Hallo,
Ik moet eerlijk bekennen dat de terminologie rondom brushless motoren voor mijn nog steeds een beetje vaag blijft. Het begrip KV is vrij duidelijk. Maar met de turns gaat het een beetje mis. Hoe minder turns, des te sterker de motor?
En hoe verhouden de KV's zich tot de T's?
Maar dan heb je hele en halve turns. Is dat echt een verschil 9,5 of 9T? Of vond iemand die decimaal zo lastig?
En zijn de turns dan nog echt de hoeveelheid wikkelingen in de spoel? Mijn Traxxas VXL motorje zou een 10,5T zijn. Nou heb ik 'm toevallig pas geopend, maar volgens mij zitten er véél meer windingen in.
Weet iemand een linkje waar e.e.a.:
a) in Jip en Janneke tal wordt uitgelegd
b) wel volledig en met goed voorbeelden wordt uitgelegd
Ik moet eerlijk bekennen dat de terminologie rondom brushless motoren voor mijn nog steeds een beetje vaag blijft. Het begrip KV is vrij duidelijk. Maar met de turns gaat het een beetje mis. Hoe minder turns, des te sterker de motor?
En hoe verhouden de KV's zich tot de T's?
Maar dan heb je hele en halve turns. Is dat echt een verschil 9,5 of 9T? Of vond iemand die decimaal zo lastig?
En zijn de turns dan nog echt de hoeveelheid wikkelingen in de spoel? Mijn Traxxas VXL motorje zou een 10,5T zijn. Nou heb ik 'm toevallig pas geopend, maar volgens mij zitten er véél meer windingen in.
Weet iemand een linkje waar e.e.a.:
a) in Jip en Janneke tal wordt uitgelegd
b) wel volledig en met goed voorbeelden wordt uitgelegd