zou dit een goede 2.4GhZ zender zijn?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door myself, 28 jun 2010.

  1. Wishiej

    Wishiej

    Lid geworden:
    31 mrt 2010
    Berichten:
    894
    Locatie:
    Arnhem, Gelderland
    Ja dat klopt maar als ik de throttle 3/4 naar achter hou dan staat ie in z`n achteruit....

    Zoals je merkt gebruik ik nog de stand op de regelaar met reverse:rolleyes:
     
  2. Jasper Tielen

    Jasper Tielen

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    615
    Locatie:
    Kedichem
    Net een 2e zender en 2 extra ontvangers besteld bij HK.

    2e zender is voor samen rijden en ik heb nu 3 auto's dus 1 ontvanger gaat als reserve.
     
  3. svendc

    svendc

    Lid geworden:
    28 apr 2007
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Herzele
    persoonlijk zou ik met een zender zonder EPA stuur en EPA Throttle niet meer willen rijden.
    Ten eerste is je draaicirkel niet mooi gelijk links en rechts als je trimt, wat je met EPA stuur kan oplossen.
    Ten tweede bij een nitro motor moet je je uitslag gas en rem onafhankelijk kunnen regelen, wil je niet elke keer bij het remmen heel je chassis krom trekken, omdat de uitslag servo gas en rem niet dezelfde mag zijn.
    En zeg nu zelf de fun van een telegeleide auto ligt toch voor de helft in het sturen.
    Met een goede zender zijn je stuurvaardigheden snel 10% beter, omdat je veel meer mogelijkheden qwa servoaansturing hebt.
    Het is misschien geen slecht zendertje maar eens je met een iets betere zender hebt gereden gooi je dat ding zo weg, geloof me, groot verschil.

    gtz
    Sven
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2010
  4. Jasper Tielen

    Jasper Tielen

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    615
    Locatie:
    Kedichem
    Natuurlijk heb je gelijk.

    Maar voor een beginner in een dure hobby kan je best deze zender nemen.
    De rest van je cash heb je nodig voor spareparts en eventueel eerst betere servo's in je RTR.

    Gister heb ik mijn HB Lightning GT10 op een doelpaal geparkeerd omdat hij niet wilde sturen in het net gemaaide gras.
    De stuurservo is de standaard HPI SF-1 en die trok het gewoon niet.
    (Was btw niet met de HK zender maar met een HPI zender)

    Maar draaicirkel kan je natuurlijk voor 99% al afstellen zonder dat je moet trimmen.
     
  5. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Doelpalen moeten te vermijden zijn op een voetbalveld. Er staan er maar 4 op en ertussen is 100m plaats. Als dat nog niet lukt... ;)

    Deze zender kan enkel trimmen (throttle en steer) en dual rate op het stuur.
    Bij een nitro moet je de gas en rem apart afstellen. Anders haal je NOOIT uit je wagen wat erin zit.
    Je krijgt dat nooit perfect afgeregeld zonder EPA.

    Ik zeg nu niet dat je een zender van 200€ moet kopen, ik geloof dat 2,4GHz zenders met EPA al bestaan vanaf een euro of 70.
    Het klopt wel dat als je meerdere auto's hebt het een kostelijke grap wordt doordat je meer ontvangers moet kopen.
    Maar als je 3 wagens kunt kopen moet je toch in staat zijn om een deftige zender te kopen :D.
     
  6. Jasper Tielen

    Jasper Tielen

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    615
    Locatie:
    Kedichem
    Haha,

    Mijn geld zit al in die auto's en reserve delen.
    Maar een andere zender komt er zeker nog wel een keer.

    Grote voordeel van deze zender is dat hij gelijk is aan een paar andere en die kosten 40-60 euro.

    Dus dan denk je een goede zender te kopen voor 60 euro en dan heb je eigenlijk nog niets.

    En ik ga NOOIT alles uit mijn wagen halen omdat ik puur recreatief rijdt op industrieterein en parkeerplaats en geen wedstrijden.

    Maar goede besturing is zeker belangrijk.
    De schokdempers onder mijn 1:1 zijn duurder dan de auto gekost heeft.
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2010
  7. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Ik ben eveneens een recreatiefrijder, maar je maakt het jezelf onnodig moeilijk met een zender zonder EPA. De andere functies kan je gerust zonder.
    Het zal idd iets van een 100€ zijn voor een 2.4GHz zender met EPA.

    Ik vond deze zender niet zo geweldig en heb dan de DX3S gekocht, wat ik een geweldige zender vind.
    Heb gisteren ook een sanwa M11X gekocht, maar dat is een beetje overkill :rolling:. Tis maar dat het voor een "prijsje" was anders had ik hem ook niet gekocht.

    Maar het belangrijkste is dat de gebruiker (jij dus) hem goed vind he.
     
  8. Jasper Tielen

    Jasper Tielen

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    615
    Locatie:
    Kedichem
    mijn antwoord op de vraag van TS is dan ook als volgt.

    nee het is geen goede 2,4 zender.
    maar als vervanger voor de 27mhz zender uit een rtr kit is het een goede keus.
    er zit failsafe op en hij is minder storings gevoelig door de werkwijze van een 2.4ghz zender en kost haast niets en bij meerdere auto's kost een extra ontvanger maar $6,50.

    Mijn volgende grote investering is waarschijnlijk een Spectrum zender.
    Echter rijd ik ook wel eens samen met mijn broertje en heb hier voor een 2e HobbyKing zender besteld.
    Deze koppel ik dan met de betreffende auto en hij kan rijden.

    Bij een Spectrum wordt dat bnatuurlijk weer iets prijziger om een 2e zender te kopen of je moet er een nemen met DSM-1 protocol ipv de DSM-2
    Dan is een extra zender weer minder duur.
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2010
  9. KREGO

    KREGO

    Lid geworden:
    21 dec 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    BELGIUM
    je kan de mijne kopen...
    slechts 4keer gebruikt..
    compleet met de doos
    <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  10. Jasper Tielen

    Jasper Tielen

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    615
    Locatie:
    Kedichem
    Vandaag ook de 2e zender en de extra ontvangers binnen gehad.
    Nu kunnen we samen rijden en na opnieuw binden kan ik al mijn auto's besturen.
     
  11. Jasper Tielen

    Jasper Tielen

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    615
    Locatie:
    Kedichem
    Gister op de rookie racing school voor het eerst met mijn zender gereden.
    Ging prima en niet de storingen die ik met de 27Mhz had.

    Wel had Paco gezegd dat er een functie mist zoals end points instellen maar ach wat.
    Die heb je op je RTR 27mhz zender ook niet.

    Top vervanger voor als je niet het geld hebt voor een echte zender of.

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King GT-2 2.4Ghz 2Ch Tx & Rx
     
  12. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Er waren er verschillende die deze zender hadden.
    Blijkbaar wordt deze nu ook meegeleverd met de ishima rave (ik had nog de 27MHz zender).

    Met welke auto reed jij daar? Weet niet of we elkaar gesproken hebben.
    Ik was één van de twee belgen daar (die met de hongnor truggy/ishima buggy) :cool:.
     
  13. Jasper Tielen

    Jasper Tielen

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    615
    Locatie:
    Kedichem
    Ik reed met de 1:10 HB lightning GT10 monstertruck.
    En liep buiten met mijn grijze Momo Racing jas
     
  14. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    End points zijn anders bijzonder belangrijk hoor ;) Dat kan je een hoop gedonder schelen, b.v. je gas-servo die een te grote uitslag heeft.
    Dan nog mag je voor de prijs van die zijder niet klagen :p
     
  15. Jasper Tielen

    Jasper Tielen

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    615
    Locatie:
    Kedichem
    Ik zie het belang van end points ook zeker wel.
    Maar al koop je een Hong Nor van 369,- euro krijg je deze zender er bij (ipv oranje dan grijs/wit maar wel gelijk)
    En koop je een HPI pulse van 459,- euro krijg je een 27Mhz AM zender.

    Dus fabrikanten kunnen wel maar willen zelf niet beter.

    Vandaar dat ik (en nog een paar beginners hier) hun 27Mhz AM zender met enkel trim en hoeveelheid stuur vervangen voor deze zender.

    En voorlopig hou ik dit zo en als er geld over is een keer komt er zeker een betere zender met meerdere model geheugens enz.

    En als ik dan met de HK zender op de baan kan blijven dan moeten het met een Spektrum zender van 150/200 euro zeker goed gaan komen :)
     
  16. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    De prijzen van RTR auto's moeten laag gehouden worden omdat ze anders niet meer verkocht worden...uiteindelijk koopt de klant die doos die het goedkoopste is.

    Als Hong Nor nu een RTR set gaat verkopen met een Spektrum 2,4 Ghz voor €599 en dezelfde set met 27 Mhz kost € 399 dan koopt iedere beginner de goedkope set. En dan hebben we het nog niet eens over de servo's met vergelijkbare prijsverschillen.

    Kortom; de markt vraagt om zo goedkoop mogelijke prijzen en die krijgen ze. De fabrikanten weten ook dat als men serieuzer wordt in deze hobby dat er dan wel de juiste (lees: duurdere) spullen worden gekocht. Dat is ook de reden dat de professionelere rijders niet meer voor RTR kiezen maar voor een KIT.

    Zolang de Hobbyking zender voldoet; perfect...gewoon lekker mee blijven rijden. Gaat het stuk, dan hoef je niet heftig te balen, voor dat geld haal je je schouders op en koop je gewoon een nieuwe. En wellicht dat je dan inmiddels zo ver bent in de hobby dat je wel voor die dure zender kiest. Of misschien bestel je gewoon weer dezelfde HK zender...
     
  17. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Afgelopen zondag gebruikte iemand die HobbyKing zender tijdens de Jan Patat Cup. Er waren mensen van RCoffroad Racing aanwezig die zeiden dat die zender storing (kan) veroorzaken en dat zij er al eerder problemen mee gehad hebben. Het blijkt dat de HK zender niet goed wordt gemoduleert waardoor hij de signalen van andere zenders wegdrukt. Ik zei "dat kan niet! Is een broodje aap verhaal". De mannen van RCoffroadRacing waren heel stellig.

    Even later ging ik de baan op met mijn Futaba 3PM - 40Mhz FM zender. Ik had wat last van rare storingen, remmen terwijl ik op een recht stuk reed, rare slingers in de bochten en soms een vertraagde reactie.
    Ik zag dat de jongen met de HK 2,4gHz zender in mijn buurt stond. Ik liep naar hem toe. Toen ik naast hem stond, reageerde mijn auto helemaal niet meer op de zender en reed pulseren vooruit (gas-rem-gas-rem-gas-etc..). Ik liep bij hem weg en kon weer sturen, hoe verder ik weg stond, hoe minder storing.

    Toen hij van de baan was en zijn zender uitstond was er geen enkel probleem meer!

    De mannen van RCOffroadRacing.nl hadden gelijk: de zender kan dus storing veroorzaken! Zij zeggen dat ook Spektrum 2,4gHz zenders 'last' kunnen hebben van de Hobby King zender, en dat hebben zij ook meegemaakt en getest tijdens hun meetings!

    De zender is dus NIET geschikt voor wedstrijden of om samen te rijden! Wees gewaarschuwd!
     
  18. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zou het eraan kunnen liggen dat de HK zenders teveel zendkracht hebben en daardoor andere zenders "wegdrukken"?

    Afgelopen weekend tijdens de Rookie Race Cursus heb ik meerdere van deze zenders gezien (zomaar 3 of 4), een aantal geleverd bij een Ishima en een enkele uit HK. Wij hebben die dag echter (voor zover ik kan bepalen) probleemloos gereden. Merendeel van de rijders op Spectrum, maar toch 4 / 5 rijders op 27 Mhz.
     
  19. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Op de rookie race cursus reed ik met mijn Spektrum DX3S zender en mijn beide wagens hadden storing.

    Ik merkte toen ik op de stelling stond dat de truggy zelf gas gaf terwijl ik aanremde voor de bocht (constant deed die dat). Omdat ik het een beetje gevaarlijk vond (stonden kinderen aan de zijkant en de truggy weegt wel wat) ging ik hem beneden oprapen en toen ik hem op de startbox testte was er niks aan de hand.

    Heb dan de ishima uitgehaald, maar deze had evenzeer storing op het stuur. 2 haperende ontvangers is moeilijk te geloven, dus mss dat het idd die hobbyking zenders waren, er reed een ishima mee in mijn groep.

    Op het einde (vrij rit einde dag) had ik ook geen storing meer, zal dus thuis nog eens moeten proberen.

    Had de sanwa niet bij, anders had ik deze wel eens geprobeerd.
    Kurt heeft er wel de hele dag mee gereden en heb hem niet horen klagen over ontvangstproblemen.


    Wat betreft deze zenders, als je echt verder gaat en competitie gaat rijden koop je vanzelf een "degelijke" zender. Je merkt al gauw dat deze zender niet genoeg instelmogelijkheden heeft.
    Ben begonnen met deze, maar door het gebrek aan EPA ben ik naar de DX3S gegaan (standaard 2 ontvangers).
    Daarna heb ik per "toeval" de sanwa M11X gekocht, deze is voor de (voorlopige) hobbyrijder als ik overkill, maar kon hem "goedkoop" kopen.
     
  20. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Precies dat soort storingen merkte ik ook en meldde de mannen van RCOffroad Racing ook... Zal waarschijnlijk toch iets meer dan toeval zijn.

    Het heeft weinig met het zendvermogen te maken, eerder met de modulatie van de draaggolf. Als die zeer breed spectrum heeft kunnen de spiegelfrequenties en gereflecteerde draaggolven inderdaad rare (storende) waarden aannemen...
     

Deel Deze Pagina