Zoek iemand die onderdeel 3D kan scannen

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door MarkS2020, 11 jul 2020.

  1. MarkS2020

    MarkS2020

    Lid geworden:
    11 jul 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Oss
    Ik heb twee Nikko RC F1 autos uit 2003 een voor mijn zoontje en een voor mijn dochter.
    Bij mijn zoon is een onderdeel afgebroken.

    Aangezien de onderdelen nergens los te vinden zijn ben ik op zoek naar iemand die voor klein bedrag het onderdeel 3D kan scannen zodat ik hem daarna 3D kan printen.

    Kent iemand in dit forum een particulier of bedrijf die dat zou willen doen ?? Printen is geen probleem maar het op juiste wijze 3D Scannen wel.
     
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Als het onderdeel eenvoudig is qua opbouw, is het vaak sneller opnieuw te meten en hertekenen in een 3d tekenprogramma, dan het te moeten scannen...
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Een goede 3D scan maken is erg lastig, vooral met een beetje complex onderdeel. Wanneer het materiaal allemaal één kleur is en b.v. ronde vormen heeft kunnen veel scanners er niet veel van maken. Het nabewerken en bruikbaar maken van zo'n scan kost vaak (veel) meer tijd dat het onderdeel opmeten en zelf teken is de ervaring op m'n werk.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er zijn 3D printers die een model in kunnen scannen en dan een kopie uitprinten.
    XYZ had er 1.
    Ik denk dat als je bij een makerspace of 3D printshop gaat vragen het wel kan.
    E is niet zoveel nabewerking nodig, ik heb ooit een vleugel laten 3D scannen en dat wordt een bestand dat in een cad programma bewerkt kan worden.
    Er zijn zelfs programma's die de "clean up" doen.
    Je moet er een .stl van maken en dan is het te kunnen printen.
    En de kleur en dergelijke maakt tegenwoordig ook niet meer uit, bij veel scanners kan je zeggen uni of multicolor.
    Net even gezocht en er zijn zelfs apps waarmee je 3D kan scannen maar dan heb je wel veel nabewerking.
    Ik ga er nu even 1 testen, Qlone.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2020
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Waar ik werk hebben we ook een 3D printer met een 3D scanner ingebouwd. De scanner werkt met UV lasers.
    Het werkt wel maar het resultaat is enorm afhankelijk van de contrasten van het te scannen onderwerp. We hebben er zeer wisselende resultaten mee gehad. Vooral donkere objecten en/of objecten die veel UV absorberen geven droevige resultaten. Als er diepe gaten of holtes in het object zitten kan de scanner er ook niet altijd iets bruikbaars van maken. Het valt dus erg tegen is onze ervaring.
     

Deel Deze Pagina