Zoek info over electronische aansturing

Hemmmmm hoeveel toeren gaat die rpm maken? Dat zou knap lastig worden met een arduino.
Die toeren... Is dat een gevolg van een servo die het gas open trekt?
Zou dat ook mogen ?

Ik moet het toerengebied van de brandstofmotor van nul (in de praktijk ligt stationair op 5000 of hoger, dus zeg dat alles onder 4000 voor mij niet van belang is, maar voor de algemene bruikbaarheid zou een regelgebied vanaf 1500 toch mooier zijn iv.m. algemene toepasbaarheid) tot ruwweg 17000 toeren kunnen bestrijken.
Daarnaast moet ik een gasklep opening van uiteraard nul tot 100% kunnen handelen (in de praktijk van 10 tot 100, maar dat is academisch).

Het gaat om een helicoptermotor, en die draait in principe een constant toerental bij variabele belasting (dus variabele gasklep opening en variabele brandstofbehoefte), wat dus met de gasklep onder die variërende belasting zo constant mogelijk gehouden wordt. De pomp moet dus met zijn debiet die gasklepstand zo nauwkeurig mogelijk volgen, maar ALS het toerental eens een keer afwijkt, moet de pomp DAT OOK volgen.
De gasklep reageert namelijk NIET op het toerental, die beweegt gewoon in vaste relatie tot de belasting (pitch).
Uiteraard is er voor practische doeleinden toch een regeling nodig over het hele toerenbereik (anders kun je niet starten, optoeren of stoppen met vliegen).

Over het toerental wat de arduino als output moet geven kan ik weinig zeggen. Het is (op dit moment) een oude servo, en ik heb geen flauw idee hoeveel toeren het electromotortje van zo'n ding draait. Dat drijft een doseerpomp aan.
De pomp zou dan een debiet moeten geven van onder de 6 ml/min tot toch minstens ergens in de buurt van de 50 ml/min. Dat laatste is het probleem niet, dat valt aan te passen via de omtrek van de peristaltiek.
Dat gedeelte is mechanisch en hier van nul en generlei belang.

toeren is wel een beetje lastig te regelen met een esc, arduino heeft een kant en klaar stappenmotor shield, het enige probleem is dat je zelf de aansturing moet programmeren.
met een arduino kun je analoge inputs meten, bijvoorbeeld potmeters, maar ook digitale input, bijvoorbeeld een signaal die van een ontvanger komt (modelbouw he :P), of bijvoorbeeld een serieel signaal zodat je vanaf de computer de snelheid kan regelen.

een stappenmotor is trouwens sowiezo makkelijker als je een exact toerental aan wilt houden omdat je de timing van elke stap zelf bepaalt.

Ik begrijp het verschil tussen stappenmotoren en borstelmotoren, en ik begrijp ook dat dat stukken makkelijker exact te regelen valt.
Maar ik weet ook, dat je ook een borstelmotor "actief" kunt regelen, d.w.z. dat de regelaar het daadwerkelijke toerental van de motor in de gaten houd en indien nodig aanpast.... Dergelijke regelingen stonden 30 jaar geleden al in de HobbyBulletin....
Al verwacht ik niet dat dat nodig zal zijn, de belsting van dat pompje is redelijk constant (geen variabele tegendruk of zo) en dus zal ook gewoon een variabele spanning op de ingang een redelijk reproduceerbaar debiet geven vermoed ik zo....

Probleem is dat ik geen stappenmotor heb, en geen idee heb of die dingen in voor mij handzame formaten verkrijgbaar zijn.
Ik zit een beetje vast aan "ruwweg de afmetingen en gewicht en draaisnelheid" van een standaard servo" voor de uitgaande as.
En toevallig heb ik die wel liggen, vandaar dat ik het eerst over die boeg wil gooien....

Ik wéét wat er allemaal "ongeveer" mogelijk is, maar de hoeveelheid informatie die ik moet verwerken om dat allemaal zélf te kunnen uitvoeren, staat niet in verhouding tot het project. Daar ben ik vrij eerlijk in, ik heb vroeger op school genoeg over deze materie gehad om te weten wat wel en niet kan (en alles wat ik voor ogen heb, KAN, en kan relatief simpel voor iemand die "in de materie zit") maar buiten dat dat gedeelte van de studie alweer geleden is, en dus hopeloos verouderd, heb ik ook nooit meer wat op dat niveau gedaan. Vanwege allerlei andere zaken zal ik er vermoedelijk ook voorlopig niet aan toe komen om die stof allemaal weer op te halen, vandaar dat ik de hulp zoek van mensen die het wél kunnen.

In geval van digitaal, zou ik bijvoorbeeld via een tabel kunnen werken (X-as toerental, Y-as gasklepstand, en het veld invullen met de gewenste waarden) en dan heb ik er geen moeite mee om een tabel met enkele honderden getallen in te moeten vullen.
Probleem is dat ik dan een motor moet afstellen via een USB kabel met een laptop op schoot, en dat gaat erg lastig met een model wat vliegt...

Makkelijker zou zijn om per as twee potmeters te hebben, een die de maximum waarde vastlegt, en een tweede die de lineariteit van die grafiek beïnvloedt.

Van beide weet ik dat het mogelijk is, maar van geen van beide heb ik ook maar het flauwste idee hoe dat in de praktijk gerealiseerd zou moeten worden.

Groet, Bert

Ik ben momenteel bezig met gewoon een omgebouwde servo die op een pulsbreedte signaal gestuurd wordt.

Ik ga er vanuit dat als de belasting van de motor redelijk constant is (qua draaimoment) dat dan de kV van de motor i.c.m. de aangelegde spanning een voldoende nauwkeurigheid van het toerental geeft.

De RPM van de "andere" motor, daarvoor is gewoon een toerental signaal in de vorm van een blokpuls aanwezig. Dat is het probleem niet zo...

Groet, Bert

Back