Ziroli P-47 Thunderbolt 70"

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door rcoenders, 19 dec 2015.

  1. rcoenders

    rcoenders

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Veenendaal
    Langzaam beginnen de onderdelen die ik nodig heb om de bouw van mijn P-47M-1-RE Thunderbolt. De bouwplank die ik nodig heb moet ik nog even halen, maar dan kan ik aan de slag. Vandaar dat ik draadje ook maar vast aangemaakt heb.

    De bedoeling is dat de P-47 met een spanwijdte van 70" voorzien wordt van een benzine motor, retracts en in de kleuren van Georges Bestwick's P47M-1-RE.
    Dit is een toestel van 56e fightergroup - 62nd squadron welke hier in Europa gevlogen heeft. De kleuren zijn niet zoals je het grootste deel van de Jug's ziet maar bijna volledig uitgevoerd in blauw en nog meer blauw. Verder wil ik zoveel mogelijk details aanbrengen maar ben geen zins van plan er een volledig schaalmodel van te maken. De benodigde documentatie hiervoor ben ik nog aan het verzamelen.

    [​IMG]

    Binnen nu en enkele dagen zal ik gaan beginnen met de bouw, het zal niet vreselijk snel gaan omdat ik mijn tijd moet gaan verdelen tussen werk, vrouw en nog wat andere hobbies. Ik heb dan ook geen deadline en zie wel wanneer de p-47 luchtwaardig is.

    Als jullie tips, trucs en andere info hebben dan hoor ik dat graag :)
     
  2. rcoenders

    rcoenders

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Veenendaal
    Inmiddels zijn de bouwplanken gehaald en heb ik de eerste tekening hierop gelegd. Stukje Bloemenverpakking erop zodat de onderdelen niet aan de tekening blijven plakken en we kunnen beginnen.
    De bouwplank van 15mm-MDF licht op een stelling met metalen liggers zodat deze niet kan doorzakken en kromme vleugels, stabilo en wat nog meer in ieder geval niet aan de bouwplank ligt.

    We kunnen dus beginnen :)

     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Cool , hier heb je iniedergeval al een volger.
    ps: de link van de foto onder je laatste bericht doet het niet.

    Cor
     
  4. rcoenders

    rcoenders

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik heb inmiddels de instellingen van het album gewijzigd. het zou nu wel moeten werken, bedankt voor de tip
     
  5. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    ga dit volgen succes met de bouw
     
    Speedycon vindt dit leuk.
  6. Turbilence=NL=

    Turbilence=NL=

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik ga dit ook volgen, succes met bouwen.
     
  7. rcoenders

    rcoenders

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Veenendaal
    Inmiddels is er het een en ander aan documentatie binnen gekomen en is de zoektocht gestart naar de juiste retracts en de mogelijkheden om de aansturing van hoogteroer en roer zo netjes mogelijk weg te werken.

    De aansturing van de hoogteroeren wordt zoveel mogelijk intern gehouden. Bij gevoegde foto maakt een beetje duidelijk wat ik uiteindelijk wil bereiken. Hiervoor moet ik wel gaan sleutelen in de te bouw. De originele aansturing is op basis van traditionele roerhoorntjes en die wil ik zoveel mogelijk voorkomen en intern houden.

     
  8. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    En nog een volger. Succes.

    Freek
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Mooimooimooimooi!

    Is het nou een kit, of lijkt dat maar zo?

    En geabonneerd.


    jan.
     
    Speedycon vindt dit leuk.
  10. rcoenders

    rcoenders

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Veenendaal
    Ja het is inderdaad een kit. Deze kit van Belair uit de UK bestaat alleen maar uit de benodigde ribben, beplanking, stringers en wart nog meer nodig is moet je zelf uitzoeken en aanschaffen. De tekeningen zijn van Ziroli en uiteindelijk laat ik ook de Cockpit en Cowl komen vanuit de UK of..

    De Kit en Tekeningen laten een hoop ruimte voor experimenteren en aanpassen. Sterker nog en zijn een aantal punten waar niet duidelijk hoe een en ander gedaan moet worden maar je het is ook geen lego :)

    Rob
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2015
  11. johnnyb

    johnnyb

    Lid geworden:
    19 jul 2005
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Belgie Limburg 3550
    Volg ik ook mee .

    Ik heb nog wat details foto's van de P47 voor de afwerking .

    Ik wil mijn aansturingen ook intern maken , ben zelf nog aan het uitzoeken .

    Kijk eens naar de bouwbeschrijving van Carf models P47 , is ook een mooi systeem .

    Grt johnnyb
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Overigens: deze hoort ook op het 'vliegende schaalmodellen' forum! . . . :)


    jan.
     
  13. rcoenders

    rcoenders

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Veenendaal
    Bouwverslagen of Vliegende schaalmodellen, het kan allebei maar voor zover ik weet kan een thread maar in 1 forumgroep bestaan. Denk je dat hij daar meer tot zijn recht komt en leidt to meer tips en truucs?

    Rob
     
  14. rcoenders

    rcoenders

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Veenendaal
    De eerste kennismaking van het hout met de nodige lijm heeft inmiddels plaatsgevonden.
    De horizontale stabilisator en de hoogteroeren zijn ruwbouw klaar. Er komen op de trailing edges en wingtips nog hele dunne 0.4 mm plywood strips om het een en ander wat steviger te maken. De wingtips worden opgebouwd uit laagjes balsa welke in de juiste vorm worden geschuurd.

    Met deze aanpasssingen wil ik de delen wat steviger maken zonder teveel aan extra gewicht in de staart te plaasten. Dit omdat ik het vliegtuig vanaf de vierde etage en een lift moet verplaatsen om op het vliegveld te komen.


    DSC_1295_200.png DSC_1294_200.png DSC_1293_200.png

    De plywood platen liggen nog bij de koerier zodra deze aangekomen zijn kan ik de strips plaatsen en gaan beginnen met schuren.


    gr Rob
     
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Ja, dat weet ik wel zeker eigenlijk!
    Ben het helemaal met Jan eens, deze hoort ook bij de `Vliegende Schaalmodellen`.
    Je kan een moderator vragen dit topic te verplaatsen.

    Veel plezier met de bouw verder, ik blijf het volgen.

    Groeten, Ramses
    .
     
  16. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Op verzoek verplaatst!
     
    rcoenders vindt dit leuk.
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Terug in de moederschoot . . . :)

    Ik vind 'm nu al mooi.


    jan.
     
    johnnyb vindt dit leuk.
  18. rcoenders

    rcoenders

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Veenendaal
    Het heeft even geduurd voordat ik weer wat verder kon met de P-47. Het bouwen gaat niet zo snel, zeker niet zo snel als bij sommige formuleden maar ik heb nu eenmaal werk en meer hobby's :)

    Inmiddels zijn de horizontale stabilo en de hoogteroeren zo goed als klaar om het nodige fijne schuurwerk uit te kunnen voeren. Alleen bij de scharnieren moet er nog worden gesleuteld. Dit staat voor de komende week op het programma.

    Ook heb ik een paar uurtjes doorgebracht op het alwetende internet om de knoop door the hakken met betrekking tot de te gebruiken retracts.
    De "long List" is terug gebracht tot twee mogelijke candidaten. De keuze is nu Robarts of Lado.

    Ervaringen met Robarts zijn er genoeg te vinden en varieren van slecht tot zeer goed. Mijn ervaring met Robart is tot nu toe niet goed. Ze zijn duur, maken gebruik van een eigen aansturing EN ze reageren op geen enkele manier op vragen via E-mail.
    Lado is gewoon minder over te vinden, wat ik vindt is over het algemeen positief. Voordelen die ik zie zijn, vriendelijker geprijsd, retracts programmeerbaar en aansturing via de ontvanger. Ook de liniare servo's voor de deuren zijn individueel programmeerbaar.


    [​IMG]
    Hier is de bovenzijde al voorzien van de indekking. De onderzijde moet nog in de juiste vorm geschuurd worden en dan kan de indekking er ook op.

    [​IMG]
    Horizontale stabilo en elevators bijna klaar voor de laatste schuurbeurt. De indekking is aangebracht en redelijk glad. Er zit achter nog wel wat plamuur- en schuurwerk in. Eerst nog even de scharnierpunten vorm geven.

    [​IMG]
    De tip is ruwbouw klaar. Er is nog het nodige schuurwerk te doen. Duidelijk zichtbaar is de extra versteviging die ik in de leading edges en wingtip inbouw een 0.4mm Plywood sheet om beschadigingen door oa. transport te voorkomen.

    Inmiddels ligt de tekening voor de romp op de bouwplank en is het benodigde hout beschikbaar. De bouw van de romp begint met de Crutch en de verstevigingen die daar bij komen. Daarnaa moet de Crutch de hoogte om de rompspanten te monteren. Hiervoor moet ik nog een soort van mal maken.

    [​IMG]

    Bij mijn zoektocht naar de juiste Balsa latten was het al snel duidelijk dat de standaard Metrische maten die hier verkrijgbaar zijn nu overeenkomen met de standaard Inches die op de tekeningen worden gehanteerd. Nu zijn er Balsa leveranciers die op maat gemaakte latten leveren maar de bijbehorende prijzen zijn ook maatwerk. Op zoek naar een simpele low-cost oplossing kwam ik de weinig de bovenstaande "latten snijder: tegen. De komende dagen wordt het dus latjes snijden om te kunnen met de Romp.
     
    Speedycon vindt dit leuk.
  19. johnnyb

    johnnyb

    Lid geworden:
    19 jul 2005
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Belgie Limburg 3550
    Hey Rob

    Hier is een link in UK

    http://www.slecuk.com/

    Hier heb ik al besteld gehad voor de P47 ,goede service .

    Mvg Johnnyb
     
    Speedycon vindt dit leuk.
  20. rcoenders

    rcoenders

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Veenendaal

    Dat is dezelfde, echter bij 2Brothers RC liggen ze voor 7.50 in de winkel. Ze hebben er nog maar een paar en gezien de prijs bij SLECUK snap ik dat ook wel :)
     

Deel Deze Pagina