Zoektocht: PHM Pegasus Class Hydrofoil

Discussie in 'Marineschepen' gestart door Lex Verkuijl, 26 jun 2009.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    Ik zit te broeden op een nieuw project, een Pegasus Hydrofoil:

    [​IMG]

    Op het Net zijn er wel een aantal afbeeldingen van te vinden, maar weet iemand of er ook tekeningen ergens beschikbaar zijn? Een top-side-front-rear vieuw zou ook al fijn zijn.

    De bedoeling is om haar dan electronisch te stabilisteren zodat ze net als het origineel met de vleugels volledig onderwater stabiel vaart. Zijn er mensen die deze boot al eens gebouwd, en goed varend gekregen hebben?
     
  2. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Zo Lex, dat is ambitieus zeg!

    "Vroeger" was dit niet zo eenvoudig, maar tegenwoordig met BL en lipo's is de gewicht/power ratio al veel gunstiger.

    Stabiliteit (voor achter) met een lageregler?

    Welke schaal denk je overigens aan?

    (edit)
    DEZE heb je natuurlijk al.

    (edit2)
    Je staat bij Google al op de derde plek bij de zoekresultaten!

    Wim
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2009
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Wim,

    Ja inderdaad, maar toch bedankt!

    De schaal weet ik nog niet zo, ik denk aan een lengte van rond de meter voor het model. Met inderdaad brushless aandrijving, maar nog wel met NiHm accu's. Of ik met Jetaandrijving ga werken of gewoon props onder de boot weet ik nog niet. Met jets krijg je erg veel verliezen ben ik bang (warter opzuigen via de struts, paar hoeken om, en dan door de jets in het achterschip), met twee brushless motoren in de achterste vleugel ingebouwd met direct daarachter de props zou naar mijn idee veel efficienter worden. Beetje zoals jouw SWATT loodsboot ... ;)

    Qua stabilisering: Twee LR2 lagereglers enigzins diagonaal ingebouwd. Dan twee "rolroeren/hoogteroeren" aan de achterste vleugel met elk een eigen servo via de regelaar aangestuurd. Dan pak je de lengteas en ook de rol-as mee in de stabilisatie. Op de voorvleugel dan ook roeren om de vaarhoogte (of is het vlieghoogte ...??) te kunnen sturen. Daar wil ik dan ook één of andere automatische correctie op hebben, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

    Gaat dan verrekte snel die vernoeming bij Google!
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2009
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    :?::?: ..volledig onderwater stabiel vaart :?::?::?:

    (helicopter)gyro ook een idee?
     
  5. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Motoren in de vleugels? Raf heeft ervaring met motoren die nat lopen. Die in mijn swath liepen droog, als in een sub.
    Bij nat (mogen) lopen scheelt je een hoop extra afdichtingen.

    Misschien niet. Je hebt, naast golfslag, ook deining. Die "golf" is langer. Wanneer je "zuiver" rechtuit gaat krijg je misschien last van de deining.

    Lex, zoek eens op "wind rider" dat is een trimaran op hydrofoils. Deze heeft een mechanische hoogte regeling die wellicht interessant voor je is.

    site even voor je opgezocht

    Wim
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2009
  6. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste Lex, Van de Italiaanse tegenhanger de " Sparviero " is bij Verlag fur Technik und handwerk een bouwplan te krijgen onder Art. Nr. 3216408. Bekijk de volgende link maar eens; www.vth.de: Modellbau
    Groetjes, Jos
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2009
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Ik wil ze dan (als dat het tenminste wordt) droog laten lopen. Nat kan met brushless ook prima, maar ik denk dat vooral bij hogere toerentallen de weerstand van een nat lopende motor vele malen groter is dan droog draaiend met een keerringetje op de as. Wat afdichtingen meer of minder ben ik niet bang voor .... Raf gebruikt ze ook min of meer als wegwerp motoren, elk siezoen een nieuw setje. Wordt met brushless wat kostbaar. En er zitten toch twee verdikkingen onder aan de struts van de achtervleugel, daar kunnen ze dan mooi in.

    Dank voor je tip van de Wind Riders. Zo te zien regelen ze de hoogte met die twee 'sprieten' die naast de rompen schuin naar beneden lopen. Dieper varen = spriet minder schuin in het water = correctie op de roeren naar boven. Zoïets zal het zijn denk ik. Bruikbaar idee!
     
  8. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Inderdaad, dat zijn ze. D'r moet ergens op het web (op de site van de producent) een filmpje of animatie of zo zijn van de werking.

    D'r lag er altijd eentje in opslag langs het fietspad naar m'n vorige werk. Daar kende ik het schip van. Ik heb toen contact gehad met die jongens. (Ze zitten net als ik in Hengelo) We hadden overleg omdat ik een model wilde maken van een Rave.
    Is er (helaas) nooit van gekomen. Verkrijgen van de tekeningen liep niet echt en het contact verwaterde daarna.

    Blijft een leuk ding om stiekum toch in gedachten te houden als eventueel toekomstig model.

    Wim
     
  9. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Lex,

    Ik was even aan het surfen om wat achtergrondjes voor m'n pc te zoeken. l'Hydroptere is wel een verschrikkelijk mooi ding als achtergrond, dus daar zocht ik op.
    Liep ik tegen dit bericht op:

    De derde poster Shaun Hendricks heeft het over de Pegasus.
    Wellicht interessant voor jou?

    Wim
     
  10. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Hoi Lex,

    kijk eens op www.rpmodeltech.com Die is onder andere bezig met een Pegasusklasse.

    Groeten,

    Rob
     
  11. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Lex,

    Volgens mij heeft Ronald Swart vroeger zo'n boot gebouwd, dan praat ik over een aardige tijd geleden.
    Wellicht heeft hij nog tekeningen en andere info, hier op het forum heet hij Akula, je kan er een pb tegenaan gooien, en kijken of hij nog wat heeft.
    Het model heeft hij volledig werkend gekregen, was wel op een kleinere schaal, met de spullen van tegenwoordig moet het zeker mogelijk zijn.
     
  12. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    heel toevallig.....

    kijk ik eens op dit subforum, en zie dit bericht.

    Laat ik nu van mijn 14e tot mijn 17e levensjaar bezig zijn geweest zo'n ding varend te krijgen!! Man, je weet niet wat je allemaal bij me boven haalt met deze vraag!!!

    Ik heb aan de hand van info die ik toen van Ronald Zwart kreeg dit schip na gebouwd. Mijn model heeft een lengte van 90cm.

    [​IMG]

    Ik heb alle informatie nog. Ook het model heb ik, uiteraard, nog. Het vaart echter niet meer.

    Wat wil je weten/zien/langskomen?
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2010
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik zie nu dat het al een jaar geleden is dat je deze vraag stelde......:hammer:
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Bernie,

    Ja, klopt, maar ik stel je reactie toch op prijs! Dit Pegasus project is even naar de achtergrond ge(ver?)drongen door dit project, en wat andere lopende zaken.

    Maar ik ben wel van plan de Pegasus weer op te pakken en dan neem ik je aanbod graag aan!
     
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Oke, ik zie wel een PB-tje verschijnen. Wie weet kijk ik hier weer een jaar niet ;)
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    lex onze motoren lopent tegenwoordig ook droog in het nat LOL
    als je de oplossing gezien hebt die mark heeft gevonden dan flip je door
    uitleggen kan ik niet je moet het zelf zien
    zijn nieuwe ROV is er mee uitgerust
    en de andere zullen wel een update krijgen
    het probleem met de weg werp motoren was dat als je te laat de motor vervangt je regelaar door fikt LOL en dat kwam nogal duur uit

    volgende keer in mol kan je het bekijken
    de eenvoud zelf maar je moet er maar opkomen

    groetjes raf
     

Deel Deze Pagina