Zomer inspiratie: Puddle twin watervliegtuig

prop-er

Forum veteraan
Ik kwam op het Duitse RCline forum het volgende noemenswaardige draadje tegen:

Puddle Twin

896_forum3.jpg

Lackiert.jpg

Fertig.jpg

Tekeningen: http://www.rmerk.de/download/PuddleTwin2Plan.zip

Als je verder door de thread gaat op het Duitse forum kom je op pagina 6 een nieuwe bouwtekening tegen voor een speed 400 uitvoering van hetzelfde model. Spanwijdte 1430mm. Idd. Twinstar afmetingen.

Download hier de bouwtekening: Puddle Twin II XL

Ik voel veel voor dit toestel. Zou je dit ook met 2 fietsbellen kunnen laten vliegen (vanaf het water natuurlijk)?

Een fietsbel is qua vermogen zeker vergelijkbaar met een fietsbel, vaak zelfs een stuk krachtiger.

Het is inderdaad een geinig ontwerp.

heeft ook wat weg van een grumman goose... heel mooi modelletje!
jammer dat je voor de fietsbellen ook weer 2 BL regelaars moet hebben..

Maarten Zanders zei:
heeft ook wat weg van een grumman goose... heel mooi modelletje!
jammer dat je voor de fietsbellen ook weer 2 BL regelaars moet hebben..

alsof die veel kosten... (22.50 euries...)

Is dat een eigen ontwerp? Of van een bouwtekening? Ik heb het filmpje een aantal keren bekeken, en de gelijkenissen zijn wel behoorlijk groot met dit Duitse toestelletje.

Kijk maar eens naar de rompvorm en vooral de vleugel.

Ik ben geen expert, en vlieg al een tijdje niet (wil wel weer). Maar het lijkt of het zwaartepunt niet goed ligt. Vermogen is toch niet het probleem, want hij komt wel los van het water.

Als ik die PuddleTwin XL ga bouwen wil ik wel meer vermogen dan standaard speed 400/480 direct drive.

Ben nu bezig het model in 3D CAD om te zetten naar volledig foam. Ook de romp.

Ik heb gezocht naar die "GWS IPS" motoren. Dat zijn borstel motortjes met vertraging? M.a.w. minder vermogen dan fietsbellen?

Welk plan is dat? Weet je dat nog? Ben benieuwd naar de verschillen/overeenkomsten.

Als ik het goed begrijp hebben deze GWS twin motortjes rond de 250gr thrust, en een fietsbel van 1450r/min/V (KV) zo'n beetje het dubbele. Dus meer vermogen?

Ik zat zelf te denken aan 2x EMM-150PW Outrunner 1450KV fietsbellen. Iemand hier ervaring mee? Ik ben geheel nieuw op het gebied van speed 400 klasse motortjes, en al helemaal brushless motoren.

Bedankt voor de correctie, Han. :oops:

De 1450 rpm/V fietsbellen draaien volgens mij leuk op een 2 cellen pack en een 9x4 prop. Op drie cellen kun je eigenlijk slechts nog een kleine sneldraaiende prop installeren. Past niet echt bij dit model.

Als je liever 3 cellen lipo's toepast, kun je beter de 1100 rpm/V uitvoering inzetten met een 8x4 prop gebruiken.

Maximale stroom zit rond de 14A.

Je hebt dan nodig: twee 18 A regelaars en een Lipo pack dat 30A kan leveren (2x15A).

Ik heb nog veel NC pakketten liggen, en investeren in een Lipolader + Lipo's vind ik erg duur op dit moment.

Ik heb 7 (8,4V) en 8 (9,6V) cellen pakketten. Zullen die het ook goed doen met die fietsbellen?

Ik heb helaas geen ervaring met Nicads.

Gezien de relatief lage voltages van de 7 en 8 cellen pakketten zou ik geneigd zijn voor de 1450 rpm/v fietsbellen te kiezen.

Controleer wel even wat je Nicads aan maximale stroom kunnen leveren.

Kies wel voor twee brushless regelaars die overweg kunnen met Nicads. (de meeste budget regelaars hebben slechts een BEC voor Lipo's).

prop-er zei:
Kies wel voor twee brushless regelaars die overweg kunnen met Nicads. (de meeste budget regelaars hebben slechts een BEC voor Lipo's).
Maakt toch niet uit? Andersom moet je opletten: bij een BL regelaar die geen lipo-cutoff heeft moet je oppassen dat je de lipo's niet te diep ontlaadt.
Een BL regelaar met Lipo cutoff kan je gerust gebruiken met 7/8 'klassieke' cellen. Je regelaar instellen op 2S en gaan!

Overigens:

Robbe Lipoly 300 lader is slechts 20 euro en laad 1-4s lipo van 300-3000mA
Een 10C 1100mA lipo kost slechts 17 euro ( www.rctechnics.nl )
Ik gebruik beide naar volle tevredenheid, lipo vliegen hoeft niet duur te zijn!

Bedankt voor de tips! Ik neem aan dat die Lipo's parallel geschakeld kunnen worden (of elke motor/ESC een eigen accu?) Dan heb ik 2200mAh met 11,1V

Een vriend van me heeft een Ikarus mini heli. Ik heb gezien wat het vervangen van de NiCad door een Lipo kan doen voor de performance!

Even een update:

Ik heb de XL versie in 3D CAD gezet, en net even op het werk een plot schaal 1:1 gemaakt.....en geschrokken! Wat een groot bakbeest!!!

Een klassieke fout vermoed ik, als je een model 1,4x opschaalt moet er veel meer dan 1,4x vermogen in (en gewicht neemt ook veel meer dan 1,4x toe).

Ik heb hier ook nog de bouwtekeningen van een Seamaster 40. Maten van de romp en vleugels komen aardig overeen. Met het verschil dat die met een 7cc 2T pas aardig uit de startblokken komt

Ik ga het model weer verkleinen, en dan maar de vleugels verlengen, neus/romp en stabilo/rudder. Kijken wat dat opleverd.

Indien je 140% opschaalt moet je er van uitgaan dat het gewicht "kubisch" omhoog gaat, dus 1,4x1,4x1,4=2.744
Een kist van 1000gram is dus bij gelijk materiaalgebruik en 1,4 x vergroot in theorie 2744 gram...

Ik heb het nog nooit gedaan, maar ken dit principe wel. Was het totaal uit het oog verloren ;)

Overigens zijn het Lipo's van 7,4V. Ik ga het zeker overwegen met die prijzen.

Voor dit kistje (de XL versie) zou ik wel 3slipo gebruiken in combinatie met 1750 kV "fietsbel" en 8x4 props:

http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=926

Oogt mooier dan grotere props welke wellicht ook door het water gaan "roeren" met wat golfslag...

Stroom zal dan rond de 11 amp liggen (ruim 550 gram trekkracht/100Watt per motor), dus dat werkt dan mooi met twee van die 3s1100/10C lipo's van 18 euri :D

Met een kleine 1200 gram trekkracht moet een kist van ruim 1500 gram vlot van het water te trekken zijn...En zo zwaar hoeft ie niet te worden :D

Back