Zit er verschil in hele of halve turns

Hallo,

Ik moet eerlijk bekennen dat de terminologie rondom brushless motoren voor mijn nog steeds een beetje vaag blijft. Het begrip KV is vrij duidelijk. Maar met de turns gaat het een beetje mis. Hoe minder turns, des te sterker de motor?
En hoe verhouden de KV's zich tot de T's?
Maar dan heb je hele en halve turns. Is dat echt een verschil 9,5 of 9T? Of vond iemand die decimaal zo lastig?
En zijn de turns dan nog echt de hoeveelheid wikkelingen in de spoel? Mijn Traxxas VXL motorje zou een 10,5T zijn. Nou heb ik 'm toevallig pas geopend, maar volgens mij zitten er véél meer windingen in.

Weet iemand een linkje waar e.e.a.:
a) in Jip en Janneke tal wordt uitgelegd
b) wel volledig en met goed voorbeelden wordt uitgelegd

hele turns blijken 380 motoren (dus vaak te but), halve zijn 540 size

- De turns zijn de aantal wikkelingen per pool
- hoe je de wikkelingen legt en het middenpunt van de sterverbinding uit laat komen kom je op halve of hele wikkelingen uit.(stermotor -> zoek op 3-fase motoren)
- Minder T = meer kv = minder koppel (moet dus bij iedere T de juiste tandwielverhoudingen zoeken)

Wat betreft de verschillen tussen hele en halve T's denk ik dat het bij 10+ turns niet zoveel uitmaakt maar zit je bv op een 3.5t en de volgende stap is een 4.5t kan ik mij voorstellen dat een 4t een merkbare tussenweg is gezien de procentuele veranderingen tov elkaar. Zeker voor de wedstrijdrijder in de modified klasse kan hij op die manier zijn auto maximaal optimaliseren.

Maar staar niet blind op alleen turns. Voor de betere merken motoren heb je ook meerdere maten rotors (ankers) die bij 1 motor al vele verschillende specs in koppel en KV kunnen maken.

Kijk bij de lrp motoren ,daar heb je 4,5/4,0/3,5/

Ook bij de rest van de motor merken heb je dat .

Bzb we hebben het niet alleen over de ez run motoren er zijn er veel meer .

Groeten Wiebe.

Niet alleen de turns zijn belangrijk voor het toerental en koppel maar ook het aantal magneten, aantal poolen, aansluiting, opbouw, lengte en diameter stator, dikte wikkeldraad, spelingsruimte stator en mageten (denk aan breedte van de magneet heeft invloed op de speling) binnen of buitenloper....Een eenvoudig voorbeeld zou ik niet weten en ja, blijft een beetje vaag met al die bepalende factoren.

Kijkt u eens aan, zo uit het Traxxas Rustler VXL Topic gevist ;)

ik zal het eens juist "proberen" uit te leggen :p

kv:

meer kv is meer toeren = een hogere topsnelheid maar acceleratie gaat minder goed (bv 6000kv)

minder kv = een sterke acceleratie maar minder toeren en dus minder topsnelheid (bv 2200kv)

turns:

minder turns = een hogere topsnelheid maar acceleratie gaat minder goed.

meer turns = een sterke acceleratie maar minder toeren en dus minder topsnelheid.

zo zou het moeten zijn.
maar zoals ik al eerder zei word "turns" eigelijk niet veel gebruikt

Dat zijn de begrippen kV en T verder uitgelegd. Maar waarom worden de 1:8 motoren eigenlijk altijd met kV aangegeven, en de 1:10/onroad in T?

Daar kan ik je geen antwoord op geven, maar waarom is denk ik niet echt van belang, als je maar snapt wat het inhoud dan ben je er toch?

eigenlijk zoek ik een soort vergelijk tussen kV en T,
iets van 4,5T zit tussen 3500 en 4500kV,
of een 3500 kV zit tussen de 4 en 7T

Dat zijn de begrippen kV en T verder uitgelegd. Maar waarom worden de 1:8 motoren eigenlijk altijd met kV aangegeven, en de 1:10/onroad in T?

Turns is in de electro autowereld al heel lang een maatstaaf voor div. klasses en makkelijker te controleren met verplichte motoren.
Met de overgang van brushed naar brushless zijn ze het blijven hanteren terwijl vooral bij brushless KV een beter bekende begrip is. het is alleen in deze wereld van 1:10 en 1:12 een onbekend begrip.

De 1:8 electro is voortgevloeid uit het experimenteren met algemene motoren die in KV aangeduid worden en men heeft dat nooit willen veranderen mede ook omdat de 1:8 electro is ontstaan uit brandstof modellen en je zo ook makkelijker het toerental van een brandstofmotor met je electromotor kunt vergelijken en de juiste tandwielen erbij kunt bepalen.

Maar ja, ook KV is een breed begrip geworden met die boostprogramma's en advanced timingen die regelaars kunnen verwerken....

5.5T = 6000Kv
8.5T = 4000Kv
9T = 4300Kv
(Deze zijn van 1/10 eZRun setjes).

Echter vergelijk je dit met 1/8 bijv. de Savage Flux die ik heb, heeft een 2200Kv motor, wat dan overeen zou komen met een 15/18T motor oid?

Ik ben bang dat er geen vaste formule voor is zoals Roelof al aangeeft, er spelen meerdere factoren mee.
Ik denk niet dat er een formula is bijv 1T = * aantal Kv..

Bedoel je zoiets?

Laatst bewerkt:
De theorie van hierboven:

Minder Turns = Minder Torque/Hogere Top snelheid
Meer Turns = Meer Torque/Minder Top snelheid.

Wel benadrukken dat dit de MOTOR-karaktristiek is, dus niet de karaktristiek van het rijgevoel van je wagen (dus motor + tandwielverhoudingen).
Want in de praktijk zie je namelijk dat bij de 1/10 buggy's het gebruik van het aantal windingen net omgekeerd is van wat je volgens bovenstaande theorie zou verwachten!

Vergelijk even 2WD en 4WD bij 1/10 buggy:
Een 4WD heeft meer mechanische weerstand en meer grip, en kan dus meer koppel kwijt dan een 2WD. Je zou dus verwachten dat een 4WD met een hogere winding zou rijden.

Maar in de praktijk is het net omgekeerd: De meeste 2WD's rijden nu met een 8,5, de 4WD's met een 6,5, dus de 2WD's rijden met een motor met meer torque dan de 4WD's!

U raadt het al, het feit dat op die 8,5 in de 2WD een pinion van 27 tanden staat en op de 6,5 in de 4WD een pinion met 23 tanden, keert die koppel-logica in feite om.

Als we enkel een 2WD gaan beschouwen: een 6,5 met 23 tanden zal veel bruusker aanvoelen dan een 8,5 met 27 tanden, en de top zal ongeveer gelijk liggen. De rondetijden met de 8,5 zullen sneller zijn, want een 2WD heeft souplesse nodig.

Het "onnatuurlijk" gebruik van heel hoge windingen zoals 13,5 om de snelheid te beperken in een beginners of stock-klasse kan hier misschien wat misleidend zijn, maar tot op een zeker aantal (bij buggy tot 9,5 ongeveer), zal het aantal windingen geen beperking zijn van je topsnelheid.

Het komt er dus op neer dat elk type wagen (2wd, 4wd, 1/10, 1/8, offroad, onroad...) EN hoeveelheid grip een "sweet-spot" heeft qua windingen: genoeg panache, maar ook niet TE bruut. En top moet je altijd hebben.

Bij buggy is het aangewezen 2 motoren te hebben: de juiste, en 1 winding hoger voor in geval van weinig grip of klein technisch parkoer.

Laatst bewerkt:
Back