Zomer!

Onder videoeffecten (rechts op je clip klikken, dan zie je hem). Dan: Helderheid, toename -> toevoegen -> ok. Eventueel een keer herhalen.

Mooi filmpje weer trouwens. Hij zeilt wel een eind door bij de landing....Ik ken dat :roll: . Blij met mijn remklepjes maar zelfs dan nog.

Even over het invoegen van je filmpje; je moet tussen die vierkante haakjes alleen de letters/cijfers die na "v=" staan plakken.

Laatst bewerkt:
Onder videoeffecten (rechts op je clip klikken, dan zie je hem). Dan: Helderheid, toename -> toevoegen -> ok. Eventueel een keer herhalen.

Mooi filmpje weer trouwens. Hij zeilt wel een eind door bij de landing....Ik ken dat :roll: . Blij met mijn remklepjes maar zelfs dan nog.

Even over het invoegen van je filmpje; je moet tussen die vierkante haakjes alleen de letters/cijfers die na "v=" staan plakken.

Ok ga het even uitzoeken. ja het was gister turbulent (staat een rij bomen achter mij dus dan merk je dat wel bij het landen ;)
Heb ook nu een Eon met remkleppen, die is bijna klaar.

Een vliegtuig vliegt altijd beter ( makkelijker ) linksom als rechtsom.
tenminste als je op het noordelijk halfrond staat.
Het heeft volgens mij te maken met de draaing van de aarde.
Daarom gaat een lage druk gebied ook altijd linksom. en water in een putje enz.
Je moet meer tegensturen.
Er zijn mensen bij ons op de club die alleen linksom kunnen landen. En alleen linksom hun rondjes vliegen. Gaat gewoon gemakkelijker.

Groet Arthur

Jakkie takkie en PH_AJH spelen buiten deel 2.

Het was weer lekker. Deze keer in Zutphen.
Een impressie.

En de "bel van de dag". Let eens op hoe mooi ik rondjes rechtsom draai!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi allen
Mooie filmpjes van zomerse beelden met de FCO2.
Ik ben naar Toscane geweest en heb mijn Graupner junior en mijn Protech Sonic 400 natuurlijk ook mee genomen.
Hierbij dan ook mijn bijdrage aan jullie mooie zomerse filmpjes.
Ik vind wel dat de resolutie op you tube uiteindelijk tegen valt.
Ik gebruik mijn allerons als remkleppen maar desondanks valt het mij altijd weer tegen(mee) hoever de zwever toch nog door zweven.

SwAVR67JZEk[/media] - Graupner junior S Toscane
Zoals je ziet was het een mooie omgeving en een schitterende vakantie. Helaas was de wind onvoldoende om helling te zweven.
Ik had gehoopt dat voor de eerste maal uit te kunnen proberen maar helaas zal dat moeten wachten tot een andere keer.

Zet hem er even zó bij

Heel mooi. Da's pas zomer!

Ik heb nog niet alles gelezen, maar schaatsen (400 m baan), atletiek (idem), het gaat allemaal linksom.

Bochten met de fiets idem. :p

Draaiing van de aarde? :confused:

jan.

Ja, Jan. De klok draait wel rechstom.

En, als water wat door een putje naar beneden stroomt linksom gaat, betekend dat dan dat warme lucht, wat in een slurf opstijgt, rechtsom draaiend is!? (draait thermiek uberhaupt?) Is het dan makkelijk tegen de draairichting van de thermiek in te vliegen? Linksom dus.... Veroorzaakt een draaiende luchtmassa een centifugale versnelling waar je afhankelijk van de draairichting van de zwever meer of minder last van hebt....

Of draaien wij door ;)

(ik zal verder mijn mond houden en het draadje niet vervuilen)

Laatst bewerkt:
Je vervuilt het draadje niet hoor. Ik vind het allemaal prachtige zomerse overpeinzingen. Keep them coming.

Vanochtend had ik even tijd rond 10.00u en ik dacht: ach, het is te vroeg voor thermiek maar we gaan lekker een beetje pielen. Wat een vergissing! De Cirrus was niet te houden. Opvallend veel lage thermiek, heel anders dan later op de dag. Ik kon er niet hoog mee komen maar weldegelijk heel lang vliegen.
Zou het zo zijn dat de bewering dat thermiek pas na het middaguur bruikbaar wordt afkomstig zijn uit de grote zweefvliegerij? In ieder geval weet ik nu dat ik 's morgens niet meer thuis hoef te blijven.

Vanmiddag een heel ander verhaal. Ik gooide de Hurricane omhoog terwijl er een grote cumulus boven het veld hing en hij ging omhooooooog! Heel in de verte (hoogte) zaten 2 grote zwevers die ook knetterhard stegen. Echt binnen een paar minuten zat hij tegen het onprettig hoge aan. Wat figuren gevlogen om hoogte kwijt te raken en zodra ik afvlakte: hup, daar ging hij weer. En dat 4 keer achter elkaar. Die Hurricane is trouwens geweldig voor de kunstvlucht. Ik kan er zonder problemen een vierkant mee vliegen. Dus horizontaal snelheid opbouwen, recht omhoog, daarna weer haaks tot rugvlucht, en daarna weer haaks naar beneden. En op snelheid rolt hij ook heel erg mooi. Heeeeele grote loopings gaan er ook mee, en Cuban eights..... pas na 1 uur en 15 minuten was die cumulus vertrokken en was het gdaan met de pret. Maar toen had ik er ook wel even genoeg van.

Gek is dat ; ik heb precies het zelfde linksom is makkelijker ;-) Rechts moet ik echt heel bewust sturen. Sinds verleden jaar stuur ik met de zender in een pult en nu gaat het al beter, we gaan allemaal oefenen...

Voor de geinteresseerden:Links en rechtsom en de draaing van de aarde???
meestal wordt er dan gerefereerd aan de Corioluskracht zonder verder veel begrip of onderbouwing.
Bijgaande nuttige links over de misverstanden:

Bad Coriolis
Corioliseffect - Wikipedia

Als je iets snapt van deze krachten en hun dimensie is het snel in te zien dat dit niet van toepassing is op de schaalgrootte van thermiek.
Tevens : thermiek is zo lokaal dat er geen standaard hoofd-looprichting zoals met depressies van zuid naar noord is.
Echter zoals ook al wel blijkt uit het verhaal (in de eerste link) over de Coriolus-oplichter aan de evenaar:
mensen vallen liever niet van hun niet onderbouwde geloof af dan dat ze een nieuwe rationelere verklaring onder ogen zien.

Het makkelijker links dan rechts sturen heeft hier in ieder geval helemaal niks mee te maken.
Ligt het niet meer voor de hand dat de bouw van het menselijk lichaam (asymetrisch, hart bv links meestal) en/of meestal rechtshandigheid hier meer mee te maken heeft?

Maar vooral belangrijk, laten we vooral genieten van zomerse vliegmomenten!
Peter.

Over thermiek

Mooie uitleg gevonden over het onststaan van thermiek:
Zweefvliegen - Lemelerveld
Beetje naar beneden scrollen. Twee passages die bevestigen wat ik zelf merkte:

In een hoog luchtdrukgebied ontwikkelt zich de thermiek ook anders. Als er thermiek begint te ontwikkelen dan blijven de bellen eerst op lage hoogte steken. Ze lopen vast op de toestandskromme. In dit onderste gedeelte wordt de toestandskromme nu parallel aan de droogadiabaat. Daarna stijgen de bellen weer wat hoger enz. totdat de thermiek zich opgewerkt heeft tot de inversie laag, waarbij de toestandskromme nu in het geheel weer parallel gaat lopen aan de droogadiabaat. Een enkele keer komt het wel voor dat het bij dit lage gerommel blijft. Nergens thermiek te ontdekken, behalve op circuit of boven het industrie terrein.

En dat is precies wat ik die ochtend merkte. Wij vliegen natuurlijk op circuithoogte voor de grote jongens (rond de 600 voet meen ik, dus zo'n 200 meter).

Maar als de condities goed zijn en de thermiek zich verder ontwikkelt worden de cumulus wolken groter en gaan de wolken als het ware een eigen leven leiden. Je kunt de cumuluswolk dan beschouwen als een soort stofzuiger die warme lucht opzuigt uit de superadiabatische laag.

En dat was in de middag het geval.
Leuk hoor.

Nog even dit over de draairichting van thermiek:

Draairichting van de thermiek

Een thermiekbel die opstijgt gaat ook roteren. In eerste instantie verwacht men dat de thermiekbel linksom gaat draaien net zoals bij een depressie. Dit is niet waar. Een thermiekbel kan zowel links- als rechtsom draaien. Dit hangt van het toeval af. De krachten die moeten zorgen dat de bel linksom draait (afwijking naar rechts op het noordelijk halfrond) zijn over deze afstanden te klein om dit te bewerkstelligen. Hetzelfde geldt voor de wervel die ontstaat als men een bad of wastafel leeg laat lopen.

Deze wervel kan ook links- of rechtsom draaien. Het mooiste bewijs hiervan vormen de vogels die ook links- of rechtsom cirkelen, als dit tenminste een bewijs is, want soms cirkelen er een paar linksom en een paar rechtsom, hiermee de zweefvliegregel schendend. Bedenk zelf maar eens dat dit niet triviaal is en dat tegen de draairichting van de bel in cirkelend, het gunstigst is.

Laatst bewerkt:
Back