Het is even stil geweest, er moest natuurlijk gevlogen worden, maar nu heb ik de logs van beide packs van de 60e vlucht.
Hyperion:
Zippy:
Niet beide P11 vluchten, dus het verloop is niet 100% identiek, maar goed, er zit vooralsnog echt geen verschil tussen beide packs. Ik kan niet zeggen dat 1 pack beter presteert dan het ander, of minder, of dat ze verschillend zijn.
Ik heb tot nu toe alleen 2 nadelen van de Hyperion kunnen ontdekken tov de Zippies, welke aan elkaar gerelateerd zijn.
Beide zijn volgens de specificaties 5000mAh, maar de Hyperion is dat niet. Ik heb die 1 keer volledig 'plat' gevlogen, en toen ging er 4800mAh in. De hyperion haalt dus niet z'n specs. Daarnaast is het bij Hyperion wel zo dat het overgangsmoment tussen 'normaal' en 'leeg' praktisch non-existent is, dat wil zeggen, het ene moment werkt alles nog en het andere moment is ie volledig dood.
Dat kun je ook als voordeel zien, ik vind het echter een nadeel. Iemand zei wel eens hier dat je voor hyperions een hoger cutoff voltage moet instellen, echter dat maakt helemaal geen drol uit. Zodra ie in z'n cutoff komt, ben je sowieso te laat, want dan is het pack echt leeg.
Ik zou om dezelfde reden ook geen hyperion pack als ontvangerpack willen.
De meeste F3A vliegers gebruiken de Emcotec schakelaar, deze geeft met een LED aan hoe de accu er aan toe is, als ie onder een bepaald voltage komt, knippert de Led. Met een Zippy ontvangeraccu zou je met een knipperende led nog een vlucht kunnen maken. Bij de Hyperion kan het zijn dat bij het opstijgen de led nog brand, maar het zaakje tijdens de vlucht leegloopt en je dus in de problemen komt.
Hoe dan ook, dat zijn uitzonderingssituaties waar je niet vanuit moet gaan. Normaliter vlieg je je packs niet zo leeg, dus ik vind niet dat je daarop een oordeel mag vellen. Zou je dat wel doen, zou dat dus nadelig zijn voor de Hyperions.
Een ander verschil wat ik in de dagelijkse praktijk wel zie, is dat na een vlucht, de Zippies iets zompiger aanvoelen, daar waar de Hyperions 'strak' blijven. Dat zou dus een nadeel kunnen zijn van Zippy. Het is alleen verder niet zo relevant; de accu's doen beide wat ze moeten doen en er zit gewoon geen verschil in, althans, niet dat ik het gemerkt heb.
Bij dit hele verhaal moet ik 1 kanttekening zetten. Ik ben natuurlijk vliegtuigvlieger en ik gebruik de accu's ruimschoots binnen de specificaties. Ik trek er maximaal een keer 75A uit, daar waar ze beide 150A continu mogen leveren. Het kan zijn dat als iemand dat soort vermogens eruit gaat trekken, dat er dan wel een verschil is.
Hoe dan ook.. voor 'gewoon vliegtuiggebruik' heb ik vooralsnog, gestaafd met metingen, nog geen enkel verschil van belang kunnen constateren tussen Zippy en Hyperion.