Zonnebril

Wil dat goed? Ik werd gewaarschuwd dat die glazen dan onregelmatig mee kleuren doordat het glas niet overal even dik is.

Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat varifocus mij niet echt goed bevalt tijdens het vliegen. Ja, ik kan veel beter mijn zenderdisplay aflezen, maar als ik ook maar IETS scheef naar het vliegtuig kijk, is het beeld niet optimaal. En daar heb ik met de gewone bril geen last van. Dan maar wat meer moeite met het display...

Ik heb wel meer gehoord dat sommige mensen niet kunnen wennen aan varifocus, is erg persoonlijk.
Ik heb geluk, voor mij is het totaal natuurlijk - ik rij er ook auto / motor mee (kijken op navigatie / ver vooruit kijken)
De verkleuring is bij mijn bril volledig homogeen, maar ik heb niet veel verschil in glazen.
Nadeel overigens: het werkt niet achter glas - maar dat is niet echt een issue bij vliegen.
 
Ik heb wel meer gehoord dat sommige mensen niet kunnen wennen aan varifocus, is erg persoonlijk.
Was ik ook bang voor, toen ik er aan begon, maar dat valt heel erg mee, en ik ben er in het dagelijks leven prima mee. Vooral autorijden is een stuk prettiger (had moeite met het aflezen van de GPS bijvoorbeeld), en achter de computer is het helemaal ideaal, ik kan nu gewoon mijn bril ophouden.
Maar met vliegen vind ik het gewoon niks: Kop niet perfect op het model gericht, dan zie ik de boel niet lekker scherp.
 
Mijn bruine bril doet het overigens wel beter met bewolkt weer.
Blauwe achtergrond blijkt de boosdoener denk ik....
 
ok, dan hebben we het over geld naar de toestel vs geld voor een zonnebril.
laatst hadden we nog een topic waarin het ging over de meest goedkope zenders waar iets van te verwachten viel.

als de zender al zo goedkoop mogelijk moet (en daar hangen alle toestellen aan vast), dan zal het de brillen niet anders vergaan denk ik :D

In mijn geval:
ik ben een zeur over brilvorm, dus op een punt ben ik bij ray ban uitgekomen.
ik heb ooit een grijze gehad, polariserend, dat was niet best. naderhand.
ik ben geen brildrager, nooit uitgetest wat een kleur nou doet.
later een keer zo'n vent advies gevraagd. die kwam met geel en bruin, met name omdat dit ook in het verkeer veel wordt gebruikt (schijnbaar)
Dus nu heb ik ook een ray ban, bruine glazen, polariserend.
wereld van verschil. dus mn vliegbril ligt nu standaard in de auto. ook in de auto werkt het ding gigantisch goed.

Als het echt helder weer is (blauwe achtergrond) sta ik ook nog wel eens zonder bril te vliegen.
altijd met pet.
maar, ons veld ligt zodanig dat de zon in de ochtend aan de rechterkant in de weg zit. tot 13:00 vlieg je er onder door, overheen.
of je draait een kort bochtje.
na 13:00 is hij meestal wel uit het zicht.
en met die zon in je zicht, kun je eigenlijk niet zonder pet en zonnebril.
 
Dat is een goeie....... voor de motorcross heb ik een oakley (die met het brede glas) met van die spiegelende oranje zonnestralentegenhoudendeencontrastverhogende ruitjes

Deze. Moest toendertijd alle verschillende monturen en glazen hebben. Mulders en Gebben waren erg blij met mij.

Begonnen met de 100% brillen. Daarna oakley mx airbrake lijn
16147687832854011334093339382373.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik een Adidas sportbril met verschillende sets glazen. Als het echt zonnig is gaan er glazen in die nog maar 5% licht doorlaten. Die zijn eigenlijk bedoeld voor tijdens het skiën. Ze zijn oranje/bruin van kleur en filteren vooral blauw licht weg en dat kijkt bijzonder prettig. Bij grauw weer zet ik helder oranje glaasjes erin, die verbeteren het contrast en als ik hem opzet is het net of iemand het licht aandoet. Heel vreemd, maar wel lekker.
 
  • Like
Reactions: Cnn
MIjn vliegbril van George de Jong heeft een iets betere kwaliteit Zeiss glazen dan de Serengeti.
Ik heb een Serengeti opgehad en daarna degene die ik nu heb.
Met de Serengeti zag ik gewoon blauw lucht, met degene die ik nu heb zag ik zelfs kleine wolkjes, ik kon de lucht beter lezen.
En de glazen zijn wat oranjig, dat geeft een enorm contrast.
 
MIjn vliegbril van George de Jong heeft een iets betere kwaliteit Zeiss glazen dan de Serengeti.
Ik heb een Serengeti opgehad en daarna degene die ik nu heb.
Met de Serengeti zag ik gewoon blauw lucht, met degene die ik nu heb zag ik zelfs kleine wolkjes, ik kon de lucht beter lezen.
En de glazen zijn wat oranjig, dat geeft een enorm contrast.

Ik denk dat die niet op sterkte is!?
 
Nee, die van mij niet, die van Gerben wel.
En dat schijnt redelijk prijzig geweest te zijn.

GJ
 
Nou ben je wat betreft de kleur "oranje" wel redelijk partijdig volgens mij, GJ[emoji56]

Bril is binnen. Binnenkort mee naar het veld!
 
Wat je wel en niet ziet ligt ook erg aan de kleur van het glas. Persoonlijk zie ik alles haarscherp met de blauwe lenzen. Veel beter dan zonder bril. Of de bruine glazen.

Bril moet je ongeveer 5a10 minuten op hebben tot deze zich heeft aangepast aan het licht. Heb hem niet op sterkte. De bruine drivers edition doet het ook goed. Helpt ook beter tegen direct zonlicht. Maar de blauwe geeft een veel duidelijker contrast. Dat is wat ik prefereer met vliegen en auto rijden.


Hier kan je de effecten zien goed zien in de lens simulator

https://www.serengeti-eyewear.com/us/glass_references.html
 
Laatst bewerkt:
Ik wil mijn model goed zien, en eventueel wat wolkjes in een blauwe lucht ivm thermiek.
Ook mag het niet een gepolariseerde bril zijn ivm het display op de zender.
Ik had al speciaal een Rayban zonder polarisatie gekocht maar die vond ik niet zo fijn als het bewolkt weer was.
Dus toen gekeken naar een Serengeti maar toen ik die andere bril opzette was die Serengeti verleden tijd.
Je betaald 90% voor de naam en 10% is maar de werkelijke waarde.

GJ
 
Ligt eraan onder welke hoek je na een lcd display kijkt met gepolariseerde lenzen. Ik heb er geen last van. Op mijn horloge, zender of auto instrumenten niet.

Ik ben geen echte piloot waar de voordelen van een polariserende bril niet opwegen tegen het feit dat je je instrumenten ten allertijden moet kunnen aflezen. Mocht je het perse willen. Dan kan je een goedkopere lens nemen zonder polarisatie. Persoonlijk nul last van. Echt niks.

Je kan met een gepolariseerde bril alsnog lcd schermpjes aflezen hoor. Ligt eraan hoe deze (polariserende laag)is geplaatst. Elke keer 45graden draaien. Dan zie je het.
16148513056992582630394397605478.jpg



16148512837167368922179079695765.jpg





valt nog wel mee qua prijs hoor. Het is geen overpriced design ding. Dan denk ik aan heel andere merken. Serengeti is geen statussymbool.
 
Laatst bewerkt:
alles wat belangrijk is, zit een alarm op, in mijn geval.
En als ik echt wat af moet lezen, hou ik mn zender ff omhoog, zodat ik over de rand van de bril kan lezen.
maar dat komt eigenlijk zelden voor.
meer om ff te kijken hoever mn timer al verlopen is, bijvoorbeeld
 
alles wat belangrijk is, zit een alarm op, in mijn geval.
En als ik echt wat af moet lezen, hou ik mn zender ff omhoog, zodat ik over de rand van de bril kan lezen.
maar dat komt eigenlijk zelden voor.
meer om ff te kijken hoever mn timer al verlopen is, bijvoorbeeld

Ik heb een motor gekocht, dan zwaait er tenminste nog eens iemand naar mij.
En ik heb een zender, zodat er ook zo nu en dan eens iemand wat tegen mij zegt.
Je moet toch iets.
 
Ligt eraan onder welke hoek je na een lcd display kijkt met gepolariseerde lenzen. Ik heb er geen last van. Op mijn horloge, zender of auto instrumenten niet.

Ik ben geen echte piloot waar de voordelen van een polariserende bril niet opwegen tegen het feit dat je je instrumenten ten allertijden moet kunnen aflezen. Mocht je het perse willen. Dan kan je een goedkopere lens nemen zonder polarisatie. Persoonlijk nul last van. Echt niks.

Je kan met een gepolariseerde bril alsnog lcd schermpjes aflezen hoor. Ligt eraan hoe deze (polariserende laag)is geplaatst. Elke keer 45graden draaien. Dan zie je het. Bekijk bijlage 425769


Bekijk bijlage 425768




valt nog wel mee qua prijs hoor. Het is geen overpriced design ding. Dan denk ik aan heel andere merken. Serengeti is geen statussymbool.


Als mijn model op 800+ meter hoogte zat dan kan ik niet even de zender 45 graden draaien, dan moet het direct afleesbaar zijn, anders ben ik mijn model kwijt en dat is duurder dan een bril.
En als ik de prijzen van Serengeti zie, dat is geen enkele bril waard.
250 a 300 Euro voor een stuk plastic.
Jaren geleden had ik contact met de importeur, die importeerden Bushnell, van de radarguns maar ook Serengeti.
Ik heb toen de inkoopprijzen gezien, dat zijn echt enorme marges.
Als je gewoon een normaal montuurtje neemt, 30 Euro, en je laat er Zeiss glazen inzetten kan je een bril krijgen die beter is dan een Serengeti en nog niet eens de helft kost.
Het is dus wel degelijk een statussymbool.

GJ
 
Back
Top