of bruinkool, er zijn netr weer een paar bruinkoolmijnen geopend om de energiecentrales in Duitsland draaiende te houden nu kernenergie (die superschoon is) eruit gaat.
Ik heb een oudere auto, of eigenlijk 2.
Die zijn goed zelf te repareren en als je zelf onderhoud doet weet je ook dat het goed gebeurd, niet zoals bij sommige garages, dat ze dingen opschrijven die niet of niet goed gebeurd zijn.
GJ