Zoom 450 RTF: motor doet het niet?

Heb je op de servohevels meerdere gaatjes waar de stuurstangen in kunnen? Zo ja, dan zou je misschien bij de pitch-servo een gaatje verder naar buiten kunnen kiezen, dan krijg je meer stuuruitslag.

Of heeft deze heli misschien ook 2 standen, beginner bijv 8 graden, gevorderd dan 10 graden? Mijn FP heeft dat ook, niet met pitch natuurlijk, maar in de beginner stand slaan de cyclic servo's minder ver uit bij volle stickbeweging.
 
Ok, dat is het dus niet. En die mogelijke "beginnerstand" zoals je ook bij de MSR hebt? Of misschien langere en kortere kogels op de swash? En hoort deze CP ook 10 graden te halen of hebben ze hem wat getemd omdat het een rtf set is?
 
Weten jullie hoe het zit met onderdelen voor de zoom 450. De heli is al wat jaartjes op de markt en wordt nu gedumpt voor spotprijzen. Toch wel veel positieve dingen gehoord over de zoom 450. Ik zou hem zelf ook best graag aanschaffen maar ik ben een beetje bang dat er straks geen onderdelen meer voor zijn. Of is dit onterecht.
Ik kan natuurlijk doorsparen voor de T-rex. Hebben jullie een idee?

Bedankt vast!

Loek
 
Mij hebben ze beloofd dat alle stukken vooradig zijn. Maar heb ze nog niet nodig gehad. (Moet mijn eerste vlucht nog doen :p)

Wel moet ik zeggen dat ik nu reeds wat twijfel aan de kwaliteit van de heli. Ook is er zeer weinig info (hulp) over te vinden op internet.
 
Heb mijn eerste twee hover vluchtjes gedaan. Niets afgebroken :p... dus heel blij.

Had heel veel videos gevonden voor de setup. Maar vraag me nu eigenlijk af hoe ik hem stabieler kan laten vliegen. Bvb wat zal de rotorspeed veranderen? Ik vlieg nu ongeveer aan 50% rotorspeed. Volgens handleiding mocht dat zelfs 40% zijn. Ook heb ik het gevoel dat motor erg warm wordt.
Waar kan ik zulke vlieg afsteliing info vinden?
 
Laatst bewerkt:
40 of 50% lijkt me wel erg laag. Ik dacht dat 70% gebruikelijker was, en 100% voor 3D. Een te lage headspeed betekent dat je veel extra pitch moet geven, en misschien moet je motor dan te hard werken. Beetje te vergelijken met 60 rijden in zijn 5, het kan wel, maar je auto zal het niet echt lekker vinden.

Bovendien betekent een hogere headspeed meer stabiliteit, omdat de rotor als een vliegwiel werkt.
 
Lijkt me inderdaad logisch. Maar zoals ik zei, volgens handleiding hoef ik maar op 40% in te stellen. Is er nog nadeel aan hogere headspeed, behalve dan misschien de accu die sneller leeg loopt?
 
Lijkt me inderdaad logisch. Maar zoals ik zei, volgens handleiding hoef ik maar op 40% in te stellen. Is er nog nadeel aan hogere headspeed, behalve dan misschien de accu die sneller leeg loopt?

Het is maar de vraag of je accu sneller leeg is. Je hebt minder pitch nodig en misschien heeft je motor een beter rendement op hoger toerental. Meer headspeed is in principe altijd beter.
 
Heb nu al verschillende hover vluchtjes gedaan zonder iets kapot te doen (ben redelijk fier op mezelf :p).
Nu vind ik dat de motor redelijk warm wordt. Heb wat rondgekeken op het forum. Hoe ik het versta is dat als je de motor niet vast kunt pakken na de vlucht de motor dus te heet is.
Behalve gaten in de canopy maken zie ik niet echt in hoe ik dit heuvel kan verhelpen...
Kan het dat mijn tandwielen (motor - maingear) te dicht opeen staan en teveel weerstand maken?
 
Hoi,

Controleer of alles echt soepel loopt. Motortandwiel afstand bepalen de meeste door er een stukje 80 grams papier tussen de tandwielen te doen en hem dan volledig aan te drukken en de motor vast te zetten. (alles moet in ieder geval heel licht draaien zonder motor en als de motor erop zit zou hij bij het motor tandwiel (pinion) heel licht moeten draaien)

Motortiming kan ook het probleem zijn. Buitenloper timing High. Binnenloper medium. (geschat)

En hover pitch op circa 5 graden positief bij half gas en motorvermogen rond de 70% (stick in het midden)

Als het toerental te laag is moet de motor er behoorlijk aan trekken.

Nu heb ik ook een kleine heli met binnenloper waar de motor behoorlijk heet wordt maar deze blijft het ook gewoon doen.

Gr. Dennis
 
Laatst bewerkt:
Het is juist andersom.

Een meer polige motor draait voor de regelaar al sneller hard dan een 2 polige binnenloper.

Vb buitenloper 8 polen 4000kv of binnenloper 2 polen 4000kv. (ja ik weet dat hoogtoerige buitenlopers vaak minder polen hebben maar ik houd het even makkelijk.

Draai je op 10Volt 10x4000=40.000rpm.

40.000x8 = 320.000rpm voor je regelaar.

of 40.000x2 = 80.000rpm voor de regelaar.

Bij een verbrandingsmotor wordt de timing ook vroeger naar mate het toerental op loopt en high timing is een de timing vervroegen.

Om de ontbranding/of het bekrachtigen van de spoelen op het juiste moment te laten verlopen moet je dit net iets eerder doen dan nodig is omdat dit altijd tijd kost.

De meeste handleidingen zeggen ook high timing bij hoogtoerige buitenlopers.

Weet niet helemaal zeker of ik het 100% bij het juiste eind heb maar als het goed is moet het zo redelijk kloppen.


Alleen vinden sommige regelaar motor combinaties het niet leuk dus wel altijd blijven opletten of de boel niet nog heter wordt.
 
Laatst bewerkt:
Heb al een aantal vluchten gedaan, en hooveren (tail-in) gaat steeds beter en beter. Ben van plan om trainings-kruis er onderuit te halen.

Toch zit ik blijbaar met een aantal kleine problemen:
- Heb gezocht naar een soft start voor de motor, blijkbaar niet mogelijk met de geleverde ESC (Apollo). Dit maakt het dus niet mogelijk om op een "propere" manier op te starten. Heli tolt altijd even om zijn as bij opstarten.

- Ik blijf twijfels hebben over RPM die ik moet laten draaien. Staat nog steeds op 45%. Wat al 5% meer is dan aangegeven in handleiding.

- Gyro werkt wel, maar dacht dat het de heading beter zou houden. Heli drift altijd wel lichtjes in één of andere richting. Veronderstel dat dit aan de kwaliteit van de gyro ligt. (Protech NT-420)

- Heb het gevoel dat er op alles teveel speling zit waardoor de heli niet heel zuiver vliegt.

PS: deze topic staat nog steeds in verkeerde forum. Zou ik een nieuw opstarten of kan dit herzet worden?
 
Back
Top