Zoet water vs. zout water

Mja, nu heb ik toch nog even een vraag die boven komt drijven.

Een speedboot, om het even wat voor een, met een outboard motor erachter, is het slim om hiermee in zout of brak water te varen?
Voor zover mijn materiaalkennis reikt verdraagt aluminium zich niet zo geweldig goed met zout water.
Aan de andere kant, als er gevaren is in brak of zout water, lijkt het me zowieso verstandig om na het varen de motor te spoelen met schoon water. Al was het alleen maar om kristallisering van het zout in de motor te voorkomen.

Wat zijn jullie ideeen of bevindingen hierover?

Alvast bedankt voor de reacties.

René
 
Als je hem gaat klaar maken voor de winter en je hebt geen zoet vaarwater ter beschikking, zou ik hem even in een vat zoetwater schoon draaien. en natuurlijk is het altijd handig om hem na het varen (als ie koud is ) na te spoelen met emmer en spons.
Als ik op zoet kwam na zout (na de vacantie), gooide ik altijd een paar emmers water over de motor heen.
Mijn motor is een Seagull 5 pk langstaart uit 1958.
 
Als je hem gaat klaar maken voor de winter en je hebt geen zoet vaarwater ter beschikking, zou ik hem even in een vat zoetwater schoon draaien. en natuurlijk is het altijd handig om hem na het varen (als ie koud is ) na te spoelen met emmer en spons.
Als ik op zoet kwam na zout (na de vacantie), gooide ik altijd een paar emmers water over de motor heen.
Mijn motor is een Seagull 5 pk langstaart uit 1958.

een motor uit 1958 is wel erg oud,
hebben we het hier over een rc motor of echte motor?
dit is wel een interessant topic omdat ik me ook afvraag of het varen met een rc boot in brak water geen kwaad kan voor je motor vanwege het zoutgehalte,ik heb een inboard motor en de cilinderkop wordt gekoelt met het water uit de plas (brak water in dit geval)waar je op vaart en komt dus in het koelcircuit van de motor.en na hoeveel minuten/uren moet je dat schoonmaken om schade te voorkomen? en als brak water binnenin bij je servo's en ontvanger komt door omslaan van de boot,wat dan? alles kapot..?
 
Een speedboot, om het even wat voor een, met een outboard motor erachter, is het slim om hiermee in zout of brak water te varen?

drestar, Ik wist door deze zin niet zeker of het om RC of gewoon ging.
Heb gereageerd alsof het een gewone was, vandaar mijn reactie.
mijn motor lijkt wel een beetje op deze modernere versie:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
oké ik dacht het al, is wel heel mooi die motor:)
maar ik hoop dat er toch iemand is die antwoord op mijn vragen kan geven.wordt er met RC boten op brak water gevaren? en wat voor gevolgen heeft het voor de motor en rc??
 
Varen op brak water kan gewoon, alleen je moet alles na de tijd goed doorspoelen met zoetwater! Zowel je koel leidingen als de motor. Anders kan je na verloop van tijd deze wel weg gooien door corrosie.. Motor kan je na de tijd nog even in de WD40 zetten. Vergeet ook niet je hardware etc schoon te spoelen overigens.
 
... en als brak water binnenin bij je servo's en ontvanger komt door omslaan van de boot,wat dan? alles kapot..?

Ja. In negen van de tien gevallen wel.
Brak of zout water is een goeie geleider. Circuits waar stroom op staat en die in aanraking komen met brak of zout water vertonen na korte tijd rookwolken.
En aangezien electrische apparaten op rook lopen (Als de rook er uit is, doen ze het niet meer) kan je ze daarna weggooien. Doorgebrand.

Bij zoet water kan het goed gaan, mits je er op tijd bij bent. Zoet water geleidt vrij slecht. Afdrogen en (aan de lucht) laten drogen is meestal voldoende. Zie FAQ "Help mijn apparatuur heeft zwemles gehad!"
 
oké heren,

ik heb net op tijd mijn antwoorden.bedankt hiervoor,want ik was van plan om vandaag te gaan varen.maar dus niet op brak water.het zoutgehalte schijnt er overigens niet erg hoog te zijn heb ik horen zeggen maar toch in de winter vriest het daar ook niet of nauwelijks aan,pas na dagenlange strenge vorst een beetje eerder meer aan de kanten,terwijl de zoetwater plassen ergens anders dan al voorzien zijn van een dikke laag ijs om er op te kunnen schaatsen.
 
Dereden dat het daar niet snel bevriest is simpel, en wordt daar water ingenomen en ook weer geloosd dooe Dow.
En dat water is relatief warm t.o.v de rest van het water.
Maar ook door de stroming van het innemen en lozen bevriest het minder snel..

Ik ben ervandoor nu, zie je straks Dre.
 
cool:cool::cool:

maar ik hoop dat je boot het morgen beter gaat doen Rene,

en dank je voor het posten van de filmpjes :)
ik neem morgen toch ook de sprintcat weer mee naar het water, de motor staat niet goed afgesteld heb ik gemerkt.met name onderin pakt die slecht op.dus morgen ook nog wat afstelwerk te doen.thuis gekomen heb ik gelijk de flexas eruit gehaalt en ingevet met SKF lagervet.en alles is weer aan het opladen, en de calmato moet morgen ook zijn watermaiden :cool:

morgen,10:00 uur he;)
 
Pas wel op dat je m niet TE arm zet onderin , ik zie op de filmpjes dat je meer half dan volgas vaart , dan is iets te rijk helemaal niet erg .
Gas is alles , remmen is angst hè .
 
Pas wel op dat je m niet TE arm zet onderin , ik zie op de filmpjes dat je meer half dan volgas vaart , dan is iets te rijk helemaal niet erg .
Gas is alles , remmen is angst hè .

als de boot gaat planeren zit er flink de snelheid in,als je gas loslaat komt de romp dieper te liggen en remt hij ook weer flink af door de weerstand van het water, het is even wat anders dan vliegen in de lucht maar o zo gaaf om te zien:)

en wat je zegt klopt,ik heb veel half gas gevaren om wat aan de boot te wennen,en ben zo af en toe even naar vol gas gagaan.en ik heb de hoge naald vanaf de eerste keer rijker moeten zetten anders viel de motor stil.het probleem zit hem meer in het middengebied eigenlijk,je geeft in één keer vol gas.de motor pakt en slaat bij het optoeren even een beetje dood,en schiet dan pas door naar volle toeren.
 
Ziet er al heel leuk uit ;)

Op het land (op het droge) moet de motor te rijk staan, in het water is het dan goed ;)
Mocht het niet helemaal lukken of je twijfelt en het strekt tot de mogelijkheid, kom een dagje met je boot naar Rotterdam :)

John
 
Ziet er al heel leuk uit ;)

bedankt,

vanochtend heb ik er nog een keer mee gevaren, maar eerst heb ik me bezig gehouden met m'n watervliegtuig waar als het goed is nog een filmpje van is.ook dat dat ging niet helemaal goed :mrgreen: maar daarna nog een keer met de boot gevaren en heb nog niet veel aan de afstelling gedaan omdat ik geen tijd meer had om me er mee bezig te houden.in ieder geval bedankt voor de adviesen en ik ga er deze week als het weer goed blijft er eens mee klooien.
 
Back
Top