ZOP Power Li-poly Batterij 11.1 Volt 35C 7500 mAh

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Polite, 7 dec 2020.

  1. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Hallo een ieder,

    ik heb mij enkele maanden terug deze (zie titel) Lipo accu’s aangeschaft, en heb ze nog niet weer aan de lading gehad. Vandaag proberen te laden op mijn Voltcraft V-50. O.a geschikt voor deze accu’s. Alles goed ingesteld op de Voltcraft. Maar krijg de melding accu niet goed verbonden. Gebruiksaanwijzing geeft niet aan wat het kan zijn. Zijn mijn accu’s nu al overleden?

    ik lees het wel.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Heb je de balance kabel wel aangesloten ?
     
  3. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Naar mijn weten is dat niet nodig bij deze lader.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Het ligt niet aan je lader of je een balancer nodig hebt, maar aan je accu.

    Wanneer deze geen ingebouwd balanceer systeem heeft, zoals bij enkele duurdere drones, dan moet je voor de veiligheid én de levensduur een LiPo accu gebalanceerd laden. Ik vind de term 'altijd verstandig' in de post van N.P.S. niet verstandig en zou zeggen altijd nodig.
    De voltcraft lader heeft balanceer aansluitingen en zelfs wanneer je zonder balancer kan laden met die lader zou ik het nooit doen bij een LiPo accu.
     
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Waarschijnlijk gaat je lader niet starten als er geen balanceer kabel is aangesloten.
     
  7. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Mannen,
    Alvast bedankt voor jullie reacties.
    Om verder tr gaan, ik heb totaal geen verstand van Lipo accu’s en het laden daarvan. . Ik had alleen het kleine witte stekkertje met 4 dunne draden van de accu aan de lader gedaan. Heb begrepen dat de XT 90 stekker van de accu ook aangesloten dient te worden. Maar nu mijn vraag. Er is bij de Voltcraft wel een losse kabel met stekkers echter dit gaat niet passen op de XT 90 stekker. Zijn hier verloopjes voor of iets dergelijks??
     
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
  9. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Als je even de moeite zou willen nemen, zoek ff op de Voltcraft V50’charger. Zie je ook het kabeltje die erbij wordt geleverd.
     
  10. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Helden
    Beste

    Aangezien jij diegene bent die hier advies vraagt, zou het wel zo netjes zijn als je volgenden keer beter uitlegt wat jou setup is met je lader en LIPO.
    Een foto zegt meer als 100 woorden, en kunnen we jou ook goed advies geven.

    mvg Hans

    voltcraft-v-charge-50-modellbau-multifunktionsladegeraet-12-v-230-v-7-a.jpg
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2020
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik had de moeite genomen. Er staat duidelijk onder de link:

    Zoals ik op google kan zien moet dit gewoon passen.

    Neem de volgende keer de moeite je in accu's en laders te verdiepen eer je huis in een hoopje as veranderd

    Als je zo een simpel ding hebt dan past dat gewoon. Ongeacht wat voor kabel jij er bij gekregen hebt. Deze laders zijn allemaal b6 achtige laders in een ander hoesje. Niet met teveel ampere laden. Dat kost je je interne voeding.

    In het kort wat punten waar je op moet letten:

    Gewoon met 4a5 ampere laden.

    accu altijd op storage wegleggen!!! 3.83v per cel Ongeveer. Doet je lader zelf als je hem op storage zet


    Accu nooit vol weg leggen!! Binnen 1 dag word deze al slechter. Beste is een paar uur opladen voor je hem wilt gebruiken

    Voor de eerste keer gebruik even 2a3x de accu cyclen. Opladen ontladen 2a3x. Niet belasten met ontladen. Weet niet hoeveel stroom je discharge funtie kan trekken. Max (7500mah).

    Zit een soort conserveringsmiddel in de cellen. Deze gaat eraf met een paar keer vol en leeg.

    Cellen belast tot 3.5 3.6v leegtrekken. Even een lipo buzzer halen. Gaat die gillen als 1 van de cellen te leeg raakt





    Screenshot_20201208-150352_Google.jpg
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2020
  12. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Bedankt voor jullie input. Het was nou niet mijn bedoeling om niet netjes te zijn, echter had zo geen foto’s voor handen. De Voltcraft v50 lader werd mij geadviseerd door een mede hobbyist maar wist toen nog niet dat ik met Lipo’s ging werken. Mede door @Cnn , kom ik er nu wel uit en hoe ik het beste met de lipo’s om kan gaan.

    groet,

    polite
     
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
  14. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Zo was het in elk geval niet bedoeld! Toch weer heel erg bedankt voor de tips!
     
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Ik had het verkeerd geïnterpreteerd. Het gevaar van een schermpje;).

    Succes :)

    Ga je het in een bootje gebruiken?
     
  16. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Inderdaad het gevaar van een schermpje. :thumbsup: . Ik ben inderdaad voornemens om de lipo’s te gaan gebruiken in een boot. Welliswaar niet in de reddingsboot maar in de politieboot P59. Afgelopen weekend naar de mede hobbyist geweest en hebben mijn nieuw aangeschafte zender aan de praat gemaakt. Hierbij bleek dus dat mijn Lipo accu’s “leeg “ waren, en dacht die even simpel op te laden. Maar had dus niet de juiste bekabeling.
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Werkt het nu wel ?
     
  18. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Heb in ieder geval wat kabels besteld. Ik laat het even weten wanneer het gelukt is.
     
  19. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Hallo een ieder,

    zou nog even laten weten of het gelukt is met het laden van de accu’s. En inderdaad, nu gaat het goed. Ondanks dat de Lipo accu 7500Mah is ben ik begonnen met het laden van 2 Amp. Heb me inmiddels ook wat verdiept in de materie (hier op het forum) van Lipo accu’s, en kunnen dus best gevaarlijke accu’s zijn bij ondeskundig gebruik. Heb de oude (die inmiddels redelijk bol stonden) Lipo accu’s in ieder geval maar buiten,droog weg gelegd.

    Nogmaals bedankt voor jullie input!!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Cnn vindt dit leuk.
  20. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @Cnn , heb me inmiddels ook een lipo buzzer besteld. Om de prijs hoef je het niet te laten.:koud:
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina