zoom 400 kopen of niet??????

Ik ben een moet het heli vliegen nog helemaal leren, en heb een beperkt budget en het ziet er niet naar uit dat ik later nog grote investeringen kan doen. Daarom kies ik voor een cp heli. ik wil die uitdaging wel aangaan.
Nu heb ik een mooie aanbieding gekregen voor een zoom 400(protec), geheel compleet met een hitec optic6 receiver.
Ik twijfel nu heel erg of ik deze zal kopen, ik zie hier namelijk weinig positiefs over deze heli.
Wie kan mij goede feedback geven.
BTW ik koop geen heli via het internet (vertrouw het niet zo). :|

Je kunt, voor dat het in de papieren gaat lopen.
Een fp-tje gaan kopen van rond 150€, hierna kun je zien als heli-vliegen echt bevalt.
Zo niet , dan is er niet al te veelt geld weggegooid.

Tja, dat je weinig positiefs over dat ding leest zegt al genoeg niet?
Om de zoom goed en betrouwbaar te maken moet je er flink in investeren.
Als je perse voor een CP heli wilt gaan. (niet aan te raden binnenshuis te vliegen en niet crashbestendig) Kan je beter voor een T-rex of een Humminbird pro 3D gaan. Naast dat ze een stuk betrouwbaarder zijn, zijn ze nog goedkoper ook.

Dan wil ik wel een adres van je waar ze die dingen, (T-rex of hummingbird als rtf set) goedkoper verkopen. Ik kan namelijk niets vinden.

Pjoeter zei:
Je kunt, voor dat het in de papieren gaat lopen.
Een fp-tje gaan kopen van rond 150€.

Gewoon even door het forum rondneuzen of zoeken naar Hummingbird ,Dragonfly.

renic zei:
Dan wil ik wel een adres van je waar ze die dingen, (T-rex of hummingbird als rtf set) goedkoper verkopen. Ik kan namelijk niets vinden.

The Trex is te zien op mijn site. Klik de "WWW" button :)

Antwoord op je originele vraag: Niet doen, de zoom 400 behoeft te veel modificaties en is veelste kwetsbaar om ermee te leren vliegen.

De T-Rex is zeer een goed alternatief, hij is goedkoop in aanschaf en de prijzen van losse onderdelen zijn ook bijzonder prettig. Je kunt deze uit de box vliegen, er zijn absoluut geen upgrades nodig. Ik heb er zelf een en ben er uitermate tevreden over. :D

Ik ben echter wel wat sceptisch over het feit of dit formaat heli (micro's) zich leent om het vliegen onder de knie te krijgen. Je zult in iedergeval vaker crashen, toegegven de reparatie kosten zijn geringer. Ik heb het heli vliegen zelf met een raptor 30 geleerd en bezit ook een Freya 60, deze heli's zijn veel stabieler. Als je wel voor de wat kleiner heli's gaat, calculeer dan in dat je zeker twee van deze heli's (aan geld) nodig bent voordat je een beetje kunt hoveren.

Dus een micro lijkt een goedkoop alternatief, maar is zeker niet goedkoper dan een raptor 30.

Dus als het perse een kleine elektro heli moet zijn dan zou ik persoonlijk gaan voor de T-Rex. Gaat het om het leren vliegen, kies dan een raptor of iets dergelijks.

Daarnaast, je kunt prima via het internet kopen, alle eerder genoemde internet winkels zijn absoluut betrouwbaar.

Mvg,

Peter

Hmmm je moet nu niet denken dat je met een raptor 30 het in je eentje hoveren zonder schade kan leren. Dan moet je echt aan de kabel bij een instructeur.

Ik mijzelf (zonder hulp) leren vliegen in 2 avonden met een micro FP heli. Het voordeel van zo'n micro FP is dat de kans op schade bij een crash minimaal is. Vaak gewoon oppakken bladen recht zetten en weer vliegen.

De kans dat je geen schade hebt met een CP heli is erg klein.

Je kan een T-rex natuurlijk ook aan de kabel hangen met een instructeur.

Satoer,

Je hebt helemaal gelijk dat je met een raptor 30 hulp nodig bent, een instructeur is de enige weg te gaan. Maar dit kan absoluut zonder schade, ook als je niet aan de kabel gaat. Wij hebben dat bij de MVA reeds meerdere malen bewezen.

En ja met een T-rex of iets vergelijkbaars kun je ook leren vliegen, en ja per schade geval is de schade bij een micro vaak minder (of in iedergeval goedkoper), maar wat ik beweer is dat je vaker zult crashen en dus moet je daar gewoon rekening mee houden. Ook voor een eventuele instructeur is het veel moeilijker lessen met een micro, het is ongelooflijk hoe snel zo'n micro snelheid op pikt, persoonlijk sta ik in iedergeval niet te trappelen om iemand met een micro les te geven. Ik geloof er niet in, dit kan echter ook aan mijn capaciteiten als instructeur liggen natuurlijk. Voor alle duidelijkheid we hebben het hier wel over vliegen en niet over een paar centimeter boven de grond wapperen :wink:

Nogmaals alles is mogelijk en een ieder moet doen wat ie prettig vindt, maar het valt mij op dat er momenteel veel personen zijn die willen leren vliegen met heli's en vanwege het kosten aspect kiezen voor een micro. In de praktijk betekent dit echter vaak zelf proberen in de woonkamer of achtertuin met toch relatief vaak een crash. Daarkomt bij dat er volgens mij nog wel wat verschil is wat vliegen betreft tussen een FP Hum/Pic. of een T-Rex/Zoom, de vergelijking met de raptor was bedoeld voor de laatste categorie, dit i.v.m. de originele vraag. Heb overigens zelf nooit met een FP gevolgen.

Gr,

Peter

De zoom set die ik op het oog had kost zo'n 600 eurie geheel kompleet met ly-po, lader en zender. Voor dat geld heb ik alleen nog maar een komplete T-rex. En dan zit ik echt aan de limiet.
Ik heb alleen maar een goede set nodig, en als ik die in de loop van het leerproces moet gaan upgraden heb ik daar niet zo veel problemen mee (is altijd nog goekoper dan een nieuwe set, denk ik zo).
Maar alle respons is welkom. en ik neem het allemaal serieus. Vind het type dragonfly nou eenmaal niet zo geweldig kwalitatief. en er is ook niet echt mee door te groeien geloof ik.
Vind de T-rex trouwens wel prachtig.

renic zei:
De zoom set die ik op het oog had kost zo'n 600 eurie geheel kompleet met ly-po, lader en zender.

Renic,

ik heb een Zoom sinds juni 2004. Daar vlieg ik veel mee, maar je moet flink investeren om hem vliegend te houden:
a. de aandrijving van de heck-rotor is geen (euro) cent waard. Minimaal moet er een snaar aandrijving in, om niet elke week nieuwe tandwielen te halen.
b. De standaard motor ging bij mij maximaal 3 weken mee, inlopen of niet. Minimaal nodig een brushless+ regelaar (ik heb nu nog de Protech bushless. Deze wordt mijns inziens veel te heet en heeft een vliegtijd van de helft van een standaaard motor. Ik heb nu een buitenloper in bestelling).

c. Verder zaten er in het begin heel veel kinderziektes in: open lagers in de staartbuis, een glijlager in het midden van de staartbuis, loslatende tandwielen op de heck-rotor aandrijving, etc. etc.

Pas ervoor op dat de Zoom, welke jij op het oog hebt, van deze kinderziektes al verlost is. Is de zender, die erbij zit, voor uitbreiding geschikt? Als je lol krijgt in het heli-vliegen, wordt het dagelijks eten ondergeschikt hieraan en wil je toch meer :D .

Kortom, bezint eer gij begint.

M.vr.gr.

Theo de kramer

Renic,

Ter vergelijking, ik was het volgende kwijt voor mijn T-Rex:

Motor: Mega 16/15/3 + Regelaar PH35 + 4xHS56 + PH link incl invoer, importheffing en reiskosten 270Euro (USA)
T-Rex: 149,95 Euro + 10 euro verzendk. 159,95 euro (odoorn).
Lipo: TP2100 55 euro incl. (USA)

Dit is in totaal dus 484,95 euro

Dan mist er nog een lader, zender en gyro. Dat zul je dus niet redden voor 600 euro :( . Maar realiseer je wel dat er dan geen compromis gedaan is wat betreft de spullen. Ik schat in dat de spullen die bij de set zitten minder zijn, bovendien zul je de zoom waarschijnlijk nog moeten upgraden naar beltdrive wat denk ik ook al gauw 75 euro of meer kost. En vergeet niet dat het crashen met een T-Rex goedkoper is.

Tja, heli's zijn niet goedkoop, maar wees zo verstandig dat je iets goeds koopt en niet iets uitkiest omdat dat net in je bereik ligt. Wacht dan wat langer en ga voor de betere deal :wink: .

Succes,

Peter

renic zei:
De zoom set die ik op het oog had kost zo'n 600 eurie .... En dan zit ik echt aan de limiet.
Met wat standaard spullen moet dit ook lukken met een t-rex, maaaaar wat extra onderdelen voor de crash die je zeker nog gaat maken is ook prettig. En dan heb ik het niet over upgrades, maar die noodzakelijke delen om te blijven vliegen.
renic zei:
Ik heb alleen maar een goede set nodig, en als ik die in de loop van het leerproces moet gaan upgraden heb ik daar niet zo veel problemen mee (is altijd nog goekoper dan een nieuwe set, denk ik zo).
Ik heb zelf nog geen heftige crash meegemaakt (wel een aantal kleintjes), toch ondanks dat stond ik (en nog steeds) in overweging om "gewoon"een komplete t-rex (in mijn geval) alleen voor de onderdelen aan te schaffen, het kan snel uit... (3 sets rotorbladen, heveltjes, heckrotorbladen, hoofd/heckrotor bladhouders, lagers, boutjes, schroevjes, enz):wink:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=16054
Ook hier staat veel info, ook kosten na een tijdje vliegen (al moet dat behoorlijk geupdate worden :oops: )

Succes en groetjes van A.

Ik heb laatst ook een Zoom 400 gekocht, en ook snel tot de conclusie gekomen dat er behoorlijk wat geïnvesteerd moet worden, alvorens je een heli hebt waar je op kunt vertrouwen en die op crashes na eigenlijk geen geld kost.

Een brandstof heli kost je kompleet min. € 1000,- en dan krijg je het verbruik nog van behoorlijk dure brandstof.

Als nieuwkomer om eens te "proeven" aan deze prachtige hobby, zou ik kiezen voor de E-sky, deze kun je kompleet vliegklaar krijgen bij RCHelistore voor € 160,-

Groetjes,

Philippe[/url]

renic zei:
De zoom set die ik op het oog had kost zo'n 600 eurie... En dan zit ik echt aan de limiet.

Wat bedoel je hiermee, Renic? Is dit je startbudget en mag daar op termijn (zeg het eerste jaar) nog enkele honderden euri bij of is dit je totale budget om deze hobby te beoefenen? Als het laatste het geval is zou ik overwegen een andere hobby te kiezen: zoals anderen al zeiden is dit helaas geen goedkope hobby (wel een heel erg leuke en interessante) en met 600 euro kom je niet ver. Dan lig je na een paar maanden stil, hebt toch 600 euro uitgegeven en je kunt alsnog een andere hobby gaan zoeken. Neem van mij aan dat deze hobby een redelijk constante stroom geld vraagt. Zeker als je de smaak te pakken krijgt. Niet voor niets hebben bepaalde mensen "Powered by.. Visa" in hun onderschrift staan. Nietwaar Marcel?

@ Philippe

De E-sky kost bij RC-Helistore compleet met zender overigens 195 euro. En of je daar gelukkig mee wordt??

Groetjes,

Francis

Francis zei:
@ Philippe

De E-sky kost bij RC-Helistore compleet met zender overigens 195 euro. En of je daar gelukkig mee wordt??

Echt gelukkig worden niet nee. Maar als het inderdaad gaat om zijn max. budget gaat, heb je niet veel meer keuze :?

Mocht de hobby je aanspreken, verkoop je de e-sky en zou je, als je bereid bent nog iets bij te leggen, voor b.v. de T-rex kunnen gaan.

Heb besloten er toch maar iets meer geld in te steken en voor de T-rex te gaan (vind hem erg mooi en ziet er degelijk uit)
Maar nu komen ze met de Ark400 aan, ziet er ook goed uit, brengt me toch aan het twijfelen.
Overigens bedankt allemaal voor jullie tips en goede bedoelingen.

Back