zou ik ermee kunnen vliegen

hallo
Zou ik met een eagle 580 class 50 ep kunnen vliegen. Ik heb een easystar met rol roeren waar ik wel heel goed mee kan vliegen. En heb al heel veel op de phoenix rc sim gevlogen met alle modellen en dat gaat goed.Ik ben bang dat de eagle te snelle bewegingen gaat maken en is dit dan minder als ik mijn flaps niet op de max laat uitslaan.Ik denk wel dat je met dees vliegertje ook ruistig kan toeren in de lucht van wege het gewicht.

alvast bedankt

Eens moet de eerste keer zijn toch ;)
Als je echt goed kan simmen met deze kist, waarom niet dan?
Als je te bang bent voor te snelle bewegingen dan stel je toch gewoon de uitslagen minder af en wat expo zodat het vliegtuig rustiger beweegt.

Ik zou het niet doen. Als je de uitslagen klein houdt in eerste instantie zal het mogelijk wel gaan, maar ik denk dat het verstandiger is om eerst nog een wat vriendelijker kistje in dat formaat tussendoor te doen, zoals bv. een goede F3A trainer. Die zijn ook al heel capabel en pakken vriendelijker.

Dit kistje is echt iets anders dan je easystar. Iets teveel up bij het starten en hij snapt je op de kop, etc..

Of pak bv. een shockflyer om wat meer te wennen aan het 'echte' vliegen met alle roeren.

Uitslagen op rol 15 graden, hoogteroer ook, rudder wat meer en redelijk wat expo. Zwaartepunt op het meest voorlijke punt dat in de handleiding staat. Dan denk ik dat het wel goed kan gaan.

Ideaal is het niet.

Een vergevensgezindere kist in bij je 1e foute landing of stuurfout wel prettig.

Hangt ervanaf wat je onder stabiel beschouwt, een groter toestel is minder windgevoelig, er zit iets massatraagheid in, dit word over het regelmatig als stabieler beschouwd.
Maar een F3A/kunstvlucht kist is meestal stabieler dan een wat grotere 3D bak. en zul je minder makkelijk perongeluk een snap in sturen.
En de extra functionaliteit die je hebt bij een 3D kist ga je zeer waarschijnlijk nog een tijd niet benutten, dus is een kunstvlucht vliegtuig de betere keuze.

Groter is in principe wel stabieler, maar er is meer bij stabiliteit dan grootte.

Bij dit soort kistjes is vaak de afstand tussen vleugel en stabilo vrij klein. Als je dan bv. in een bocht even iets teveel up trekt, zal hij direct snappen.

Ook is het landen bij dit soort kistjes aanmerkelijk anders dan bv. met een easystar. Als je deze kistjes gaat uitmelken, dan komen ze vanzelf naar beneden kletteren, als je dan teveel afvangt, krijg je alweer zo'n mooie snaproll te zien.

Dit zijn meer '3e' of '4e' kisten.. niet een '2e' en al zeker niet na een easystar. Niets slechts over de easystar, prima kistje, maar ook een vriendelijk kistje. Als je daarna direct een 'etterbakje' pakt, is dat toch vragen om problemen.

Dat is altijd lastig om te zeggen, wij hebben je nooit zien vliegen. Misschien dat het toestel uit dit topic prima gaat, misschien ook wel dat het een ramp is.

Ik zou niet voor brandstof gaan, aangezien je toch al electro vliegt. De Kyosho Calmato Sports EP zou bv. een leuke keuze kunnen zijn, of pak bv. uit de multiplex-serie (waar de easystar ook uit komt) een park- of acromaster. Dat zijn al gevorderde kistjes maar doordat ze praktisch onbreekbaar zijn, kun je daar goed mee trainen.

Denk je dat je echt wel kunt vliegen al, pak dan bv. een Sebart Angel .50 of .30, een echt kunstvluchtkistje wat heel vriendelijk vliegt en op grote uitslagen ook al 3D capable is. Als je die helemaal 'uitgewoond' hebt, kun je ook wel aan het toestel in dit draadje gaan denken. Kandidaten naast de Angel zijn bv. de Protech Tojeiro, Kyosho Oxalys.

De 540 is een nogal aardig grote kist (1m27 meen ik), denk dat wanneer je de uitslagen niet te groot maakt en met redelijk veel expo je deze kist best kan vliegen, mits je geen rare fratsen gaat uithalen (stunten).
Maar dit kan ook per persoon verschillen, de ene heeft meer feeling dan de andere.
Als je het niet vertrouwd zou ik naar een leuke bovendekker gaan kijken met ailerons en rudder met redelijk motor voor wat snelheid.
Vergeet niet dat wanneer je in het echt met meer snelheid vliegt je veel sneller moet reageren dan bij zo'n easystar.
Heb je dit onder de knie kun je altijd nog een acro/3d kist vliegen toch.

Ik zou een acromaster of een parkmaster aanraden, acromaster is de stabielere van de 2. Beide zijn 3D capable, de parkmaster wat extremer.
Kans op crashen is bij deze ook wel aanwezig, alleen is dat niet zoon groot probleem. En met kleine uitslagen is een onbedoelde snap ook zeer zeldzaam, zolang je het gewicht redelijk houd.
Het mooie van deze kisten is dat hij altijd te repareren is, hoe hard je ook crasht. En erg slechte landinge bijna schadevrij overleefd, enkel een krom landingsgestel.

Als 3e kist kun je als je deze netjes en goed kan landen en op grote uitslagen kan vliegen dan zoonbeetje elke kist vliegen in de kunstvlucht/3D klasse.

Laatst bewerkt:
Een parkmaster geeft een hoop lol, kost niet al te veel en je kan er redelijk strak mee sturen.
Echt een kist voor 3D vliegen én kunstvluchttrainen.
Je moet 'm wel goed instellen wat motordomp en zijwaartsstelling betreft, maar dat moet je met elke kist, en mpx maakt het je wel héél makkelijk.

Normaal verloopt je stuur/knuppel uitslag lineair. Ofwel gelijkmatig.

Met positive expo krijg je een parabool voor. Hiermee wordt de uitslag in het begin minder op de roeren dan op de knuppels.

Daarme krijg je een heel rustig middengebied maar heb je nog steeds de volle uitslag als het nodig mocht zijn. Zeker voor 3D vliegen met grote uitslagen erg handig. Anders krijg je een super zenuwachtig vliegtuig.

Andersom kan ook maar dan is hij juist heel gevoelig in het midden gebied en rustig op het einde. Ik zie daar het nut niet zo van in eigenlijk.

Procent of 20 tot 30 is goed te doen. Hoger dan dat vliegt ook niet lekker meer. Dan ben je alweer bijna aan het roeren.

Gr. Dennis

expo, voluit exponentieel of exponential.

Normaal gesproken vertaald een knuppeluitslag zich 1:1 op een servo uitslag. dus als jij je knuppel een kwart 1 kant op zet, draait je servo ook een kwart 1 kant op.

Het gevolg daarvan is alleen niet dat je roer onder 25 graden komt te staan. Dit is omdat de servohevel een ronde beweging maakt. Hierdoor maakt hij in het midden een grotere uitslag dan aan de uiteinden.

Dat kun je compenseren met expo in je zender, als je zender dat kan.

Je kunt hiermee bv. instellen.. dat bij 100% stick-uitslag je roer ook 100% uitslag heeft, maar bij 50% stickuitslag bv. 25% roeruitslag.

Exponential instellen op je zender zorgt ervoor dat je toestel wat rustiger wordt rond de middenpositie van de stick..

Andersom exponential kan ook, maar is niet aan te raden :P

Let er even op dat in een normale setup zonder exponential, de roeruitslag tov de stickuitslag NIET lineair is. In dat geval is het geheel rond de middenstand gevoeliger. Alleen met lineaire servo's krijg je een lineaire verhouding, alleen worden die amper tot niet meer gemaakt cq gebruikt.

... Het gevolg daarvan is alleen niet dat je roer onder 25 graden komt te staan. Dit is omdat de servohevel een ronde beweging maakt. Hierdoor maakt hij in het midden een grotere uitslag dan aan de uiteinden. ...
Topicstarter moet mijn antwoord maar even negeren, qua bomen en bos.

Denk je eraan Henri dat aan de roerkant hetzelfde verhaal op gaat. Stel je nu eens voor, zowel aan servo als roerkant even lange heveltjes (en natuurlijk netjes 90graden bij neutraal). De roeruitslag zal gelijk zijn aan servouitslag.

inderdaad, andersom expo maakt het een stuk moeilijker. Had een graupner zender en stapte over op futaba. En daar is de waarde van expo omgekeerd... Was ik wel van bewust maar bij snel inprogrammeren toch fout gegaan. Zat ik te vliegen met +40% expo, die was kietelig op de ailerons zeg:mrgreen:

Ik zou ook voor een parkmaster gaan, dat ding is echt stevig!

tegen mij hebben ze gezegt dat een p-51d mustang een goede trainer is klopt dat
zou dat dan iets voor mij zijn dan z'n electro
:)

Back