Ziroli P47 92" (Lasercut)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door koen330, 24 dec 2010.

  1. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    Reeds een lange tijd staat dit project op mijn "to do" lijst. Nu is het eindelijk zover. De plannen liggen al een jaar of 4 in mijn kast.

    Het is de bedoeling de P47 electro aan te drijven met een geluidsinstallatie. Uiteraard met intrekbaar landingsgestel en operationele flaps.

    Zoals elke modelbouwer droom ik al lang van een cnc router. Dit project was het goede excuus om zo'n router aan te schaffen, maar omwille van omstandigheden kwam het er maar niet van. Zo onder andere kindjes, nieuwe woning, verbouwingen, verhuis......

    Nu blijkt mijn nieuwe overbuur een hele atelier vol van die apparaten te hebben. cnc-draaibank, cnc frees, en een cnc-lasercutter. Hij is zelf geen modelbouwer maar heeft wel een passie voor vliegtuigen en vindt mijn project dus super.
    Zijn lasercutter had maar een snijvlak van 24 op 22 cm wat eigenlijk een beetje aan de kleine kant is voor de p47.
    Gelukkig stond hij op het punt een grotere te kopen, en nu staat er in zijn atelier dus een cutter met een snijoppervlak van 40 op 60 cm. Een geweldig apparaat

    En......die kleinere lasercutter staat nu in mijn atelier :) :)

    [​IMG]

    Je kan je dus wel voorstellen hoe blij ik hier mee ben

    Dingetjes die ik gemaakt heb om er mee leren te werken.

    [​IMG]

    en een staander om mijn liggers op te bergen

    [​IMG]

    een flap-rib van de p47. Geeft een idee van de grootte van de p47.

    [​IMG]

    En hier nog een foto van de nieuwe laser

    [​IMG]

    Het zal zeker geen super snel bouwproject worden, dus verwacht niet elke dag een up-date of vooruitgang. Ik zit geregeld voor langere tijd in het buitenland en dan kan er uiteraard niet veel gebeuren.

    Koen
     
  2. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Wow....
    Als ik vragen mag . Hoe kom je aan de vector of freesbestanden? overtrekken?
    Ik ga dit zeker volgen ,
    Cor
     
  3. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Tjonge, ik wou dat ik zo'n overbuurman had...
    't Gaat vast een prachtig project worden.
    Succes!
     
  4. Maurice

    Maurice

    Lid geworden:
    1 aug 2008
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Helden
    Koen,

    Goede keuze die P-47, dit bouwverslag ga ik volgen.
    Ik ben ook een ziroli p-47 aan het bouwen.
    De 92 inch versie heb ik nog iets groter gemaakt naar 102 inch.
    hier ligt mijn project op de bank.

    [​IMG]

    ben wel jaloers op die mooie laser-cnc.
    Ook ben ik een 180 cm spanwijdtje p-47 aan het bouwen die ik eerst klaar wil hebben.

    Maurice
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2010
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Een vraagje ivm de motorkap die ik op de foto zie. Omdat je het toestel (zelf ?) heb opgeschaald, past de motorkap niet meer neem ik aan. Hoe ben je te werk gegaan om een passende motorkap te krijgen?
    (ik zit eraan te denken om een Extra 330 van 2,82m span iets te verkleienen en zit tegen de motorkap en cockpitkap aan te hikken).

    Cor
     
  6. Maurice

    Maurice

    Lid geworden:
    1 aug 2008
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Helden
    Cor,

    Voor mijn p-47 heb ik oa. de motorkap en cockpit van een andere kit gebruikt nl:
    Meister Scale P-47 Thunderbolt
    ik vond de meisterscale een mooie grootte maar de vlakke onderkant van de vleugel stond me niet aan. de vergroting van de ziroli p-47 is pas aangepast toen ik de motorkap thuis goed opgemeten heb.
    werkt voor een p-47 ook goed omdat de cowlflaps toch vrij komen van de romp.
    voor een extra lijkt het me lastiger.
     
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Maurice, dank voor het antwoord,
    cor
     
  8. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    @corvl
    ik heb eerst de plannen gescannend en dan geprobeerd deze via een of ander programma te laten overzetten (pdf2cad en nog 2 andere waar de naam mij van ontgaat) naar dxf of ander bewerkbaar formaat. Maar de Ziroli plannen zijn hand getekend en deze programma's maken er een zootje van. Het komt wel in de buurt, maar er was zo veel verbeter werk aan dat het "sneller" was om de plannen gewoon over te tekenen.

    Ik heb ook de tijd genomen om alles aan te passen aan metrische maten. Er zal tijdens de bouw nog wel blijken dat er hier en daar iets niet klopt, maar dan is die laser handig. In 2 minuten heb je een nieuwe rib gesneden.

    Zo een plan over tekenen blijft wel een gigantisch werk. Ik ben er aardig wat uurtjes mee bezig geweest. Of het uiteindelijk sneller is dan alles met de hand uit te zagen????

    [​IMG]
    [​IMG]

    @Maurice

    Je bent al aardig opgeschoten. Bij mij zal het nog wel even duren voor ik zo een foto kan maken. Nu weet ik tenminste waar ik moet zijn als ik vragen heb. Die zullen komen, daar ben ik zeker van

    Hier nog een videotje van het uitsnijden van enkele staartribben (op de kleine lasercutter)
    Ik heb nog niet gevonden hoe ik die video in de post zelf kan krijgen, dus hier de link

    ny603t9l_TE[/media] - PC160075
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    het gaat misschien niet sneller als met de hand uitzagen als je de tijd meerekend voor het overtekenen maar het wordt veel mooier en past vaak beter als je het freesd, succes met de bouw.
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Dag Koen,


    Mooi project!

    Ga je net als Maurice ook voor de 'Razorback'?

    (Die is zoooooo veel mooier dan de 'Bubble top'!)

    Overigens:

    Je kunt liggers beter liggend bewaren (het woord zegt het al . . . )

    Succes!

    En geabonneerd.


    jan.
     
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Wow, dat gaat echt rap!!
    Zuinig zijn op zo'n buurman, wil ik ook...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    kleine update:

    @jan. Ja, ik ga voor de razorback

    De stabilo gelaserd:
    [​IMG]

    Dit werd allemaal op de kleine laser gedaan, vandaar dat de achterlijst in 2 delen is. Dit was meer een experiment dan echt noodzakelijk. Maar het resultaat is bijzonder goed, dus ik ga ze gewoon gebruiken.

    (In de toekomst ook meer aandacht schenken aan het correct nummeren van de onderdelen :))

    Nu kan de eerste lijmactie beginnen.

    Koen
     
  13. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Strak werk! Dat setje ribben kost mij toch een paar uurtjes snijden.
     
  14. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    servokeuze hoogteroer

    Zelf ben ik meer bekend met het big-scale acro vliegen, en daar wordt al snel >25 kg per roer gebruikt.

    Ik denk dat dat een beetje overkill is in deze toepassing. Ik zit meer te denken aan een 5kg per roer. Zou dat voldoende zijn?

    Ook de servo inbouw?
    Optie 1: Zoals Ziroli het tekent. 1 Servo rond het zwaartepunt met stuurstang naar achter, met een verbinding tussen de 2 hoogteroeren?

    Optie 2: 2 servo's in de stabilo. Ik vind dit de elegantste oplossing, ook meer "redundantie", nadeel is meer gewicht in de staart.

    Optie 3:
    YouTube - Kanaal van wipstaf
    Knap, maar hier heb ik totaal geen ervaring mee

    Mijn voorkeur gaat naar optie 2.

    Jullie mening?
     
  15. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zoek voor meer info over 'wipstaf' (raar woord eigenlijk) even in het draad van El Loco over zijn focke... (Dora?)
     
  16. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik zou optie 2 nemen(ben ik ook van plan bij de p40 in de toekomst.

    idd nadeel van het extra gewicht wat wel zeer nadelig blijkt te zijn bij warbirds...
    ik heb ook al pull pull systemen gezien waarbij de servo's vooraan zitten, maar de kabels zitten dan rond allemaal wieltjes in de romp gedraait,...

    succes met de bouw!!!
     
  17. Maurice

    Maurice

    Lid geworden:
    1 aug 2008
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Helden
    Voor de keuze van de servo's ligt het er een beetje aan welke motor Koen wilt gaan gebruiken. Ziroli heeft een zenoah 62 (62cc) getekend voor de kist en daar kun prima mee vliegen. Persoonlijk zou ik de kist wat zwaarder willen motoriseren maar dat is een kwestie van smaak.
    (mijn 2.6 meter P-47 krijgt een 3W85xi)

    Servo's in het stabilo is natuurlijk de mooiste optie en dat werkt perfect voor veel vliegtuigen zoals acro-kisten ( mijn cap 232 heeft het ook)
    Maar de meeste warbirds hebben een korte neus en dat betekend dat servo's in het hoogteroer duur betaald worden door veeeeel lood in de neus.
    of je moet een zware motor gebruiken en de staart verder zeer licht bouwen.

    qua trekkracht van de servo hou ik de helft van het vlieggewicht aan per stuurvlak.
    Stel je komt uit op 14 kg vlieggewicht, een 7.5 kg servo op bv rolroer of flap.
    niet vergeten: hoogteroer bestaat uit twee stuurvlakken.
    bij lichte motorisering kan de trekkracht ook wat minder worden.

    nog wat linkjes van bouwverslagen van een ziroli P-47:
    Sams RC
    92" Ziroli P-47 Thunderbolt
    http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=7941&PN=2&TPN=1
    ROBARTS ZIROLI 92" ARF P-47 ASSEMBLY

    Ik ga mijn servo's voor de staart in de romp bouwen.
    Het richtingsroer gaat aangestuurd worden via pull-pull systeem.
    het hoogteroer met een koolstof stuurstang.
    pull-pull systeem voor het richtingsroer zit bij acro kisten in het midden van de romp en dat is perfect. bij de p-47 kan je de servo op de originele positie vgls tekening plaatsen.
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2010
  18. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Als het stabilo vast op de romp wordt gelijmt zou ik de servos in de romp zetten (evt 2 servo's )

    ALS je de servo's in het stabilo gaat inbouwen moet je ook even kijken naar het gewicht van de servos bij het kiezen van een servo.
    (ik ben geschrokken van het gewicht van een digitale servo tov een analoge en daarom voor analoge HS985 gekozen voor in mijn uitvergrote ziroli staggerwing)
    als je toch kunt laser-snijden zou ik waar mogelijk de ribben van het stabilo verlichten (gaten maken) als ook andere delen in de staart.

    Succes met de bouw.

    ps als ik dit plaatje zie van RCU
    [​IMG]
    dan zou ik er 2 keer over nadenken voor ik de servo's in de staart zou zetten :wink:
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2010
  19. Maurice

    Maurice

    Lid geworden:
    1 aug 2008
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Helden
    nog wat info over een mogelijke aansturing van de staart mocht je de servo's in de romp plaatsen:

    pull pull voor beide hoogteroeren:
    [​IMG]

    richtingsroer moet dan "uitgehold" worden net zo als bij de echte P-47:
    [​IMG]

    totaal ziet er dan zo uit, hier zie je ook de pull pull aansluiting voor het richtingsroer:
    [​IMG]

    foto's heb ik uit een ander forum gehaald, beter goed gejat dan slecht verzonnen ;-)

    grote voordelen van zo'n aansturing zijn geen "lelijke" stuurstangen die niet scale zijn en een lichte staart waarbij geen blok lood in de neus hoeft
    Deze bouwer heeft het wel heeel mooi gemaakt, met een beetje hardsoldeerwerk moet het zo'n aansturing voor het hoogteroer ook zelf te maken zijn.
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2010
  20. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    Beslissing is genomen.

    Het wordt een servo('s) in de romp. Ik ga het risico niet nemen om te veel lood te moeten bijsteken.

    Over de ligging v d aansturing ga ik nog eens nadenken. Daar is nog tijd genoeg voor en zal wel duidelijker worden eenmaal de romp vorm begint te krijgen

    Koen
     

Deel Deze Pagina