Zoek info over electronische aansturing

brutus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Hallo allemaal,

Ben ik weer met een totale lekenvraag...

Wat ik nodig heb: Ik wil het toerental van een kleine electromotor (liefst een stappenmotor, i.v.m. exactere controle over het toerental ongeacht de belasting) regelen aan de hand van twee parameters (een gasklep positie en een toerental signaal) en uiteraard moet de relatie tussen parameters en output programmeerbaar zijn, zo niet dan toch minstens per potmeters te verstellen.

Zij er "kant en klare" apparaatjes die dit kunnen?

Groet, Bert

Hoeveel toeren moet die electromotor draaien? Stappenmotoren zijn niet erg geschikt voor hoge toerentallen.
Geen idee of er iets kant-en-klaars bestaat, maar met een microcontrollertje is zoiets wel te maken.

Ik weet nog niet hoeveel dat moet draaien, maar je moet rekenen dat ik aan de uitgaande as het snelheidsbereik van een standaard servo nodig heb: van plm 1 omw per 20 sec tot plm 1 omw/sec schat ik nodig te gaan hebben...
Mijn initiële gedachte was om voor de motor-unit een oude servo te gebruiken en dat via een spanningssignaal aan te sturen, maar ik twijfel of zo'n borstelmotortje erg variabel reageert als er wat belasting op komt.
De belasting is uitermate gelijkmatig van hoog tot laag, dat wel, maar het leek mij evident dat een sturing via een puls-systeem of iets dergelijks een veel betere controle over het exacte toerental heeft. Vandaar de gedachte "stappenmotor" maar ik heb geen idee of zo'n stappenmotor in een servo mechaniek te bouwen valt....

Dat zijn echter details, ik ben eerst benieuwd of er een processor, of ander kant en klaar apparaatje (heeft arduino hier iets voor?) is wat aan de hand van twee imputwaarden een variabele output kan geven, waarbij ik kan programmeren danwel instellen via potmeters hoe die waarde verlopen moet. Dan ben ik al een heel eind verder, stap twee is hoe die imput en output waardes aan de "sensors" en "actuator" gekoppeld moet worden...

Een van die imputs is een puls signaal voor een toerentellen (tacho uitgang van de RCeXL ontsteking) de ander zal vermoedelijk een positie potmeter worden....

Ik heb namelijk NUL verstand van microcontrollers of wat dan ook, ik zoek OF iets wat voor een dummy als ik te maken is, OF iemand die iets bruikbaars voor mij kan fröbelen

Groet, Bert

Één omwenteling per seconde is niet zo'n probleem voor een stappenmotor. Het wordt problematisch als je richting de duizenden omwentelingen per minuut gaat denken.
Een (goede) servo is zeker net zo sterk als een stappenmotor, daarnaast veel makkelijker aan te sturen en je hebt het voordeel van de feedback. Als je te veel vraagt van een stappenmotor, raakt hij de kluts kwijt en zul je het systeem opnieuw moeten calibreren.
Wat je zo beschrijft lijkt me met een arduino is best te maken, hoewel er vast kleinere/lichtere/goedkopere oplossingen zijn, maar daar heb ik geen verstand van.

Nee, nee nee, je begrijpt het verkeerd: ALS ik een servo zou gebruiken, gaat ALLES behalve motor en tandwielen er uit, en blijft er domweg een vertragingsmotor over. Het is de bedoeling dat die een doseerpomp aandrijft, die ik zo nauwkeurig mogelijk moet zien te regelen.

Met de kluts kwijt raken hebben we geen problemen... een enkele stap per duizend o.i.d. overslaan zal geen probleem geven. Het ding moet gewoon domweg met een exact regelbare snelheid ronddraaien, en die snelheid mag niet variëren als het ding binnen het toelaatbare een beetje meer of minder tegenwerking krijgt. Dat was het idee achter de stappenmotor.
Maar als een servo precies genoeg te regelen valt is dat ook goed.

Ik heb van zowel arduino als andere oplossingen nul verstand, en het is ook niet mijn bedoeling al die stof te leren voor één enkele toepassing.

Groet, Bert

Je bedoelt, dat de controller via een servopositie een variabele draaisnelheid bewerkstelligt? Kan die servo dan continue draaien? of raakt hij na 360 graden een aanslag nok? Ik begrijp dat filmpje niet goed, want als ik een servo leeghaal, en de motor rechtsstreeks via een potmeter uit een spanningsbron aanstuur kan ik het zelfde laten zien, dus wat doet die Arduino daar in het geheel?
Maar inderdaad, moet ik een vertragingsmotor (servo) op die manier continue laten draaien, hij hoeft maar één kant uit, en hij moet op twee signalen tegelijk reageren.

Ik wil een doseerpompje laten draaien, en hoe de boel aangedreven word is eigenlijk worst, een oude servo als vertragingsmotor gebruiken leek me het meest simpelen voor de hand liggend.

Maar voor nu gaat het daar niet om: ik moet éérst weten of er iets programmeerbaars is wat in staat is te doen wat ik nodig heb. op grond van twee "continue variabele" imputwaardes een variabele draaisnelheid als output te genereren. De output zou heel lomp gezegd een optelsom van beide imputs moeten zijn. Maar ik moet kunnen instellen wat de separate invloed van beide aparte imputs is....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Die servo kan inderdaad continu draaien. Als ik me niet vergis komt het erop neer dat de potmeter eruit is gehaald. Je regelt de draairichting en de snelheid door je stick / de potmeter in een bepaalde positie te zetten. De arduino leest dit uit en genereert een PWM signaal, waarmee de servo wordt aangestuurd. Maar je kunt de waarde van dat signaal natuurlijk ook anders bepalen.
Je kunt de stand van je gasklep meten door een potmeter uit te lezen en je toerental m.b.v. een toerenteller. Die twee waarden kun je combineren en daaruit een waarde laten berekenen die staat voor de positie van je stick/potmeter (en dus de snelheid en draairichting van de servo). In hoeverre de ene of de andere meetwaarde de positie beïnvloedt, zou je ook nog instelbaar kunnen maken d.m.v. tiptoetsen of een potmeter.
Maar nogmaals: ik weet niet of er iets is dat zo in de handel verkrijgbaar is. Iemand die handig is met arduino heeft dit denk ik in een uurtje (of minder) geprogrammeerd.

Die servo kan inderdaad continu draaien. Als ik me niet vergis komt het erop neer dat de potmeter eruit is gehaald. Je regelt de draairichting en de snelheid door je stick / de potmeter in een bepaalde positie te zetten. Dat kan natuurlijk ook digitaal.
Je kunt de stand van je gasklep meten door een potmeter uit te lezen en je toerental m.b.v. een toerenteller. Die twee waarden kun je combineren en daaruit een waarde laten berekenen die staat voor de positie van je stick/potmeter (en dus de snelheid en draairichting van de servo). In hoeverre de ene of de andere meetwaarde de positie beïnvloedt, zou je ook nog instelbaar kunnen maken d.m.v. tiptoetsen of een potmeter.
Maar nogmaals: ik weet niet of er iets is dat zo in de handel verkrijgbaar is. Iemand die handig is met arduino heeft dit denk ik in een uurtje (of minder) geprogrammeerd.

OK... dát zoek ik dus, en het is mij om het even of het een arduino ding is of een kant en klaar gekocht apparaat.

Hoe gaat zoiets in zijn werk? waar koop je zo'n arduino ding en hoe programmeer je dat? Via een laptop en een kabeltje?
Zijn daar interfaces voor te krijgen?

Of beter: waar vind ik de basis info over arduino en wat het allemaal kan?

Groet, Bert

Hier ben ik mee begonnen: https://www.youtube.com/playlist?list=PLA567CE235D39FA84
Verder kun je veel uitleg, tutorials en een forum vinden op de site van arduino zelf: Arduino - Home
Arduino's kun je op veel plekken kopen. Imitaties zijn voor weinig te koop in het verre oosten. Wat dichter bij huis heb je o.a. floris.cc (vind ik zelf een erg prettig adres)
Programmeren doe je met behulp van een usb kabeltje (let op, als je de hele kleine arduino mini koopt heb je een ftdi bordje of ftdi kabel nodig) en de IDE (Integrated Development Environment), die je kan downloaden op de site van arduino.

Een servo is gemaakt om een positie aan te nemen. De snelheid hangt van de Zeevi motor af. Hogere spanning brengt hem sneller naar zijn positie.
Met een stappen motor kun je positie en toerental regelen.
Met de servo zou je dus het toerental moeten gaan meten en spanning hoger of lager maken. Een ardinio met stappen motor is wat je zoekt.

Een servo is gemaakt om een positie aan te nemen. De snelheid hangt van de Zeevi motor af. Hogere spanning brengt hem sneller naar zijn positie.
Met een stappen motor kun je positie en toerental regelen.
Met de servo zou je dus het toerental moeten gaan meten en spanning hoger of lager maken. Een ardinio met stappen motor is wat je zoekt.

Weet jij een stappenmotor die ik in een servohuis kan plaatsen als direct-drop-in voor het oorspronkelijke servomotortje?

Ik moet een draaisnelheid als resultaat hebben, géén positie...
Met een passende stappenmotor, en een aansturing die een stappenmotor met variabele snelheid aan kan sturen, zou het sowiso beter werken, maar ik denk eerlijk gezegd, dat een gewone servo met spanningssturing al goed genoeg zou moeten kunnen werken.

Eerst maar eens op zoek naar dat arduino gebeuren, en me daar eens wat in verdiepen.

Ik sta uiteraard altijd open voor mensen die zo'n arduino-dinges voor me kunnen samenstellen/programmeren

Groet, Bert

Een servo leegtrekken was 5 minuten werk, dat was stap één.

Dat is (domweg om even te testen) via een glowdriver (startpaneeltje van de startkist) een mooi traploos regelbaar dingetje, maar het pulserende gedeelte geeft wel een heel zwakke aanloop en daardoor veroorzaakt een mechanische belasting een behoorlijke invloed op het toerental. Dat is iets wat me al vaker opgevallen is als je borstelmotoren op pulserende voeding laat lopen. Rechtsstreeks van een enkele NiMH cel gevoed loopt hij langzaam, maar is hij wel sterker en minder beïnvloed door belasting.

Dus OF een stappenmotor (vraag me af of er iets te vinden is wat in dezelfde montage gaten past), OF een analoge gelijkstroom aansturing.

Groet, Bert

wat je al schrijft een stroom besturing....

heb je misschien nog ergens een esc voor een borstel motor liggen? Ik denk dat je daar al een flink eind mee in de goede richting komt...

wat je al schrijft een stroom besturing....

heb je misschien nog ergens een esc voor een borstel motor liggen? Ik denk dat je daar al een flink eind mee in de goede richting komt...

Die heb ik wel liggen (en zo niet, kosten ze ook geen drol meer), maar dan moet ik nog steeds die waarde van het toerental, EN die waarde van de potmeter met elkaar. En die ESC is pulsbreedte gestuurd (de helft van een normaal servo-signaal) dus ook daar zal ik of een convertertje voor moeten maken, of "inbreken" op de aansturing.

Zou het wel eenvoudiger maken, als ik de "ramp-up" kan instellen met een simpele potmeter... Betekent dat ik de motor op gehoor kan afstellen met potmeters in plaats van via een USB kabel met de laptop....

Groet, Bert

Probeer eerst eens of je met de esc je de motor naar behoefte kunt regelen. Gewoon via een ontvanger en rc zender. Als dat goed gaat is een arduino nog een klein stapje met een potmeter erbij.

Probeer eerst eens of je met de esc je de motor naar behoefte kunt regelen. Gewoon via een ontvanger en rc zender. Als dat goed gaat is een arduino nog een klein stapje met een potmeter erbij.

Dat moet ik even bekijken, want het kon wel eens een tamelijk grof regelende ESC zijn. Ik heb geen flauw idee hoe groot het oplossend vermogen van die kleine regelaartjes is. Is dat traploos of ook een vorm van "zoveel stappen"?
Anders is een andere ESC ook vrij vlot besteld....

Maar potmeter zal dan dichtbij zijn, de rpm-puls moet er ook nog bij, en de afregelbaarheid niet te vergeten: het hele project is nutteloos zonder afstelmogelijkheden....

Groet, Bert

Hemmmmm hoeveel toeren gaat die rpm maken? Dat zou knap lastig worden met een arduino.
Die toeren... Is dat een gevolg van een servo die het gas open trekt?
Zou dat ook mogen ?

toeren is wel een beetje lastig te regelen met een esc, arduino heeft een kant en klaar stappenmotor shield, het enige probleem is dat je zelf de aansturing moet programmeren.
met een arduino kun je analoge inputs meten, bijvoorbeeld potmeters, maar ook digitale input, bijvoorbeeld een signaal die van een ontvanger komt (modelbouw he :P), of bijvoorbeeld een serieel signaal zodat je vanaf de computer de snelheid kan regelen.

een stappenmotor is trouwens sowiezo makkelijker als je een exact toerental aan wilt houden omdat je de timing van elke stap zelf bepaalt.

Back