Zojuist neergestort door overhitting?

Pffff ik zit dit nog met een volle dosis adrenaline in mijn lijf te typen.

Vanavond wilde ik nog even een vluchtje maken en een molen filmen. Ik heb eerst even rustig gevlogen. Het viel me een paar weken geleden op dat wanneer ik op GPS-mode vlieg dat ik ongeveer 12-14 m/s ga en op ATT-mode ik rond de 20-22m/s ga (beide keren was het windstil). Daarrna nog een stukje van 200m voluit in ATT-mode. Daarna nog even rustig wat rond gevlogen om wat aanvliegpunten te oefenen om vervolgens te landen.

Lipo verwisseld en ik steeg weer op, maar toen gebeurde het.... ik vloog weg (zo tegen de 15 meter hoog en 40 meter bij me vandaan) dat mijn F550 ineens heel slecht reageerde op de besturing. Hij ging stijgen en toen weer dalen terwijl hij vooruit bleef vliegen. Daarna was het BAMMM in een weiland. Ik schrok me wild... de eerste keer dat ik mijn F550 moet gaan zoeken. Nog nooit gecrashed.

Ik liep te zoeken en te zoeken... tot ik ineens wat zag:

IMG_20150814_202908_zpsugqciqdo.jpg


Nu schrik ik nog meer. In het weilandje ernaast stonden schapen en ik was bang dat het gras vlam zou vatten. Ik zocht een plek om over het schrikdraad/hekwerk te klimmen maar nergens lukte dat. Ik ben weer teruggerend naar het begin van het weiland en daar over het hek gesprongen, door het weiland gerend tot ik bij mijn F550 kwam:

IMG_20150814_203557_zpsqnhcloxi.jpg


Ik wist niet hoe ik dit brandje moest blussen, zo met die lipo erop. Ondertussen hoorde ik een hele tijd een piep ergens vandaan komen, mede daardoor heb ik de F550 kunnen vinden (maar waar komt die piep vandaan). Met gevaar voor eigen lieven heb ik de lipo eraf getrokken, die een heel klein beetje gesmolten plastic had. Ik heb daarna een paar keer heel hard geblazen en toen waren de vlammen weg. Kreeg nog wel een druppel gesmolten plastic over mijn vingers.

Na het 'blussen':
IMG_20150814_203814_zpsdjofn12d.jpg


IMG_20150814_203841_zpswsmwosvy.jpg


IMG_20150814_203845_zps1hlm15k1.jpg


Als ik zo bekijk lijkt het alsof er een ESC is gaan doorbranden waardoor een poot is gaan branden. Ik ben nog niet in staat om de schade goed te gaan onderzoeken en heb ook geen besef van de gehele schade.

Daarnaast mag ik het ook nog gaan uitleggen aan mijn vriendin morgen...

De beelden haal ik nog van de Gopro af, heb hier geen mirco-SD naar SD convertertje liggen, wil toch wel eens weten hoe de laatste paar seconden nu verliepen.
 
kortsluiting kan altijd gebeuren, gelukkig niet vaak, uitleggen aan je vriendin snap ik niet zo of was het hare? :)
 
Gezien de plaats van de brand lijkt het mij dat er ESC draden bloot hebben gelegen en tegen elkaar aan zijn gekomen.
 
Je zou het wel denken. Ik zal morgen eens goed kijken maar vermoed dat er niks meer aan te zien is. Weet iemand overigens wat die pieptoon is die hij een poosje na de crash laat horen? Een eentonige piep is het
 
Wow! Kut man!

Idd dure hobby, maar als ik zo mag kijken hoef je hopelijk alleen esc, lipo en frame.

De leverende kant van de esc heeft denk ik niet kortsluiting gemaakt, anders waren jou Fets in de esc gewoon geploft, meer niet. Voedendezijde ligt gewoon rechtstreeks aan de lipo, en als je dan sluiting maakt kan dit gebeuren.

Misschien te dunne bedrading gebruikt? Die door te hogestroom tijdens vliegen zijn gaan smelten? Theorie hoor.

Heb je misschien nog een foto voor de crash?
 
Laatst bewerkt:
Motoren wel gelijk uitgezet na crash.
Anders weet je nooit zeker of het vooraf of achteraf gekomen is.

Armen zullen wel van plastic zijn maar iig altijd opletten dat het niet schuurt. Zeker bij carbon niet omdat dit geleid.

Boeltje oplappen, goed nakijken en dan in ieder geval even een range test doen voor het geval het toch ontvangst problemen waren. Maar met een RtH/GPS zou hij niet neer mogen gaan.
 
Ik heb de motoren uitgezet, maar op een gegeven moment gingen ze weer draaien.

Zie hier het filmpje:

Bij 49 sec gaat het mis. Ik had voldoende satellieten (10). Je hoort bij het neerkomen dat de motoren uitgaan. Het gras was ruim 30 centimeter hoog. Een paar seconden laten gingen de motoren weer aan, je hoort in elk geval iets in beweging komen.

De bedrading was allemaal in orde, 2 minuten daarvoor had ik nog 12 minuten gevlogen zonder problemen.
 
ik denk aan een fly away , en een crash met draaiende motoren , waardoor 1 esc is oververhit en is gaan branden
(motor heeft niet kunnen draaien na crash)

kortsluiting zou idd ook nog kunnen
 
Ik heb gekeken wat de zonneactiviteit deed en de app gaf 1 aan. In de buurt waren ook geen zendmasten of hoogspanningsmasten. Misschien de telefoon in mijn broekzak? Ik stond 3 meter van de drone af. Wat zou nog meer een fly away kunnen veroorzaakt hebben?
 
Gebruik in (bijna) al m'n vliegtuigen een GPS. Die ligt afwisselend op bedrading, boven Li-Po's of naast de ESC. Met de GPS nooit een probleem gehad. Werkt altijd. Zonneactiviteit? Daar kijk ik niet eens naar. Niet nodig.

Waarom zou dat met een GPS is een multicopter anders zijn???
 
Een lipo is een "dood " ding waar een GPS geen last van heeft.
Een regelaar die aan het kwarren is kan wel storing veroorzaken.
 
Dat is niet helema waar.

Hij gebruikt de NASA gps waarin ook een digitale kompas zit, die reageerde op het zwakke signaal van de aarde.

Als je daar een dikke lipo naast hangt, waar giga veel stroom uit wordt getrokken, reken er maar op dat die kompas er op gaat reageren
 
Volgens mij zou je idd geen last van de lipo zelf hebben. Afscherming daarbuiten.

Maar goed. Aan de lipo zitten wel 2 dikke draden die idd invloed kunnen hebben.

Als je GPS ontvangst hebt dan is het goed. Anders had je maar weinig satellieten gehad.

Ik blijf lekker manual vliegen.
Alleen GPS in mn vliegtuigen om de weg terug te vinden. =D
 
Volgens mij zou je idd geen last van de lipo zelf hebben. Afscherming daarbuiten.

Maar goed. Aan de lipo zitten wel 2 dikke draden die idd invloed kunnen hebben.

Als je GPS ontvangst hebt dan is het goed. Anders had je maar weinig satellieten gehad.

Ik blijf lekker manual vliegen.
Alleen GPS in mn vliegtuigen om de weg terug te vinden. =D
Lol! :P
 
In hoeverre zou de F550 in zijn geheel nog betrouwbaar zijn. De Immersion video zender ziet er nog goed uit, maar gezien de losse onderdelen van de gimbal lijkt me die afgeschreven te zijn. Een aantal motoren zien er nog goed uit maar wie zegt dat ze bij een volgende vlucht gaat bokken?

De verzekering heeft me gevraagd om de facturen van de onderdelen te laten zien.
 
Back
Top