Zilversoldeer, tinsoldeer of epoxy?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door bipeflyer, 9 jun 2013.

  1. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    De bouwbeschrijving van mijn Top Flite P-47D zegt dat je onderstaand messing buisje aan het uiteinde van de as voor het staartwiel moet solderen met zilversoldeer (hardsoldeer). Buiten dat ik dit nog nooit gedaan heb, je er een brandertje voor nodig hebt en 1 cm verderop een stuk plastic voorgemonteerd zit (wat door de buiging van de draad niet tijdelijk te verwijderen is), zie ik niet helemaal waarom dit met hardsoldeer moet.

    [​IMG]

    Kan ik het niet ook met gewone tinsoldeer of bijv. epoxy bevestigen?

    Het buisje wordt overigens platgeknepen aan één kant alvorens het te monteren, zoals te zien is op de tekening.

    Iemand suggesties?
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik denk dat met zilversoldeer dat kunstof stuk het niet overleeft, of je moet die gaan koelen maar dan heb je weer een sterke brander nodig....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  3. MarioSt

    MarioSt

    Lid geworden:
    2 nov 2012
    Berichten:
    88
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Roberthabraken,

    Tinsoldeer heeft een geringe sterkte. Erger nog; het "kruipt" onder belasting. Een korte tijd (minuten) kan het wel wat hebben. Voor langere tijd echter maar een continue belasting van 0,05 - 0,1 N/mm2. (in de electro-wereld mag je bijvoorbeeld geen vertinde draden met schroeven vastzetten zoals in een kroonsteentje. Na enige tijd heb zit de schroef/moer los en heb je een onbetrouwbare verbinding).

    Goed vaarweer

    Mario
     
  4. Conrad.

    Conrad.

    Lid geworden:
    25 jun 2007
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Sittard
    Ik zou het stangetje en het busje goed opruwen en dan lijmen met een beetje epoxy. En geen 5 minuten epoxy maar een met een uithard tijd van 30 minuten. Kan de epoxy mooi en de opgeruwde oppervlakte kruipen.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Of bison metaal epxoy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  6. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Daar ben ik dus ook bang voor... :|

    Dankje Mario, dit was mij niet bekend, uiteraard wel dat tinsoldeer minder sterke verbindingen geeft dan hardsoldeer (logisch), maar ik dacht dat tinsoldeer ook nog best bruikbaar was voor een dergelijke toepassing. Als ik dit lees strepen we die optie maar meteen door.

    Dit klinkt tot nu toe als het beste idee inderdaad. Lijkt me sterk dat die verbinding losgaat met epoxy. 30 minuten epoxy heb ik liggen (gebruik zelden de 5 minuten variant, geduld genoeg en geeft toch beter resultaat). Sound like a plan :D.

    Oh, da's ook een goede, niet aan gedacht. Misschien nog wel steviger dan reguliere epoxy? Morgen maar eens naar de bouwmarkt.
     
  7. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    uhu endfest 300 is ook nog een mogelijkheid.

    en als het een cilindrische gladde verlijming betreft zou zelfs loctite 648 *lager verlijming voor motorblokken goed moeten werken.

    [​IMG]
     
  8. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Staat er echt "hardsoldeer"? Voor zover ik weet is er ook zilversoldeer dat met de bout gesoldeerd kan worden. Gewoon bij de Gamma hangen verschillende soldeersoorten met verschillende legeringen en één daarvan is zilversoldeer (wat dan ook dienovereenkomstig duurder is :))
     
  9. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dank Cheeta, weer wat geleerd :)

    Er staat "silver solder", wat zich vertaald in zilversoldeer en bij mijn weten in Nederland ookwel hardsoldeer genoemd wordt. Eventuele gradaties daarin zijn mij niet bekend. Wist niet dat je het ook bij de Gamma kunt krijgen... vanavond eens een rondje bouwmarkt. Tot nu toe spreekt die metaalepoxy me wel het meeste aan eigenlijk..
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Wat ik in de bouwmarkt als zilversoldeer zie heeft toch echt een brander nodig. Zijn wel rolletjes en hangt tussen de rest maar het smelt niet met een bout.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  11. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Wellicht in de war met tin-zilversoldeer, voor waterleidingen. (om zoveel mogelijk lood uit het drinkwaternet te verbannen, overigens ook sterker dan tin-lood)
     
  12. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Die bedoel ik ja :) En, ja je hebt er inderdaad een brander voor nodig. De benodigde temperatuur is echter stukken lager als voor hardsolderen. En misschien wel met iets als dit te solderen, waarmee je heel gericht kunt solderen. Ik heb eenzelfde als deze ooit bij de Aldi gekocht (voor de helft van de prijs :)) en gebruik hem veel. Je kunt er de soldeerpunt van afdraaien waarna je een vlammetje hebt waarmee je ook vanalles kunt. :)

    Er staat bij die link ook een aardig filmpje waarin de gebruiksmogelijkheden van dat soldeerboutje worden getoond.
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2013
  13. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dank voor de tip, mooi boutje lijkt me. Ik ga dit specifieke onderdeel met metaalepoxy maken, als dat niet lukt, kan ik tin-zilversoldeer proberen als plan B.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zoals twintig waxinelichtjes aansteken. In de slaapkamer. Vijf links, vijf rechts, tien boven. En wierookstaafje ook.
     
  15. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Ik heb ook zo'n ding gehad, zit nog een vrij potent vlammetje op. Wel erg lokaal. Een creme brulee brander werkt overigens ook prima.
     
  16. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Dat lukt met een gewone gasaansteker ook wel. Creatief overigens dat je bij een soldeerbrandertje aan waxinelichtjes in de slaapkamer denkt ;)
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Robert, als er één man is op dit forum die alles weet van zilversolderen / hardsolderen en constructies die sterkte moeten hebben is het Paul Burghoorn wel.
    Te vinden onder zijn eigen naam in het scheepsdeel van dit forum.
    Vraag het aan hem en volg zijn advies op.
    Hij weet waar hij over spreekt... 't is namelijk zijn beroep.
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Algemeen...

    kIKQ-FL96uU[/media] TO SILVER SOLDER - FOR BEGINNERS - YouTube

    zilver-soldeer-gereedschap

    Gaat niet zo heel erg heet, zilversoldeer heeft een hogere afschuifsterkte, stabiliteit, is wel mooier.

    Als ik de constructie zie, heb net de manual even nagezien, komen er geen grote trekkrachten op, behalve dan hevel-werkende.
    Het messing buisje wordt toegeknepen aan het uiteinde om er vervolgens stuurstangen aan te clippen. Ook niet de sterkste oplossing, want vouwen doet het messing breken, maar sterk genoeg.
    Gewone soldeer zou zelfs al volstaan.
    Als je beschikt over een krimptang, kan je de bus vast krimpen op het draad, dan de soldeer er langs.
    IJzerdraad iets opschuren voor goede hechting, soldeerzuur, en dan in elkaar schuiven etc.

    Als in die omgeving iets zou moeten breken is het mogelijk de kunststof houder... of het balsa... (was al geschreven) of gewoon de tandwielen uit je servo... meestal is die bij piekbelasting het eerste de klos...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  19. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dank voor de tip

    Dankje, goede info. Er komen inderdaad geen grote trekkrachten op. Maar ik ben ook niet bang voor de trekkracht van de servo (en dus zijn tandwielen ook niet het punt), maar voor als het staartwiel bij een landing onbedoeld harder neerkomt op de baan, dan kan gewoon soldeer door de klap afbreken. Wellicht breekt het kunstof eerder, of het triplex (is geen balsa daar), maar een slechte soldeerverbinding laat verrassend snel los en wint het dan toch wel van de omliggende materialen op breekbaarheid.

    Lang verhaal kort, ik ga zoals hierboven reeds vermeld voor metaalepoxy. Voor deze toepassing ruimschoots voldoende en goedkoper. Ondertussen door dit draadje wel weer veel geleerd, dus altijd mooi meegenomen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Leek me leuk nog even een korte reactie te plaatsen: ik heb uiteindelijk metaalepoxy gebruikt en dat werkt geweldig! Onderdelen zitten bijzonder goed vast en het was uiteindelijk maar een kleine moeite. Kan het aanbevelen dus (en niet eens duur in de bouwmarkt).
     

Deel Deze Pagina