Zomer!

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
Wat een perfecte dagen....
Hier een sfeerfilmpje met de FCO2 vanaf mijn Cirrus

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi filmpje en goede muziek keuze.
Wat je ziet is dat de IJsel ?
Grote rioolwaterzuivering trouwens naast het opstijgpunt.

Ko

Dank.
Ja, dit is bij de waterzuivering die aan de westzijde van Deventer langs de IJssel ligt, een paar honderd meter voorbij de voormalige ijsbaan.

De muziek is van van de cd Screenplaying door Mark Knopfler. Het eerste nummer is A love idea, het tweede Finale (uit de film Last exit to Brooklyn).

Laatst bewerkt:
Relaxed filmpje! Zo vindt ik thermiekvliegen mooi!

Wat me opvalt: Je cirkelt, net als ik, bij voorkeur linksom. Het lijkt me op het filmpje, als je rechtsom vliegt, dat de neus vaker lager onder de horizon duikt dan bij de cirkels die je linksom vliegt. Je vliegt deze bochten dus met een hogere snelheid.

Ik merk bij mezelf dat rechtsom vliegen minder vloeiend gaat als linksom. Met name de dosering van het hoogteroer en het tegensturen met de ailerons vindt ik lastiger. Ik weet niet waarom. Laatste twee, drie, jaren probeer ik rechtsom net zo soepel te vliegen als ik linksom doe. Soms is dat handig als je dat kan. Bijvoorbeeld als er buizerds al rechtsom in de thermiek cirkelen. Dan is het wel zo beleefd als je dat ook doet. Ook vlak bij de grond, waar thermiek nog zwak en klein kan zijn is het goed als je rechstom er in gevlogen bent, deze net zo gevoelig uit kan vliegen als linksom. Ik merk wel eens dat, als ik van rechtsom cirkel wissel naar linksom, ik de bel kwijt ben. Vooral met vario merk je dat goed.

Vorig jaar vloog je nog zonder vario toen je je filmpjes maakte. Als ik het goed onthouden heb. Het lijkt me dat je nu al veel rustiger vliegt dan op de filmpjes van vorig jaar te zien is. Klopt dat Arjan, of is het mijn verbeelding?

Ja klopt. Linksom gaat makkelijker. Ik ben links en heb normaal gesproken hoogte+ailerons op de linkerknuppel. Bij de Cirrus is dat dus hoogte en richting. Op rechts heb ik enkel het gas zitten (richting als ik ook ailerons aan boord heb). Ik kan met een schakelaar mijn richtingsroer op de rechter stick zetten zodat hoogte en richting gescheiden zijn maar ook dat wil niet zo wennen.
Het was gisterochtend erg rustig weer, die filmpjes van vorig jaar waren tijdens turbulente dagen en die kist is véél onrustiger dan deze slak. Maar ik geloof ook dat ik beter ga vliegen. De vario helpt inderdaad heel veel om hoogte te houden in de bocht. Maar ook camerabeelden zijn voor mij leerzaam; ik bekijk ze op dezelfde manier als jij. Eergister was mijn vliegmaat er ook. Die vliegt al 55 jaar (ik anderhalf....) met zwevers en dan zie je de verschillen goed hoor. Hij vloog mijn Hurricane met vario en ik stond versteld hoe vlak en rustig hij de zwakste belletjes uitklom. Su-per om te zien.

We leren het wel......

-edit- oh en Berrie, ik vlieg altijd met ooievaars en die gaan altijd linksom :-)
Nee hoor, ik moet meer oefenen op rechtsom. Doe ik ook.

Laatst bewerkt:
Mooi begin (heel mooi!) maar hij stopt na 2:51.
Nog een tip; als je met Moviemaker werkt kun je met een paar klikken je filmpje iets lichter maken. Bij die felle lucht van vandaag wordt de grond vaan wat donker. Moet je maar eens proberen.

ok bedankt zal het uitproberen. was de 1e x dat ik de FCO2 gebruikte, dus moet nog een beetje uitvogelen hoe het werkt. Film jij met de VR of VE stand? Jou filmpje is ook super!! heerlijk deze dagen.

Gr

Welke mode vliegen jullie?

Helaas daar gaat mijn theorie.....

Ik heb ook kleine problemen met het sturen naar rechts, maar dat heeft dacht ik betrekking op verkeerd aangeleerd zijn en gedeeltelijk de motoriek van de handen. Ik vlieg mode 2 dus een linker bocht stuur ik met rolroeren in en dan duwen de duim en wijsvinger de stick weg van de handpalm. Bij een rechterbocht moeten ze dus de stick naar de palm toetrekken en dat is dacht ik iets moeilijker. Wel heb ik nu gemerkt dat dit met de cockpit SX zender een stuk beter gaat, daar staan de sticks in een betere ergonomische houding.

Als je goed kijkt zie je dat de stickunits iets schuin staan waardoor je dus een iets andere stuurrichting hebt dan bij de normale zenders.
004515002.jpg

Bij de EVO zenders van MPX kun je die stand zelf inregelen zodat het nog beter komt te staan. Ik ben van mening dat dit alleen maar beter is voor je handen en de stuurcoordinatie. Je duim maakt dan een meer natuurlijkere stuurbeweging.

Helaas daar gaat mijn theorie...

En die is, kort door de bocht: Voorkeursrichting van sturen is duimbeweging "van je hand af" ?!?

Ik vindt het geen gek idee om het te zoeken in de ergonomische hoek. Maar:

Dosering "up" in de bocht is in beide gevallen, linksom of rechtsom, gelijk.

In de bocht sturen aileron en richting elkaar tegen. Afhankelijk van de richting van de bocht is dan aileron, dan richting de lastige kant.

Ik denk vooral dat het tussen de (mijn) oren zit. Als ik bewust rechtsom ga vliegen begin ik met overdreven up geven (nadat ik de zwever met richting z'n kontje heb omgekeerd en met ailerons een "bank" gegeven heb) Dat overdreven up gegeven is vooral een gevoelskwestie voor mijzelf. Even voelen hoever ik moet gaan. Ik merk dat ik meer up kan geven dan dat ik "vroeger" deed. Het is een stom verhaal, weet ik, want er zit ergonomisch geen verschil tussen up geven in een linkerbocht en in een rechterbocht.

Als de zwever nu in de rechterbocht ligt, begint het spel met up, richting en tegensturen met de ailerons. Richting en aileron moet ik de linker knuppel van het richtingsroer naar rechts drukken. De ailerons op de rechterknuppel druk ik naar links (mode 1 vlieg ik dan toch?) Juist dit naar binnen drukken van de knuppels moet ik bewust doen. Dat gaat dan alwel snel over in onbewust vliegen. Soms gebeurt het me ook dat ik onbewust al rechtsom vlieg en later dacht van; he, je vliegt al een tijd rechtsom!

Daarom; het zit vooral tussen (mijn) de oren.

Het klinkt allemaal zwaarder dan het is. Het lijkt wel of ik niet kan vliegen als je dit leest....

Da's jammer....
Zou deze verklaring kunnen: als je begint heb je één kant die van nature makkelijker en beter gaat (door je zender, stickindeling, eigen motoriek enz). De andere kant op gaat wat minder soepel dus al snel draai je rondjes naar de kant die je het best afgaat. En dat gaat steeds beter, terwijl de andere kant gewoon minder vaak geoefend wordt.

Ik heb het trouwens nog veel extremer met rollen. Linksom gaat goed, rechtsom veel minder. Dat doe ik dus ook echt bijna nooit.

Wat spreken we af:

De komende zomer allemaal alleen nog maar rechtsom vliegen.

Dan hebben we het er in november weer eens over. :)

Linksom of rechtsom zou eigenlijk geen verschil mogen maken.

Als je beseft dat draaien in een bepaalde richting minder goed lukt, dan zou je eigenlijk alleen maar mogen draaien naar die richting, net zolang volhouden tot je er een goed gevoel bij hebt.

Net zo voor een links of rechts circuit voor het landen, of vliegen op een vreemd veldje...

Ik klets uit mijn nek. Dit:

In de bocht sturen aileron en richting elkaar tegen. Afhankelijk van de richting van de bocht is dan aileron, dan richting de lastige kant.....

Is in tegenspraak met dit:

Richting en aileron moet ik de linker knuppel van het richtingsroer naar rechts drukken. De ailerons op de rechterknuppel druk ik naar links

Immers maken je duimen dan dezelfde beweging van je hand uit, of van je hand in. (en niet tegengesteld)

@Evert. Je hebt helemaal gelijk.

Back