zinken

Gewoon exporteren naar België! 3 Marine officieren zaten bij elkaar een biertje te drinken. Één was een Belg, een Rus en een Amerikaan. De Amerikaan zei "wij hebben onderzeeërs die de wereld rond gaan zonder boven te komen," waarop de Rus zei: die van ons gaan 3 maal de wereld rond zonder boven te komen! Hierop zei de Belg: Onze onderzeeërs gaan onder en komen nooit meer boven!

Grapje van Hans.

Nou, dat valt te zeggen, ze zinken continue. Staat tegenover dat ze in de meeste gevallen ook weer op commando bovenkomen (dit in tegenstelling tot de meeste andere radiografische scheepsmodellen). Nou denk ik dat je met 'zinken' bedoeld 'ongewenst ondergaan'. Er zijn nogal wat methodes die gebruikt worden om dit tegen te gaan: constructies met tijdschakelaars die in geval van nood toch zorgen dat de boot zichzelf 'blaast' en alsnog bovenkomt, 'noodboeien' die (ook ev. met tijdschakelaar naar de oppervlakte komen) etc.
De meeste duikboten worden goed uitgetest (b.v. zwembad) voor ze 'losgelaten' worden in natuurwater.
Bij de meeste duikboot-regatta's is meestal wel een menselijke onderzeeer (duiker) aanwezig voor de echte noodgevallen. Je wilt namelijk niet weten wat een beetje duikboot aan materiaal kost....
De meer ervaren duikboters kunnen je nog veel meer vertellen....

Jos.

Zoef de Haas. zei:
Gewoon exporteren naar België! 3 Marine officieren zaten bij elkaar een biertje te drinken. Één was een Belg, een Rus en een Amerikaan. De Amerikaan zei "wij hebben onderzeeërs die de wereld rond gaan zonder boven te komen," waarop de Rus zei: die van ons gaan 3 maal de wereld rond zonder boven te komen! Hierop zei de Belg: Onze onderzeeërs gaan onder en komen nooit meer boven!

Grapje van Hans.

Leuke mop, maar ik kende die al maar daar was de Belg wel een Hollander :lol:

't is misschien weer een domme vraag, maar ik zal ze toch maar stellen:

Als je je duikboot laat 'zinken' (gewenst), dan is hij na 15 cm onder water toch niet meer zichtbaar ??? (misschien wel in een zwembad)

Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.
Hier een 'niet dom' antwoord:
Het is met natuurwater vaak zo dat de boot al snel niet meer zichtbaar is. Als je er bijna boven op staat valt dat vaak nog mee, maar als'ie een end van je vandaan is zie je'm al snel niet meer. Reken daarbij dat een 'echt schaalmodel' vaak dezelfde grijze kleuren heeft als in't echie en hij is al snel uit't oog verdwenen. Blijft niets anders over dan 'op periscoopdiepte' te varen, zodat je aan de top van de periscoop kunt herkennen waar de boot uithangt.
Een zwembad of speciaal bassin met helder water is natuurlijk het mooiste. Hoef je je ook niet druk te maken over waterplanten, oude fietsen en overige rotzooi die (onzichtbaar) in het water slingert....

Jos.

er is eens een draadje geweest en daarin stond dat een zender zo'n 3 meter onder water kon gaan.

Maar in natuurwateren is dit dan toch voor niets goed ? Na 15 cm zie je 'm niet meer

ik denk dat je bedoelt dat de ontvanger het signaal nog op 3 meter onder water oppikt? ;) . Maar over dat ongewenst naar de bodem verdwijnen, we zijn eens bij een duikbootfanaat thuis geweest en die liet ons zien dat hij een schakeling had gebouwd die zorgt dat er een klepje open gaat als er anderhalve minuut lang geen signaal meer word opgepikt. Onder dat klepje een drijvertje met daarop gewikkeld een stuk visdraad, en hij kan hem altijd weer vinden.

een schakeling had gebouwd die zorgt dat er een klepje open gaat als er anderhalve minuut lang geen signaal meer word opgepikt. Onder dat klepje een drijvertje met daarop gewikkeld een stuk visdraad, en hij kan hem altijd weer vinden.

Dat is wat ik bedoelde met die 'noodboei'; iets van een vis-dobber met draad. Er is momenteel visdraad in de handel (gebruik dit zelf) dat 0.1 mm dik is en een kracht van zo'n 8 kilo kan hebben. Takel je zo ongeveer iedere duikboot mee naar de oppervlakte.

Jos.

hallo
mijn eerste boot woog ff 32 kilo
het is wel zo dat je geen 32 kilo naar boven moet takelen
als je boot ZINKT dan komt dat doordat er een lek is ontstaan in je wtc
als je weet dat een duikboot met 10 gram meer dan zijn drijvend vermogen reeds zinkt als een steen dan begrijpje dat er na het binnen dringen van een beetje water reeds ellende kan ontstaan.
elektronica en water gaan niet goed samen .
het enige dat je dus naar boven moet takelen is je drijvend vermogen van je boot plus het water dat er is binnen gedrongen.
als je boot aan de oppervlakte komt dan heb je natuurlijk wel het volle gewicht te tillen .
dan kun je best een paar helpende handen gebruiken.
enne ik spreek van ondervinding ben mijn 7c eens 10 uur kwijt geweest in een vijver op de camping in mol.
na controle was er 1 soeptas water in de boot gelopen en had zo de electronica uitgeschakeld (natte ontvanger).

sportieve groeten Raf

Hoi Raf,

tegen 'electronica verzuiping' gebruik ik een produkt dat ik van een vriend heb gekregen (Flux RL4). Het wordt gebruikt om elektronische componenten waterdicht te maken. Het is niet het materiaal dat in de elektronica zaken in spuitbussen wordt verkocht, maar veel professioneler. Het wordt zelfs gebruikt om printplaten zo te bewerken dat ze onder water blijven functioneren. Ik heb er onder andere mijn servo's mee waterdicht gemaakt (zitten in de vrije ruimte van de U). Een andere oplossing is je gevoelige materiaal te omwikkelen met zelf-vulkaniserend isolatieband. Dit zorgt ook voor een waterdichte afsluiting.
Maar ondanks dat....het is natuurlijk wel de bedoeling dat de WTC droogblijft (aan de binnenkant dan)...

Jos.

hallo Jos

ik had het wel over vroeger das zo een jaar of 27 terug
dan hadden we nog niet de materialen die we nu tegenwoordig tot onzer beschikking hebben
polyester was er toen wel maar niet te betalen en alleen profecioneel
de dichtingen die je nu kunt krijgen supper tegen de pakking materiaal van toen
mijn skipjack van toen (heb nog ergens een foto) die was dicht gemaakt met dik vet en vleugelmoeren.plexy glas was er wel maar dat sprong soms zonder enige reden zomaar in duizend stukken
of erkwamen kleine barstjes rondom de gaten die je had geboord
30a 40 kilo boot was toen geen zelfdzaamheid
ik had toen een robbe economic zo een beigekleurige
jong ik had een supper modern toestel in dien tijd
he 8 kanalen wat een luxe
twee kruisknuppels dat had nog niemand gezien toen ik daar mee aan het water kwam.
als ge nu niet met een computer uitgeruste zenderkomt waarmee ge tig modellen kunt in programeren en niet honderd mixers tot je beschikking hebt met wat een prul kom je daar dan mee af
ik heb nog mixers gemaakt met stangen en beugeltjes en schuivende servo's
o vergeten er waren toen nog servo's met meer dan 3 draden en met ronde stekkertjes die je in de modulles moest steken die je op je ontvanger klikte
niks micro ontvanger nee een knoert van een blok waar je elk kanaal dat je bij wilde een blok moest bij klikken.
en dan ben ik nog geen echte pionier nee moet je het materiaal van men pa zien toen die begon
het is allemaal makkelijker geworden en mooier maar die oude rommel die werkt na 20 a 40 jaar nog altijd zien of wat we nu kopen het ook zolang uit houd.

sportieve groeten raf
ps mijn boten zijn nu wel water dicht

Nee, dan de Nederlandse Marine; die heeft tenminste ECHTE duikboten! (made in Holland voor uiteindelijk 2x de eigenlijke prijs).

Maar kan iemand mij vertellen (zonder dat ik lachstuipen krijg) wat het nut van die dingen is in 'het dreigings-plaatsje' van vandaag??????

Ongezien 'de vijand' afluisteren???
De onderzeeboten van 'de vijand' lastig vallen???
De Noordzee vrijhouden van 'vijandelijke' schepen???
Of toch alleen maar dienen als onderwerp voor bier-reklame....

Jos.

hallo

ff een klijne recht zetting

de belgische marine heeft wel duikboten gehad
als oorlogs buit hebben ze der drie gekregen toen
maar voor ze der admiraals en andere hoge pieten voor hadden benoemd waren die boten zo veroest dat het niet meer veilig was om er zelfs een feestje in te geven
dan zonder lachen wat die dingen goed voor zijn

das best een moeilijke vraag
teneerste om het geld van de belasting betaler op te maken natuurlijk want ze kunnen geen wegen en verlichtings palen blijven zetten
dan om te pronken van zie wij hebben der toch maar.
al branden ze op de werf wel eens uit maar dat zijn details
het is schoon als ge een haven van een vreemd land binnen loopt met zo ne sigaar staat beter dan een prooi die boven op het water dobbert.
dat zal het zowat zijn zekers

sportieve groeten raf

Ongezien in een oorlogsgebied rondvaren en eventueel onder de vijand van de Amerikanen door varen en geen torpedo’s mogen afvuren.

Groeten Halmar

He Halmar,

voordeel van een duikboot is dat je dat ongezien kunt doen -of niet-. Wel kan je altijd beweren dat je 'er' geweest bent!

persoon 1: "Jullie waren daar helemaal niet!"
de admiraal: "Welles, je hebt ons gewoon niet gezien!"
persoon 1: "Maar jullie hebben niet geschoten?"
de admiraal: "Dat mocht niet van het OM"
persoon 1: "Waarom waren jullie daar dan?"
de admiraal: "Om niet gezien te worden".

Jaaa, een nuttige post op de defensiebegroting, die Nederlandse duikboten!

(Sorry Roel, is wat off-topic....zal er mee nokken!)

Jos.

Back